سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۹۸

رئیسی: باید ساختارهای فرهنگی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در همایش گام دوم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول که به‌مناسبت سی و هشتمین سالروز تشکیل این شورا برگزار شد، طی سخنانی ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: برای تحول لازم است نگاهی به آن‌چه تاکنون در این شورا عمل شده و نگاهی به وضع موجود و هم‌چنین وضع مطلوب داشته باشیم و فاصله بین وضع موجود و مطلوب را کاهش دهیم.

رئیسی: باید ساختارهای فرهنگی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد

وی افزود: باید اسناد بالادستی مد نظر قرار بگیرد تا بتوان دید که شورا چقدر به تکالیف خود عمل کرده است و باید اهداف امام و رهبری درباره این شورا در نظر گرفته شود.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: باید شورا بتواند به‌نام خودش که «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» است عمل کند و هر یک از این کلمات در عنوان آن، معنای خاصی دارد و اعضا موظفه به حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی هستند. باید نگاه، اندیشه و انگیزه تحولی وجود داشته باشد و در غیر این‌صورت، تحول رخ نخواهد داد.

رئیسی گفت: فرایندها باید توسط نخبگان و عالمان بررسی شود و باید دید این فرایندها با کار تحولی همسازی دارد یا نه؛ هم‌چنین بخش‌های مختلفی که متکفّل علم و فرهنگ در جامعه هستند بازنگاهی نسبت به ساختارهای خود باشند. اخیرا رهبری معظم انقلاب اسلامی بر بالاتر از بحث سازمان‌ها و دستگاه‌ها تأکید کردند که البته آن‌هم ضروری است و باید مشخص شود موازی‌کاری‌ها کجاست. ما افزایش بهره‌وری را در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و علم، بسیار ضروری می‌دانیم.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری در کشور خاطر نشان کرد: عدالت یک امر محدود نیست، در فرهنگ اسلامی هیچ مفهومی به فراگیری این مفهوم نداریم و بسیار گسترده است. باید عدالت در همه حوزه‌ها در نظر گرفته شود؛ چرا بخش پرورش در حوزه آموزش ما تعطیل شد؟ این زنگ خطر است و چرا فقط به آموزش و حفظ کردن فرمول‌ها پرداخته شد؟

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی 4 ساعته خود با دانش‌آموزان سمپاد در روز 13 آبان افزود: دانش‌آموزان گفتند آموزش مباحث علمی خوب است اما چرا مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جایی ندارد؟ می‌گفتند چرا سخنان ما شنیده نمی‌شود؟. بله درست است؛ باید با دانش‌آموزان گفت‌وگو کرد و در کنار علم‌افزایی باید بصیرت‌افزایی هم داشت تا تحلیل درستی از شرایط داشت.  وقتی که رهبر انقلاب اسلامی فریاد بصیرت برآوردند، فقط برای ماجرای سال 1388 نبود و این ضرورت همیشگی است و اکنون هم بر این نکته تأکید دارند.

رئیسی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مأموریت شورا را هدایت فرهنگی عنوان کردند و این باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در ماجرای رتبه‌بندی معلمان فقط مباحث اقتصادی و حقوق مد نظر ما نبود، بلکه هدف ما حفظ شأن معلمان بود تا بتوانند نسل خوبی تربیت کنند.

وی افزود: باید به جوانان مصونیت بخشید تا در مقابل این هجوم‌ها محفوظ بمانند و جوانان و مردم اعتقادات و داشته‌های خود را حفظ کنند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: واژه «بازنشستگی» و «فارغ‌التحصیل» باید مورد بازنگری قرار بگیرد و خود این کلمه و لفظ، معنای خود را دارد و موجب سکون شده و باعث توقف افراد می‌شود.

رئیسی گفت: فرهنگ کار و تلاش باید تسری یابد؛ نباید تمامی کسانی که دانش‌آموخته می‌شوند نباید فقط دنبال میز مدیریتی باشند بلکه مقوله تولید هم مد نظر باشد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات