صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۷۲
سیدمحمدکاظم یزدی‌ـ ۴۹

دوگانه‌های برساخته

یکی از راه‌های تحریف و غبارآلودکردن ذهنیت جامعه، ترویج دوقطبی‌های کاذب است. این موضوع همواره در دستور کار دستگاه تبلیغی‌ـ رسانه‌ای دشمنان ایران و جمهوری اسلامی بوده است[...]
پایگاه بصیرت / فتح الله پریشان

یکی از راه‌های تحریف و غبارآلودکردن ذهنیت جامعه، ترویج دوقطبی‌های کاذب است. این موضوع همواره در دستور کار دستگاه تبلیغی‌ـ رسانه‌ای دشمنان ایران و جمهوری اسلامی بوده است. در شماره گذشته به دو مورد از این دوگانه‌سازی‌های مؤثر در قیام مردم ایران در مشروطه، یعنی «ضداستبداد‌ـ ضداستعمار» و «اسلامیت‌ـ ایرانیت» که امروز هم به کار بسته می‌شود، اشاره شد. در ادامه دوقطبی‌های دیگر مورد استفاده دشمنان ملت ایران در آن برهه مهم بررسی می‌شود.
3ـ دوگانه مشروعه‌خواهی در تعارض با ملت ایران: سومین دوقطبی، قراردادن مشروعه‌خواهان در برابر آحاد ملت ایران است. حتی وانمود می‌کردند که در طیف علما هم نظر شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم یزدی جایگاهی ندارد و مطرود و منزوی است. علمای مشروعه‌خواه جبهه بزرگی را تشکیل دادند. اگر از نظر تعداد بیشتر از علمای مشروطه نبودند، کمتر هم نبودند. آیات ‌عظام آخوند ملاقربانعلی(در زنجان)، میرزاصادق آقامجتهد، حاجی‌میرزا حسن‌آقا مجتهد، مرحوم حاج‌میرزا ابراهیم خویی، صاحب شرح نهج‌البلاغه‌ معروف (آذربایجان و تبریز)، آقا سیدمحمدباقر درچه‌ای (اصفهان) و حاج‌ملامحمد خمامی(رشت) (تهران): حاج آخوند رستم‌آبادی، سیداحمد طباطبایی، ملامحمد آملی و حاج‌آقا علی‌اکبر بروجردی و حاج‌میرزا ابوتراب شهیدی‌قزوینی و حاج شیخ روح‌الله دانایی؛ فقط در تحصن حضرت عبدالعظیم(ع) دست‌کم 20 تا 30 مجتهد حضور داشتند. در خراسان هم مرحوم حاج میرزارضا خراسانی است. اما دستگاه تحریف مشروطه روشنفکری و غرب ‌حمایت آنها را در اقلیت یا درجه دو نشان می‌دادند.
4ـ دوگانه مشروطه‌خواه‌ـ روسفیل: دوگانه بعدی مشروطه‌خواه‌ـ روسفیل است. تاریخ‌نگاران مشروطه این‌گونه القا‌ می‌‌کنند که بین روس‌های متجاوز با مخالفان مشروطه همسویی کامل است. هر کس با مشروطه طرف است، روسفیل بوده و مشروعه‌خواهان در اردوگاه روس‌ها قرار دارند. شیخ را در رأس افراد روسفیل قرار‌ می‌‌دادند.1 این در حالی است که شیخ تا لحظه آخر حاضر نشد زیر پرچم روس برود و جانش را در مسیر عقیده و استقلالش گذاشت. وانگهی از سخنان افراد مطلعی، مانند محمدمصدق، حسن تقى‌زاده و فریدون آدمیت برمی‌آید که در اردوی مشروطه‌خواهان که تهران را تصرف کردند، سپهدار تنکابنى نماینده روس‌ها از شمال کشور و سردار اسعد نماینده انگلیسی‌ها از جنوب کشور بودند. قشون روس‌ هم مقاومت چندانی در برابر مشروطه‌خواهان ندارد. چرا؟ چون روس و انگلیس با طراحی روچیلدهاى اروپا با عقد قرارداد 1907 (تقسیم ایران اسلامى به منطقه نفوذ روس و انگلیس، و منطقه حایل و پوشالى بی‌طرف) به ‌نتیجه رسیده بودند که باید متحد شوند و دست‌کم در قضایای منتهی به فتح تهران کاملا همنوا بودند.
5ـ دوگانه مشروطه‌خواه‌ـ مستبد: دوگانه بعدی دوگانه مستبدـ مشروطه‌خواه است. این دوگانه از همه پررنگ‌تر است و بقیه دوگانه‌‌ها در ذیل این دوگانه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ مشروطه‌خواهان سکولار با القای اینکه یا با ما هستید یا در چنبره استبداد، شخصیتی مانند شیخ‌فضل‌الله نوری(ره) را در رأس استبدادگرایان جا‌ می‌‌‌زنند.
در پاسخ به این دوقطبی‌سازی‌ها باید عرض کنم شیخ فضل‌الله نوری به‌معنای واقعی انقلابی عصر استبداد و اصلاح‌گر عصر مشروطه بود. به عبارت دیگر، روندهای تاریخی نشان داد، نه‌تنها شیخ مشروطه‌ستیز به‌معنای مخالف آزادی، قانون‌خواهی و اصلاحات نبود؛ بلکه از پیشگامان اصلی مشروطه به معنای واقعی مشروطه بود که به دنبال محدود کردن قدرت شاه و مبارزه با استبداد بود؛ اما روشنفکران غربگرا خود پایه‌گذار استبداد رضاخانی شدند.
منابع در دفتر نشریه موجود است

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات