صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۱۵

سایه رقابت بر هم‌افزایی

پایگاه بصیرت / محمد پناهی
فضای سیاسی ایجادشده در ماجرای اغتشاشات اخیر برخی را به سکوت و عده‌ای را به سخن واداشته است. در این میان، رئیس‌جمهور پیشین کشور پس از مدت‌ها لب به سخن گشود و درباره مسائل و مشکلات کشور اظهارنظر کرد. آقای روحانی که در جمع استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم سخن می‌گفت، از آنها خواست پیشنهادها و تجارب خود را درباره طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام استانی و ملی در اختیار مسئولان قرار دهند. آقای روحانی تلاش کرد ضمن دفاع از عملکرد دولت خود، پایان کار خود را پایانی خوب به تصویر بکشد که در شرایطی مناسب دولت را به آقای رئیسی و همکارانش تحویل داده است.
او اظهار می‌دارد: «خزانه را پُر تحویل دادیم. موجودی ارزی را چندصد میلیون دلار تحویل گرفتیم؛ ولی با چند میلیارد دلار تحویل دادیم. در دولت دوازدهم، برجام را در مقابل حملات فراوان نگه داشتیم؛ لازم بود فریز شود تا زنده بماند. دولت سیزدهم اگر می‌خواست، می‌توانست از اجرایی‌شدن برجام به خوبی استفاده کند.» درباره این اظهارات باید به ملاحظات زیر توجه کرد:
1ـ تلاش برای کمک به حل مشکلات کشور، بهترین تصمیمی است که می‌تواند از سوی کارگزاران پیشین کشور در مواجهه با دولتمردان امروز به کار گرفته شود. چنین وقایع و انسجامی، جامعه را به سمت همدلی و وفاق سوق می‌دهد و در تقویت آرامش جامعه مؤثر خواهد بود.
2ـ پرهیز از تلخ‌زبانی در نقد و داشتن نگاه‌ منصفانه به واقعیت‌های موجود نیز یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که می‌تواند مواجهه دولت‌ها با یکدیگر را منطقی و اخلاقی کند. متأسفانه، دولت های گذشته تلاش دارند نقاط قوت خود  را برجسته و ضعف‌ها و ناکامی‌هایشان را کمرنگ کنند و در مواجهه با رقیب بالعکس عمل کرده و قوت‌ها را نادیده و ضعف‌ها را برجسته انگارند! این در حالی است که چنین نگرشی در نگاه شخص ثالث و آنهایی که نظاره‌گر این مواجهه هستند، غیرمنصفانه و غیرواقعی ارزیابی می‌شود.
3ـ نکته قابل ملاحظه‌ای که نباید از آن غافل شد، آن است که نقد دولت‌ها و دولتمردان گذشته و حال هرچند امری طبیعی است؛ اما این روند، نباید به‌ گونه‌ای باشد که نتیجه آن سیاه‌نمایی و القای  ناامیدی به جامعه شود. رویه ناصوابی که متأسفانه در رقابت‌های جناحی و منازعات سیاسی در طول سال‌های اخیر به‌کار گرفته‌ شده است و پیامی جز القای بن‌بست در مدیریت نداشته است!
4ـ دولت‌ها در مواجهه با افکار عمومی باید صادق بوده و از ارائه گزارش‌هایی خلاف واقع پرهیز کنند؛ چراکه این جعل حقیقت شاید برای زمانی کوتاه افکار عمومی را فریب داده باشد؛ اما خیلی‌زود طبل رسوایی بر زمین خواهد خورد و حقیقت آشکار خواهد شد. آنگاه با بی‌اعتباری ایجادشده، حتی اقدامات مثبت نیز باورپذیر نمی‌شود. آقای روحانی نمی‌تواند اوضاع کشور در پایان دولت خود را آنچنان نشان دهد که گویا همه مشکلات کشور مرتفع شده بود و ضعف های امروز همگی نتیجه عملکرد دولت رئیسی است که بیش از یک‌ونیم‌ سال از عمرش نمی‌گذرد.جامعه هوشمند است و حتی اگر حافظه تاریخی ضعیفی هم داشته باشد؛ زمان آنقدر نگذشته است که اوضاع کشور در مرداد سال 1400 را فراموش کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات