صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۷۵

غارتگر قاره سیاه

از جمله کشورهای استعمارگری که به طور خاص بر شمال و غرب آفریقا تمرکز کرد و بخش گسترده‌ای از این سرزمین را به اشغال خود در آورد، «فرانسه» بود. فرانسوی‌ها از قرن هفدهم حوزه نفوذ خود را در این مناطق گسترش دادند و تلاش کردند در مناطق ساحلی استقرار یافته و برای تسلط بر این مناطق حربه‌های گوناگونی را طرح‌ریزی کنند؛ اما این اشغال‌گری‌ها از قرن نوزدهم به بعد با شدت ویژه‌ای دنبال شد.
اشغال مصر، در سال 1883 به دست انگلستان، دست فرانسه را در مغرب باز گذاشت و فرانسه توانست به یگانه استعمارگر منطقه شمال آفریقا مبّدل شود.
در اواخر قرن 19، فرانسوی‌ها مالی را به اشغال خود در‌آورده و آن را «سودان فرانسه» نامیدند. مالی از منابع غنی اورانیوم و طلا برخوردار است و به همین دلیل همواره مورد توجه کشورهای اروپایی، به خصوص فرانسه بوده است.
در همین قرن، ارتباط نیجر با جهان غرب آغاز شد و در نهایت به مستعمره شدن این کشور انجامید. ابتدا انگلیسی‌ها برای کشف سر منشأ رودخانه نیجر به این منطقه سفر کردند و بعدها فرانسوی‌ها این کشور را مستعمره خود کردند.
در سال 1830، نیروهای استعمارگر فرانسه، بخشی از سرزمین نیجر را که در حیطه تأثیر انگلیس بود، به سرعت به تصرّف در آوردند. این تاریخ، آغاز نفوذ فرانسوی‌ها به سرزمین نیجر است. سرزمین داهومی (بنین) نیز در سال ۱۸۹۹ جزئی از «غرب آفریقای فرانسه» شد و خیلی زود غارت شد. در سال 1900، فرانسوی‌ها تمامی منطقه اطراف دریاچه چاد را با جنگی وحشیانه گرفتند و سرزمین اسلامی چاد را به تسخیر درآوردند و سالیان متمادی مردمان این سرزمین را به کشت پنبه وادار کردند!
آفریقای مرکزی نیز در ادامه کشورگشایی‌های فرانسویان در آفریقا در اواخر قرن نوزدهم به تسخیر درآمد. این کشور شاهد بیشترین بهره‌کشی‌های استعمارگران فرانسوی، در بین تمامی کشورهای آفریقایی بوده و بیشترین زیان‌های دوران استعمار را تجربه کرده است.
گابن، گنجینه دیگری بود که برای چندین دهه در اختیار استعمارگران فرانسوی قرار گرفت و منابع طبیعی و زیرزمینی آن به طور کامل غارت شد؛ کشوری با ذخایر سرشار معدنی و جنگلی و نفت و گاز که 50 درصد تولید ناخالص داخلی و 75 درصد صادرات آن را دربر می‏گیرد. گابن، اولین تولیدکننده منگنز در جهان است.
تونس، مراکش، موریتانی، سنگال، گینه، ساحل عاج، بورکینافاسو، کنگوی برازاویل، ماداگاسکار، جزایر کومور و جیبوتی دیگر سرزمین‌هایی بودند که از قرن نوزدهم به اشغال فرانسوی‌ها در آمدند و ده‌ها سال تحت چپاول آنها قرار گرفتند و منابع غنی مادی و انسانی خود را از دست دادند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات