صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۱۴۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

فرزانی: دستاورد سفر رئیس بانک مرکزی به قطر کاهش هزینه تبادلات مالی است

کارشناس اقتصادی و بانکی گفت: اگر روابط دیپلماسی تقویت شود و گسترش بیابد بسیاری از خواسته‌های مورد نظر ما در توسعه روابط بانکی و نقل و انتقالات مالی به بهترین وجه، ممکن می‌شود در حالی که اگر سیاست ما گسترش روابط دیپلماسی نباشد به تبع این موضوع روابط کارگزاری دچار مشکل می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با حجت‌الله فرزانی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبه گزارش بصیرت، حجت‌الله فرزانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص سفر رئیس بانک مرکزی در راستای توسعه و تقویت ارتباطات پولی و بانکی به قطر گفت: توسعه و تقویت ارتباطات پولی و بانکی با همه کشورهای دنیا بخصوص کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس موضوع مهمی است، به عبارت بهتر می‌توان گفت در صورت تحقق این موضوع شاهد شکل‌گیری روابط محکم‌تر سیاسی و اقتصادی و پیوندهای محکمی بین ایران و کشورهای مختلف خواهیم بود که تجارت خارجی کشور را تقویت می‌کند.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نزدیکی و گستردگی تعاملات با کشورهای منطقه و همسایه راهبرد مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود سفر آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی برای تقویت و توسعه روابط بانکی با کشورهای همسایه از جمله قطر بسیار حائز اهمیت است.

* فرزانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی گفت: به دلیل تحریم‌های بانکی ایران از دریافت و ارائه خدمات مختلفی در فضای بانکداری بین‌المللی محروم شده است به همین خاطر در طی چند سال گذشته بخش مهمی از تبادلات مالی و پولی کشور از طریق صرافی‌ها انحام شده است که به لحاظ تحمیل هزینه‌های مضاعف به اقتصاد ایران و تجار تبعات آفرین بوده است.

* حجت‌الله فرزانی خاطرنشان کرد: در صورت تعمیق روابط بانکی و توسعه روابط با کشورهای مختلف و انجام تسهیل‌گری‌های لازم در این زمینه یعنی توسعه روابط با کارگزاری بانکی به تبع قرار گرفتن در چنین فرآیندی کارهای نظام بانکی و تجاری کشور با سایر کشورها در مسیرهای راحت‌تر با سیستم‌های به روزتر انجام می‌شود و شفافیت تجارت خارجی و مسائلی حول و حوش این موضوع به شدت افزایش می‌یابد.

* حجت‌الله فرزانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی خاطرنشان کرد: از ضروریات دیپلماسی اقتصادی گسترش ارتباط بین کشورها با توسعه روابط بانکی است. اگر در پی سفر آقای فرزین به قطر و بعد از آن سایر کشورهای همسایه بتوانیم روابط کارگزاری بانکی با تمام دنیا و کشورهای همسایه داشته باشیم و این روابط وصل و برقرار شود و مشمول تحریم‌ها و مقرررات اف‌ای‌تی‌اف قرار نگیرد و به توسعه و گسترش روابط تجاری و بانکی ما با کشورهای مختلف بیانجامد به این معناست که انتقال وجه در موضوع تبادلات خارجی از بهترین راه و با امکانات اصولی انجام می‌شود که به نفع کاهش هزینه‌های مبادلات خارجی ماست.

* وی در این‌باره توضیح داد: در یک دهه اخیر به دلیل تحریم سوئیفت، نظام بانکی ایران از روابط کارگزاری بین‌المللی مطلوبی که در تمام دنیا اجرا می‌شود عقب افتاد به همین خاطر در بحث انتقال وجه و انجام معاملات دچار مشکلاتی شده‌ایم، یعنی مجبور بودیم نقل و انتقالات ناشی از معاملات را به شکل و روش سنتی دهه‌های قبل از طریق صراف انجام دهیم، موضوعی که لطماتی به اقتصاد ایران وارد کرد چرا که هزینه انتقال وجه و هزینه معاملات و مبادلات را افزایش می‌دهد. افزایش هزینه‌هایی که روی قیمت محصولات و کالاها تاثیرگذار است یا قدرت رقابتی ما را در بحث صادرات کاهش می‌دهد.

* حجت‌الله فرزانی در ادامه توضیح داد: بی‌تردید گسترش روابط کارگزاری بانکی منجر به تسهیل معاملات و مبادلات بین تجار و کسبه ایرانی با تجار و کسبه کشورهای دیگر می‌شود، پس سفر آقای فرزین و تلاش برای تقویت ارتباطات بانکی و توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه بسیار مهم است.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت‌وگو بیان داشت: لازمه ایجاد روابط بانکی مطلوب با کشورهای همسایه و منطقه تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی است. اگر روابط دیپلماسی تقویت شود و گسترش بیابد بسیاری از خواسته‌های مورد نظر ما در توسعه روابط بانکی و نقل و انتقالات مالی به بهترین وجه، ممکن می‌شود در حالی که اگر سیاست ما گسترش روابط دیپلماسی نباشد به تبع این موضوع روابط کارگزاری دچار مشکل می‌شود، لذا رئیس بانک مرکزی برای تحقق این امر موضوع مهمی را دنبال کرده‌اند و این سفر از این جهت که به دنبال عبور نظام بانکی کشور از روش‌های سنتی است حائز اهمیت می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات