صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۸۹

سلبریتی تراز انقلاب

وجهه فرهنگی یکی از مهم‏ترین ابعاد انقلاب اسلامی است و تحقق آرمان‏‌های انقلاب در گرو فرهنگ است و هنر نقطه ثقل فرهنگ به شمار می‌آید[...]
پایگاه بصیرت / علی بیگدلی

وجهه فرهنگی یکی از مهم‏ترین ابعاد انقلاب اسلامی است و تحقق آرمان‏‌های انقلاب در گرو فرهنگ است و هنر نقطه ثقل فرهنگ به شمار می‌آید و می‌توان با استفاده از هنر و سیاستگذاری‌های درست در این عرصه به اهداف متعالی انقلاب رسید. با هنر انقلابی می‌شود در احساسات تصرف کرد، علاقه و انگیزش اجتماعی به وجود آورد و به سمت اهداف متعالی انقلاب که همان رسیدن به تمدن اسلامی است، دست یافت. غافل شدن از ساحت هنر باعث می‌شود دشمنان فرهنگی و سیاسی بدون رقیب در جامعه جولان داده و بدون هیچ مزاحمتی سیاست‌های غلط خود را در جامعه هدف جاری و ساری کنند؛ اما اگر سبک هنر در یک جامعه به سمت انقلابی بودن حرکت کند، می‌تواند هنرمندانی داشته باشد تا به مثابه سرباز آماده‌ای شود که با توان رزم هنرمندانه خود در مقابل دشمنانش بایستد و به عنوان سکانداری اثرگذار، عرصه را راهبری کند. به صورت اجمالی سلبریتی تراز انقلاب باید دارای ویژگی‌هایی باشد:
1ـ الگوی مناسب برای جامعه باشد: هنرمند انقلابی می‌تواند با تأسی از مرام بزرگمردانی، چون حاج قاسم، الگوی خوبی برای نسل جوان امروز انقلابی باشد.
2ـ نماینده مردم باشد: دغدغه سلبریتی غیر انقلابی، روشنفکرنمایی و حرکت در دایره خارج از مرز و بوم است. یک هنرمند انقلابی باید حرف مردم را بزند و به جای رفتار روشنفکرمآبانه، نماینده مردم خودش باشد. به تعبیر رهبری عزیز «کسی که با مردم و دلبسته به هدف‌ها و دلبستگی‌های آنها باشد، هنرمند مردمی است.»(25/6/1373)
3ـ‌ هنر انقلاب را در میان جوانان بگستراند: شهید آوینی نمونه بارز یک هنرمند انقلابی است که هنر انقلاب را در میان جوانان این مرز و بوم گستراند. استفاده از ابزار هنر برای رساندن جوانان یک ملت به اوج سعادت و پیروزی مهم‌ترین اصل در مرام یک سلبریتی انقلابی است.
4ـ استکبارستیز باشد: هنر انقلابی سر ستیز با دشمنانش دارد؛ یعنی دشمن دشمنان مردم است و با کسانی که قصد ظلم به مردم را دارند، می‌جنگد. تولی و تبری در هنر باید به وسیله هنرمندان انقلابی نهادینه شود. سلبریتی انقلابی تراز انقلاب می‌تواند بهترین فرد برای مقابله با این تهاجم دشمن باشد. با هنر خود، هم با دشمن مبارزه کند و هم دشمن را به جوانان این مملکت بشناساند نه اینکه همسو با آنان مخرج مشترک پیدا کند.
5ـ احساس مسئولیت داشته باشد: سلبریتی انقلابی در مقابل رخدادها و پدیده‌های سیاسی نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد؛ اما باید بر اساس معیارهای اسلامی و با رعایت وجدان با احساس مسئولیت و در راستای حل مشکلات مردم و کشورش اعلام نظر کند؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌ در تاریخ 23 خرداد 1385 فرمودند: «به عنوان یک انسان نخبه، یک هنرمند و یک نگاه نافذ به جامعه و کشور و انسان‌ها، می‌توانید احساس مسئولیت کنید و اجر انسانی و وجدانی هم می‌توانید ببرید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات