صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 3 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی با اتکاء به قدرت الهی و با باور کردن قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد. اگر کسی به تقلید از روحیه‌های ضعیف بنی‌اسرائیل می‌گويد که «اِنّا لَمُدرَکون»ـ حالا به ما می‌رسند و پدر ما را در می‌آورندـ ما هم به تقلید از حضرت موسی عرض می‌کنیم که «کَلّا اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین» (1395/9/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

کنترل افراطی‌ها

در شرایط حساس کنونی که دشمن می‌خواهد مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی را در مقابل یکدیگر قرار دهد، جریان‌های سیاسی مطرح کشور بکوشند عناصر افراطی منسوب به خودشان را کنترل نمایند. در اینکه امروز به دلایل گوناگون اوضاع معیشت سامان یافته نیست و مشکلات ناشی از آن بر دوش مردم سنگینی می‌کند تردیدی وجود ندارد. در اینکه مردم معترض به وضعیت اقتصادی کشور هستند نیز حرفی نیست. اما اینها آیا سبب می‌شود برخی افراد به جان و مال مردم بیفتند؟ آیا نام این اقدامات اعتراض است یا افکندن اغتشاش در جامعه؟
آیا چشم بینایی است که دست آشکار دشمنان را در اغتشاشات اخیر انکار کند و یا نبیند؟ دشمنانی که به صراحت به عناصر اغتشاشگر پیام می‌دهند در اماکن دولتی و خصوصی آتش بیفروزید، به مأموران امنیتی حمله‌ور شوید، مردم را بکشید و بگویید کار نظامی‌هاست، فرمان تجزیه ایران را به عوامل خود صادر می‌کنند و ده‌ها کار دیگر از او سر می‌زند دیگر چه باید بکند تا فردی رادیکال مانند عبدالله نوری در بیانیه سرشار از نفرت‌پراکنی، دروغ‌گویی و اتهام‌افکنی که می‌نويسد باورش شود که واقعیتی به نام دشمن نیز هست؟! دشمنی که در حال برافروختن آتش و شعله‌ور ساختن جنگ داخلی بین مردم ایران است.
چهره‌های شاخص اصلاحات باید از امثال عبدالله نوری بخواهند تا آرام بگیرد و نه برای مردم و نه برای جریان اصلاحات هزینه نتراشد. جریان اصلاحات آن روز که عبدالله نوری گفت نظام باید ادامه فعالیت‌های هسته‌ای را به رفراندوم بگذارد، باید او را بر سرجایش می‌نشاندند که چنین نکردند. جریان اصلاحات آن روز که حرف عبدالله نوری با سخن رئیس رژیم صهیونیستی دقیقا عین هم شد باید او را متنبه می‌ساخت، اما تفکر قبیله‌گرایی سبب شد که از کنار مسئله بگذرند.
عبدالله نوری درباره موضوع هسته‌ای اظهارنظری دارد که مخاطب منصف آن را با اظهارنظر نتانیاهو مقایسه کند تا ببیند آیا تفاوتی در جملات این دو نفر و برداشتی که از این دو عبارت می‌شود وجود دارد یا ندارد! نخست جملات عبدالله نوری را مرور کنیم؛ «آسیب‌ها، زیان‌ها و فشارهايی كه به بهانه پروژه هسته‌ای به ايران وارد می‌شود از حد گذشته است و حكومت بايد براى خروج از اين بن‌بست اقدام كند! حالا به اظهارات نتانياهو به نقل از روزنامه صهيونيستی و انگلیسی‌زبان «جروزالم پست» توجه كنيد: «مذاكره با ايران بی‌فایده است و 1+5 بايد تحريم‌ها و فشارها بر ايران را به سطحى از افزايش برساند كه مردم در ايران احساس بن‌بست كنند و به حاكمان براى خروج از بن‌بست، فشار بياورند تا فعاليت هسته‌ای خود را متوقف سازند»!

(عزیز غضنفری)

 

▼ گزارش روز

ناو نتوانست، گنجشک می‌تواند؟

استراتژی فرماندهی مرکزی آمریکا در خلیج‌فارس این شده است که اگر ناوهای غول پیکر، موشک‌های کروز و هواپیماهای بی۵۲ از توانایی مقابله با ایران برخوردار نیستند، گنجشک کوچولوی آبی توئیتر می‌تواند با دروغ‌پردازی و جنگ شناختی درون ایران را به هم بریزد. سنتکام برای همین منظور یک فعالیت در شبکه اجتماعی توئیتر علیه ایران شروع کرده است که اشاره به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.
گزاره‌های خبری: ۱ـ اسناد به دست آمده از توئیتر نشان می‌دهد توئیتر و پنتاگون در یک کارزار مخفیانه با هم هماهنگ شده‌اند تا پروپاگاندای مدنظر خود را علیه ایران اجرا کنند. مدیران توئیتر این حساب‌ها را در فهرست سفید خاصی قرار دادند که به محتواهای منتشر شده توسط آنها اعتبار می‌بخشید و مانع از قرارگیری‌شان در فهرست اسپم و افزایش مشاهده‌پذیری توئیت‌ها می‌شد. ۲ـ مقامات فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در سال ۲۰۱۷ فهرستی از ۵۲ حساب عرب‌زبان و سپس ۱۵۷ حساب را به این شبکه اجتماعی فرستاد. مدیران بالارده توئیتر در سال ۲۰۲۰ از شبکه عظیم اکانت‌های جعلی وزارت دفاع و کارزار پروپاگاندای آنها آگاه بودند، اما این اکانت‌ها را نه تنها تعلیق نکردند بلکه آنها را تقویت کردند تا پیام‌های‌شان بیشتر دیده شود و بیشتر واکنش ایجاد کند. ۳ـ این حساب‌های کاربری اغلب در حمایت از فعالیت‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه، حمایت از جنگ ائتلاف سعودی در یمن، انتشار سیصد میلیون توئیت در حمایت از مهسا امینی و... سنتکام برای اغلب این حساب‌های کاربری از تصاویر پروفایل جعلی غیرنظامیان استفاده کرده است تا بگوید مردم کشورهای دیگر حامی آمریکا هستند.
گزاره‌های راهبردی: ۱ـ ناگفته پیداست که در همه این سال‌ها کسانی که در تبلیغات می‌گفتند که همه گزینه‌ها روی میز است به دنبال جنگ نظامی نبودند و جنگ توئیتری را برای ناامن و بدبین‌سازی مردم علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده کردند. ۲ـ جنگ توئیتری در سال‌های گذشته و روزهای اخیر نشان می‌دهد که دشمنان ایران مجموعه‌ای از ربات‌ها و هوش مصنوعی و یا برخی از وطن‌فروش‌ها را برای مقابله با ایران به کار گرفته‌اند تا نشان دهند که مردم ایران نسبت به آنها دیدگاه مثبت دارند! ۳ـ مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد همواره از رابطه مستقیم تحریم و تحریف سخن به میان آورده و در یکی از سخنرانی‌ها فرموده‌اند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم شکست خواهد خورد. 1399/5/10» و اکنون که این اطلاعات توسط تیم جدید توئیتر افشا شده نشان‌دهنده آن است که چقدر تحلیل امام خامنه‌ای با واقعیت منطبق بوده و مسؤلان دولت و وزارت ارتباطات چقدر غافل و بی‌توجه به موضوع پروپاگاندای آمریکا در شبکه‌های اجتماعی علیه ایران بوده‌اند.
در این میان آنچه لازم و ضروری است تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای جامعه است تا اسیر بازی رسانه‌ای اینها نگردیده و مزدور بی‌جیره و مواجب یانکی‌ها نشود.

(فرهاد مهدوی)

 

▼ خبر ویژه

این ثمره یک انقلاب است

روزی نیست که یکی از فرماندهان یا سیاسیون غربی از پهپاد و دیگر تسلیحات ایرانی سخنی نگوید. روز گذشته فرمانده سنتکام گفت: به دنبال فناوری‌های جدید برای مقابله با پهپادهای ایران هستیم. همچنین روز گذشته آمریکایی‌ها اعلام کردند ایران دارد پهپادی می‌سازد که ابعاد بسیار بزرگی دارد و از آن برای انتقال بار و محموله‌های بزرگ نظامی استفاده خواهد شد. انقلاب یعنی اینکه از ژاندارم آمریکایی‌ها در منطقه به جایی برسی که حالا غربی‌ها دنبال فناوری‌های جدید برای مهار قدرت دانش و تکنولوژی ایرانی باشند.


▼ اخبار

1ـ پاسخگو باشید نه گروه فشار

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در نقد جوسازی و فشار برخی جریان‌های سیاسی به دولت سیزدهم گفت دولت رئیسی در وضعیتی کشور را تحویل گرفت که ذخائر استراتژیک ما کمتر از دو هفته جوابگوی نیازهای مردم بود و اگر سیاست‌گذاری و در میدان بودن این دولت نبود امروز معلوم نبود که سرنوشت اقتصاد کشور به کجا بینجامد. وجود تحریم‌ها و جنگ ترکیبی در روزهای اخیر مدت مدیدی کشور را درگیر مسائل اجتماعی و امنیتی قرار داده است، اما دولت در این فضا خود را نباخت و مدیریت کرد و امروز هم در این جنک ترکیبی با شایعه‌پراکنی فضای رسانه‌های کاری می‌کنند که عده‌ای نقدینگی را به سمت خرید دلار و سکه و حتی خروج سرمایه از کشور سوق دهند و التهاباتی را به جامعه تزریق می‌کنند، اما دولت با هوشیاری این فضا را مدیریت می‌کند. مدیریت پشت شیشه‌ای و خانه‌نشینی روحانی قابل مقایسه با مدیریت جهادی آیت‌الله رئیسی نیست. معتقدم بانیان وضع موجود باید پاسخگوی عملکرد سوء خود باشند و اینکه طلبکارانه مدعی شوند در عوض باید پاسخگویی سوءرفتار خود در عرصه اقتصاد باشند نه اینکه مطالبه‌گری کنند. (با اشاره به کارنامه موفق دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف) رتبه‌بندی معلمان هشت سال بر زمین مانده بود که به اصرار مجلس انقلابی تصویب شد و از سوی دولت در حال اجراست، افزایش حقوق کارگران و کارمندان دولت و جلوگیری از تبعیض در پرداخت‌ها از جمله مسائلی بود که در دولت گذشته به فراموشی سپرده شد و امروز دولت با جدیت به دنبال ساماندهی وضعیت نیروهای شرکتی و حذف واسطه‌هاست.

2ـ این یوز ایران نیست

روز گذشته یکی از مجری‌های سعودیلندنی، تصویر پیروز یوز به جا مانده را توئیت کرده و زیرش نوشته است پیروز پسر ایرانی. جالب است بدانیم که یوز آسیایی یک زمانی از هند و چین تا ترکیه و سوریه زندگی می‌کرد ولی در همه این کشورها نسل یوز منقرض شد و تنها در ایران به خاطر وجود برنامه سخت‌گیرانه حفاظت چندتایی از این یوز باقی موند! جالب این که یکی از تفریحات هفتگی شاهان ایران شکار بوده! صدها راس از همین یوز و خیلی از حیوانات ارزشمند دیگه توسط شاهان ایران شکار شدند! خانواده پهلوی و خود محمدرضا شاه نقش پررنگی داشتند و ده‌ها عکس از آنها در کنار حیوانات کمیاب شکار شده موجود است. خلاصه اگر برنامه‌های سخت‌گیرانه جمهوری اسلامی برای جلوگیری از انقراض نسل یوز ایرانی نبود، تلاش شبانه‌روزی و از جان‌گذشتگی محیط‌بانان برای مبارزه با شکارچیان و قاچاقچیان نبود، اگر هزینه برای هزاران دوربین تله‌ای و دید در شب برای پیدا کردن معدود یوزهای باقی مانده نش ده بود یا اگر سران مملکت مثل زمان اعلی‌حضرت برای تفریح به قتل عام حیوانات کم‌یاب ادامه داده بودند احتمالا سال‌ها پیش نسل این حیوان منقرض شده بود! پس لطفا اگر تا دیروز به تیم ملی می‌گفتیم تیم ملی جمهوری اسلامی یهو جهت عوض نکنیم و از «پسر جمهوری اسلامی» کره نگیریم!

3ـ طلا بخریم یا نه؟

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره و سکه تهران در پاسخ به اینکه صعود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تا کجا ادامه دارد؟ گفت: شرایطی که در حال حاضر در بازار سکه وجود دارد یک مقداری کاذب است و تحت ‌تأثیر افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی قیمت‌ها صعودی شده است چرا که انس جهانی طلا کاهشی بوده اما در بازارهای داخلی ما افزایش قیمت داریم. در کنار این، مخصوصا در هفته‌ای که گذشت ما شاهد تقویت تقاضا در بازار هم نبودیم. در هفته‌های پیش و تا حدود ۱۰ روز پیش ما ۲ تا ۵ درصد افزایش تقاضا داشتیم ولی در هفته‌ای که گذشت افزایش تقاضا نداشتیم و بر این اساس می‌شود گفت افزایش قیمت‌ها در بازار سکه کاذب و تحت تأثیر قیمت ارز است.

 

▼ اخبار کوتاه

شیرین عقلی شیرین خانم/ چند سال است که کفگیر شیرین عبادی به ته دیگ خورده و هر جا هم می‌رود حرفش تجزیه، حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب و مشروعیت‌بخشی و عادی‌سازی تجزیه‌طلبی است و انگار دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد. او در آخرین مصاحبه‌اش با یک شبکه پان ترک با تئوریزه کردن تجزیه‌طلبی می‌گوید در ایران آینده گروه‌های تجزیه‌طلب می توانند فعالیت سیاسی کنند و رفراندوم تجزیه مناطق خودشان را برگزار کنند! کاربری در نقد این صحبت‌ها نوشت بدبخت کسی که آینده سیاسی‌اش را سر این عفریته قمار کرد. معلوم نیست این یکی برای این مصاحبه با این کانال پانترک چند دلار این شبکه را دوشیده است.

برچیده شدن دیوار ترامپ/ دیوار مرزی ۴۵ کیلومتری ایالت آریزونا آمریکا با کشور مکزیک که با بودجه ۸۰ میلیون دلار احداث شده بود، برچیده می‌شود. فرماندار آریزونا پس از چندماه کش و قوس بالاخره در مقابل شکایت یک گروه حامی حفظ محیط زیست در دادگاه فدرال فونیکس محکوم شد و پذیرفت که این دیوار دو طبقه را که با پول مالیات‌دهندگان ساخته شده بود، تخریب کند.

خودتحقیرها ببینند/ علی بهادری جهرمی در توئیتی نوشت: مگر فایزر و مدرنا شفابخش کرونا نبود و واکسن ما ناکارآمد؟! فوتی‌های ۳ رقمی آمریکا، فرانسه و آلمان ثابت می‌کند آن زمان هم فضاسازی‌ رسانه‌ای‌شان دروغ بود. آن‌روز هم اسیر سیاه‌نمایی نشدیم و با دانش بومی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهانی، فقط در همین آذرماه ۱۳ روز بدون فوتی داشتیم.

فقط برای 10 درصد فرار کردید؟/‌ کاربری در توئیتر نوشت: بنی‌صدر وقتی از کشور فرار کرد و رسید فرانسه، به خبرنگارها گفت که ۹۰ درصد مردم با من هستن و من به زودی برمی‌گردم، یه خبرنگار فرانسوی بهش تیکه انداخت که «پس از ترس ۱۰ درصد در رفتی؟» رونوشت به علی کریمی، حمید فرخ‌نژاد و سایر سلبریتی‌های دوزاری.

پیامک اشتباهی یا...؟/ ارتش رژیم صهیونیستی در ساعت یک بامداد روز گذشته ده‌ها هزار نظامی ذخیره خود را از طریق تماس تلفنی و پیام کوتاه فراخواند. ارتش این رژیم می‌گوید این پیامک‌ها به‌ اشتباه ارسال شده‌اند. هنوز مشخص نیست این اتفاق به دلیل اختلال در سامانه رخ داده یا هک‌ و حمله سایبری.

رشد بیش از 3/3 درصدی اقتصاد در 6 ماه اول امسال/ بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ رشد 3/3 درصدی با نفت و  3/4 درصدی بدون نفت را در شش ماه اول سال 1401 داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات