صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۷۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 19 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه‌ مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه‌ آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.(1398/7/21)
 
▼ حرف روز
وارونه‌نمایی برای بزک آمریکا
در اینکه سیاست خارجی در ادامه سیاست داخلی است و اینکه کمترین کنش رفتاری و کلامی از سوی مسئولان در درون کشور آثار خود را در عرصه سیاست خارجی نشان می‌دهد جای تردیدی وجود ندارد. درک آثار مخرب این عبارت که رئیس‌جمهور سابق بگوید باید مذاکره کرد تا آب خوردن مردم حل شود و فهم پیامد مثبت این نکته که فرمانده کل سپاه بگوید به مذاکره نیاز نداریم، بلکه مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌های ظالمانه برطرف شود کار دشواری نیست، مگر این که فردی بخواهد غرض‌ورزانه وضعیت موجود را تحلیل کند. اخیرا یکی از عناصر شاخص اصلاح‌طلب در پاسخ به اظهارات هوشمندانه فرمانده کل سپاه در حوزه تحریم‌ها، گفته اجازه دهید که توافق به سرانجام برسد، درست است که شما نیاز ندارید اما مردم نیاز دارند! ظاهر این قضاوت سطحی صرفا برای عوام‌فریبی است و الا بعید است که او نداند سپاه هیچ‌گاه به عنوان مانعی بر سر راه مذاکرات و توافق هسته‌ای نبوده است. جریان رسانه‌ای دشمنان و دنباله‌های داخلی آن با تبلیغات و عملیات روانی سنگین در پی آن هستند تا به زعم خود سپاه را مانع و چالشی در مسیر مذاکرات معرفی کنند. هر چند تاکنون بارها مسئولان مرتبط با مذاکرات اظهار داشته‌اند که سپاه نه بخشی از مذاکرات هسته‌ای بوده و نه به عنوان پیش‌شرط رسیدن به توافق مطرح شده است. متهم ساختن سپاه به عنوان مانع توافق و تحقق خواست مردم در حالی است که ظرفیت‌های گوناگون سپاه در همه دوره‌ها با هدف شکستن حصار مشکلات و خاصه تحریم‌ها، حامی سیاست‌ها و راهبردهای نظام و در کنار دولت‌ها و مردم بوده است.
مانع اصلی مذاکرات همان مشکلاتی است که در متن اولیه برجام ظهور یافت و دولت کنونی به دنبال اصلاح آنهاست. ایران ابهام در متن را نمی‌پذیرد؛ ابهاماتی که دستاویزی برای بی‌عملی غرب در روند اجرای توافق در سال 2015 شد. ایران متنی که در آن انتفاع اقتصادی ملت تضمین نشود و توافق را قابل اتکاء و پایدار نسازد را مورد پذیرش قرار نمی‌دهد. جمهوری اسلامی ایران مصمم است با توطئه استخوان لای زخم غرب مقابله کند و توافقی که در آن ادعاهای بی‌اساس آنها که هر از چند گاهی مطرح می‌کنند و به عبارتی مادامی که موضوعات پادمانی مختومه نشود را نخواهد پذیرفت. مشکلات و موانع اساسی بر سر راه احیای برجام اینهاست. توافقی که در آن انتفاع اقتصادی مردم به مخاطره بیفتد و آنها تضمین نشود چه ارزشی دارد؟ البته برای غرب‌گرایانی که زیست سیاسی و هویت فکری آنها در پیوند با غرب رقم خورده این خطوط اساسی اهمیت چندانی ندارد. 
(عزیز غضنفری)
 
▼ گزارش روز
آقای زیباکلام، ما هم داغداریم!
مرگ ملکه انگلیس در فضای مجازی و رسانه‌ای با واکنش‌های بسیاری مواجه گردید.
گزاره‌های خبری: ۱ـ تحلیل محتوای پیام‌های تولیدی پیرامون مرگ ملکه انگلیس نشان از عمق نفرت نسبت به او فارغ از نگاه‌های سیاسی چپ و راست بود؛ اما از نکات قابل تأمل، اظهار ناراحتی و عزاداری برخی سیاسیون داخلی در این باره بود. ۲ـ مصطفی جلالی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس خانه احزاب قم در اظهاراتی بغض آلود بابت مرگ ملکه انگلیس گفت که پرچم بریتانیا را از مدرک دانشگاهی ایران بالاتر می‌داند و بابت مرگ ملکه ناراحت است. ۲ـ صادق زیباکلام، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در توئیتی نوشت: «چندتن از کاربران با تمسخر فوت «مادرم» ملکه انگلستان را بهم تسلیت گفته و پرسیده بودند مراسم ختم را کجا برگذار می‌کنم؟ بعضا هم اشاره به مظالم حکومت تحت امر «مادرم» در حق ملت‌های دیگر از جمله کودتای ۲۸ مرداد کرده بودند. خودمانیم، چند نفر در طول هفتاد سال حکومت «مادرم»، از وی آزرده خاطر بودند؟»
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ ملکه انگلیس در دوره حکومت خود خیانت‌های بسیاری در حق ایرانیان نمود. اولین خیانت او براندازی دولت محمد مصدق و بسط ید استبداد پهلوی در ایران بود. وقتی از وزیر خارجه‌اش پرسیدند علت دخالت شما و فشار به دولت مصدق چیست سه کلمه گفت oil,oil,oil نفت، نفت، نفت. ۲ـ خیانت ملکه به اینجا ختم نشد؛ مسلح کردن صدام در دفاع مقدس بخش کوچکی از خیانت‌های بزرگ او به مردم ایران است. هنوز هم بخشی از ریه‌های مردم سردشت مملو از مواد شیمیایی‌ است که با کمک 14 میلیون پوندی ملکه به تأسیسات شیمیایی فلوجه علیه ایرانی‌ها استفاده شد. ۳ـ از توطئه علیه انقلاب در فراز و فرودهای گوناگون مانند فتنه ۸۸ تا همراهی با فشار حداکثری علیه نظام و انقلاب در چند سال اخیر بخشی از خیانت‌ها و جنایت‌های ملکه علیه مردم ایران است.
نکته مهم: اگر آقای زیباکلام در مرگ ملکه جهالتاً یا از سر تجاهل ناراحت و داغدارند؛ ما هم داغداریم. ما هم داغداریم اما نه برای مرگ یک عفریته جنگ، بلکه برای دانشگاهی که عالیجنابانی مانند زیباکلام در آن نمک ملت ایران را می‌خورند و بر عزای دشمن او این چنین به عزا می‌نشینند.
 
▼ اخبار ویژه
سوت بزنید یک میلیارد بگیرید
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد اعلام کرد که پاداش وزارت اقتصاد به گزارشگران فساد به یک میلیارد تومان هم می‌رسد. طبق اعلام وزارت اقتصاد حفظ محرمانگی هویت سوت‌زن، تضمین امنیت شغلی سوت‌زن و صیانت از او در مقابل اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی، اهدای پاداش نقدی به سوت‌زن به میزان ۳ درصد از عواید حاصله برای دولت درنتیجه‌ گزارش تا سقف یک میلیارد تومان و ارائه مشوق‌های غیرنقدی به سوت‌زنان کارمند نظیر تقدیرنامه از وزیر، اعطای طبقه تشویقی، معرفی به عنوان کارمند نمونه، حق تقدم در انتصاب به مشاغل مدیریتی و یا مشاغل بالاتر، از جمله مهم‌ترین حمایت‌ها و پاداش‌های در نظر گرفته شده برای سوت‌زنان در دستورالعمل جدید است. سوت‌زنی در ادبیات حقوقی به معنای اعلام فساد به مراجع قانونی برای مبارزه با آن است که رسمی کردن آن می‌تواند یک گام بزرگ در مبارزه با فساد باشد.
 
بدون تعارف در کنار ناو شهید سلیمانی
سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در کنار ناو جدید شهید سلیمانی گفت: «دشمنان مجبورند که این ناو را با نام شهید سلیمانی صدا بزنند. در مکالمات رد و بدل شده جواب‌شان را نمی‌دهیم تا اسم حاج قاسم را به زبان بیاورند.» ناو شهید سلیمانی از جمله شناورهای بومی است که توسط متخصصین نیروی دریایی سپاه و کاملا بومی ساخته شده است.
 
▼ اخبار 
1ـ ملکه از اسکناس پرید
پس از مرگ الیزابت دوم، انتظار می‌رود تغییراتی در ظاهر اسکناس و سکه در کشورهای مشترک المنافع با بریتانیا که روی پول‌های‌شان چهره پادشاهان بریتانیا مشخص شده است، ایجاد شود. انتظار می‌رود که ظاهر پول کشورهای بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، جامائیکا، بانک مرکزی کارائیب شرقی و بقیه کشورهای مشترک المنافع، تغییر کند و چهره چارلز سوم پادشاه جدید بریتانیا به جای پادشاه فقید چاپ یا هک شود. تغییر در ظاهر پول این کشورها به شکلی فوری انجام نخواهد شد بلکه کار با پول‌های فعلی ادامه خواهد داشت و تغییر آن به تدریج انجام خواهد شد. بانک مرکزی انگلیس دیروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که اسکناس‌های حاوی تصاویر ملکه الیزابت دوم پس از مرگ ملکه به صورت قانونی باقی می‌مانند و پس از پایان ایام سوگواری نیز اطلاعیه دیگری درباره اسکناس‌های فعلی منتشر خواهد کرد.
 
2ـ گندم روی ریل خودکفایی
ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال و تأکید بر تلاش برای خودکفایی و کاهش وابستگی به خارج، گفت نوع نگاه دولت حمایت از کشاورز است و تقریباً ۸۲ هزار میلیارد تومان برای گندم به کشاورزان‌ پرداخت خواهیم کرد که این رقم به تنهایی از پرداخت پنج سال گذشته بالاتر است. وی تصریح کرد: تاکنون ۸۲ درصد از مطالبات گندم‌کاران عزیزمان پرداخت شده و مابقی آن هم ظرف همین چند روز آینده پس از انجام کار‌های اداری و اجرایی تسویه خواهد شد طبق گفته وزیر جهد امید است که با این روند و اعلام رضایت گندم‌کاران از نرخ تعیین شده 13 هزار تومانی، ایران به استقبال از خودکفایی مجدد گندم در سال آینده برود.
 
3ـ سقوط آزاد لیر در بازار تهران
با ادامه نگرانی‌ها در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه، نسبت قیمت دلار به لیر ترکیه به بالاترین سطح ثبت شده رسیده است. نرخ برابری لیر و دلار به 18/22 رسیده است که کمی از رکورد خود یعنی 18/40 بالاتر است. لیر از ابتدای سال جاری بیش از ۷۸ درصد ارزش خود را از دست داده است به این معنی که لیر ترکیه بدترین ارز در سال جاری در جهان است. در بازار تهران هر لیر ترکیه هزار و ۶۶۰ تومان قیمت خورده است که پایین‌ترین قیمت در سه سال گذشته است. بسیاری از کارشناسان علت سقوط آزاد ارز ترکیه را سیاست‌های اقتصادی اردوغان می‌دانند به همین دلیل وضعیت او را در انتخابات پیش‌رو یک وضعیت شکننده به حساب می‌آورند.
 
4ـ دیداری که قرار نبود انجام شود
طی یکی دو روز گذشته برخی اکانت‌های مجازی شایعه‌ای منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب لغو شده است. درصورتیکه اساساً از ابتدا برنامه‌ای برای دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب در شهریور ماه وجود نداشت که بخواهد لغو شود! همچنانکه سیداحمد خاتمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز پیشتر اعلام کرده بود دیدار اعضای خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسفند ماه انجام خواهد شد.
 
5ـ هزینه ٣٤٩ میلیارد دلاری بازسازی اوکراین
در گزارش مشترک دولت اوکراین، کمیسیون اروپا و بانک جهانی اعلام شد که ️هزینه بازسازی و احیای فعلی اوکراین ٣٤٩ میلیارد دلار برآورد شده است که بیش از 1/5 برابر تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ٢٠٢١ است. ️در صورت ادامه جنگ در اوکراین، در ماه‌های آینده میزان مذکور افزایش خواهد یافت. این ارزیابی برای بازه زمانی ٢٤ فوریه تا یک ژوئن است. این خسارت را باید بخشی از خسارت‌های اعتماد به آمریکا دانست که برای مطامع خود و ناتو کشور اوکرایان را به مرحله جنگ کشاند.
 
▼ اخبار کوتاه
سقوط پهپاد رژیم صهیونیستی/ ️نشریه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت» اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از سقوط یک فروند پهپاد متعلق به خود در آب‌های نزدیک به مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی خبر داد. صهیونیست‌ها می‌گویند که پهپاد شب گذشته به علت نقص فنی سقوط کرده و تحقیقات درباره این سانحه همچنان ادامه دارد.
 
یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها/ همزمان با مذاکرات هسته‌ای دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، وزارت اطلاعات و امنیت و وزیر اطلاعات ایران را به‌دلیل انجام فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش در فهرست تحریم قرار داده است. این موضوع نشان از رویکرد دوگانه آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران است.
 
آمار اشتغال در پنج ماهه 1401/ مطابق آمار سامانه ملی رصد اشتغال کشور، در پنج ماه نخست امسال ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است. حدود ۷۰ درصد اشتغال ثبتی مربوط به مردان و ۳۰ درصد مربوط به زنان بوده است و بیش از ۶۰ درصد افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر هستند.
 
این گوی و این میدان/ امیر صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند ارتش در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: «تهدیدات رژیم صهیونیستی برای تغذیه اذهان عمومی داخل این رژیم است. اگر رژیم صهیونیستی می‌خواهد عمر کوتاه خود را کوتاه‌تر کند،‌ این گوی و این میدان».
 
22 کشور باقیمانده/ طبق مستندات تاریخی از 194 کشور جهان، انگلیس فقط به 22 کشور حمله نکرده است یکی از کاربران در طعنه به این جنایت‌ها نوشت: «داداش خجالت نکشید اونا رو هم بگیرید که آلبوم جنایت‌هاتون کامل بشه.»
 
معضل ملکه برای بریتانیایی‌ها/ بعد از مرگ ملکه انگلیس معضل جدید کشور انگلیس درباره سرود کشورش است؛ سرودی که در آن فقط برای سلامتی ملکه دعا می‌کنند و حالا که او نیست سرود انگلیسی‌ها باید تغییر پیدا کند.
 
جیره‌بندی انرژی از پاییز/ مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت ️اگر تلاش‌های داوطلبانه برای کاهش مصرف انرژی کافی نباشد، در ماه‌های آینده جیره‌بندی اجباری انرژی را به عنوان آخرین راه انجام خواهیم داد.
 
نرخ 97/1 درصدی باسوادی در ایران/ عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اعلام کرد که نرخ باسوادی در ایران به 97/1 درصد رسید. طبق آمار پیش از انقلاب اسلامی نرخ باسوادی در کشور ۴۷ درصد بود.
 
آقایی دلار می‌شکند؟/ چین و روسیه برای حذف دلار و روی کار آوردن ارزهای ملی دو کشور و صادرات ۱۵ میلیارد متر مکعبی گاز به چین توافق کردند که خطری جدی برای دلار در دنیاست.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات