صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۸۶

دشمنان اربعین

مسبوق به سابقه است که درست در آستانه پیاده‌روی بزرگ اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به بهانه‌های گوناگون که نشئت گرفته از بحران سیاسی سال‌های اخیر در عراق است[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
مسبوق به سابقه است که درست در آستانه پیاده‌روی بزرگ اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به بهانه‌های گوناگون که نشئت گرفته از بحران سیاسی سال‌های اخیر در عراق است، شهرهای مختلف این کشور شاهد اعتراض، اغتشاش و درگیری شود! سال 1398 و اندکی پیش از آغاز این راهپیمایی عظیم، در برخی از شهرهای عراق درگیری‌های شدیدی رخ داد؛ به گونه‌ای که عده‌ای نگران شدند این همایش بزرگ جهانی تحت‌الشعاع قرار گیرد، اما به حول و قوه الهی و عنایت اهل بیت(ع) این اتفاق نیفتاد.   امسال نیز همزمان با شروع ماه صفر که زائران عراقی از شهرهای گوناگون آماده عزیمت به کربلای معلی بودند و دلباختگان امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) از ایران و سراسر جهان مهیای این سفر نورانی می‌شدند، اتفاقاتی رخ داد که اذهان را متوجه این کشور کرد. ماجرا از آنجا آغاز شد که آیت‌الله حائری از مراجع بزرگ شیعه با انتشار بیانیه‌ای به دلیل احوال نامساعد جسمی از مرجعیت استعفا کرده بود. اهمیت این بیانیه به این دلیل بود که آیت‌الله حائری با توصیه آیت‌الله سیدمحمدصادق صدر (پسر عموی شهید محمدباقر صدر و پدر مقتدی‌صدر) زعیم جریان صدر شده بود و امروز با کناره‌گیری از مرجعیت، همگان را به تبعیت از رهبر معظم انقلاب فراخوانده بود. بیانیه آیت‌الله حائری در کنار توصیه و تأکید بر پیروی جریان صدر از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، بر خروج نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی‌ها از عراق، دور کرن عناصر فاسد بعثی از ساختار حکومت و حمایت از نیروهای حشدالشعبی متمرکز شده بود.
در کنار این موضوع، واقعیت تلخی وجود دارد و آن، اینکه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که همواره در صدد نفوذ در احزاب و جریان‌های سیاسی عراق بوده و به دنبال ایجاد بی‌ثباتی گسترده در این کشور هستند، می‌خواهند در رهگذر این بحران‌زایی، شرایط را برای تشکیل یک دولت مدیریت شده و تابع محض خود فراهم آورند.  از این‌رو تجربه تاریخی شیعه نشان‌دهنده این موضوع است که مرجعیت همواره به منزله دیده‌بان بیدار با شناخت کامل از رفتار و تحرکات دشمنان، با موضع‌گیری به موقع نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده است. این بار نیز آیت‌الله حائری با اقدام بهنگام از تشدید بحران و بروز جنگ داخلی جلوگیری کرد؛ چرا که محور غربی و عبری به دنبال ایجاد جنگ شیعی است. بنابراین، تبعیت مردم عراق و وحدت آنان حول مرجعیت و تبعیت از رهنمودهای ولایت بعنوان نقطه اتکا مطمئن برای مبارزه با استکبار  در وضعیت کنونی راه را بر خدعه‌های دشمنان خواهد بست و عراق با ثبات‌تر و امن‌تر را نوید خواهد داد. 
به این ترتیب، این بار نیز توطئه دشمنان شیعه در آستانه اربعین حسینی ناکام ماند و این حرکت عظیم معنوی که ابعاد و پیام‌های سیاسی و فرهنگی دارد، پس از دو سال شیوع بیماری کرونا که محدودیت‌هایی برای زائران به ویژه از دیگر کشورها ایجاد کرده بود، با شکوه‌تر از سال‌های گذشته بر پا می‌شود تا پیام حق‌خواهی و حق‌جویی و اتحاد، همدلی، مقاومت و ایستادگی مسلمانان در برابر ظلم و استکبار به گوش جهانیان برسد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات