صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 18 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکى از اعمالى که در ماه رجب وارد شده، روزى هزار مرتبه ذکر «لااله‌الاالله» است. شاید براى بعضی سخت باشد؛ البته آدم [اگر] همت داشته باشد خیلى هم سخت نیست؛ نیم ساعت وقت می‌خواهد. [توصیه به این ذکر،] نشان می‌دهد که توجه به مسئله توحید چقدر در اسلام اهمیت دارد و براى خودسازى و رشد روحى و ترقى روحى انسان مؤثر است.(1387/4/13)
 
▼ حرف روز
راهپیمایی وحدت کلمه
چهل‌وچهار سال پیش در 22 بهمن سال 1357 بود که سرانجام بساط نظام شاهنشاهی که سالیان متمادی بر این سرزمین تسلط داشت، جمع گردید و بر جای آن نظام جمهوری اسلامی استقرار یافت که مبتنی بر خواست و اراده مردم بود. از آن سال به بعد بود که مردم این روز را به نمادی برای تجلی اراده ملت در عرصه حکمرانی بدل کردند و با حضور در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن بر تحقق همه آرمان‌هایی که برای آن قیام کرده بودند، تأکید ورزیدند. در مورد راهپیمایی 22 بهمن باید گفت که این گردهمایی ده‌ها میلیونی، مهم‌ترین تجمع ملت ایران برای عهد بستن با آرمان‌هایی بوده است که در بهمن سال 1357 متولد گردیدند. عهدی که در قالب جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن ظهور و بروز یافت و امروز در مسیر تحقق همان آرمان‌ها همچنان ادامه دارد. هر چند در این مسیر از یک‌سو با موفقیت‌ها و کامیابی‌ها و از یک‌سوی دیگر با مشکلات و مصائب و ناکامی‌ها روبه‌رو بوده است.
ملتی که می‌خواست و می‌خواهد که آزاد و مستقل و باهویت باشد و این همه را با پیروی از آموزه‌های آخرین فرستاده الهی دنبال می‌کند. در این روز اختلافات باید به کنار گذاشته شود و هیچ‌کس حق ندارد به نامی و نشانی، این همدلی را بشکند! این روز فرصتی برای بازخوانی این فراز از وصیت‌نامه سیاسی‌ـ الهی بزرگ رهبر ملت ایران حضرت امام خمینی است که فرمودند: «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می‏داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.»
این روزها که متأسفانه به خاطر بلوای پاییزی طراحی شده دشمن و غفلت بخشی از جامعه، بر پیکره‌ انسجام ملی و همدلی اجتماعی، ترک‌هایی ایجاد شده و کدورت‌هایی بر قلب‌ها سایه انداخته است، بار دیگر راهپیمایی 22 بهمن می‌تواند کارکرد عظیم خود را نمایان سازد و کدورت‌ها و سوء‌تفاهمات را مرتفع سازد و یکپارچگی ملت ایران را به نمایش بگذارد.
امروز در آستانه چهل‌وچهارمین سالگرد 22 بهمن، بار دیگر نیازمند آن هستیم که همه ملت ایران با تعلقات و گرایش‌های فکری، سیاسی، قومی، به میدان آیند و این روز را به روز وحدت و هملی ملت ایران بدل نمایند. در این دو سه روز باقی مانده، از همه تریبون‌های این سرزمین باید تنها صدای دعوت به این گردهمایی بی‌نظیر ملی بدل گردد! تا صدای بدخواهان این سرزمین خاموش گردد.
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
یوم ‌المرحمه
در پی پیشنهاد رئیس ‌قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.
گزاره‌های خبری: 1ـ در نامه حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای به رهبر معظم انقلاب آمده است: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتارهای نادرست و جرائمی شدند که علاوه ‌بر گرفتاری برای خود، باعث زحمت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجی و جریان‌های ضدانقلاب و ضدمردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند. 2ـ نعمت احمدی کارشناس حقوقی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فرمان عفو ده‌ها هزار نفری رهبر معظم انقلاب بسیار خوشحال‌کننده و مثبت است. این عفو بزرگ از گسترده‌ترین عفوهایی است که به مناسبت ۴۴ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است. 3ـ علی مطهری (نماینده ادوار مجلس) با بیان اینکه «عفو اخیر موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، تصریح کرد: با اینکه کشور در آرامش است، اینترنشنال و بی‌بی‌سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آنها را خلع سلاح کرده و زمینه تحریک آنها را تا حد زیادی از بین می‌برد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ یوم ‌المرحمه؛ روزی است که سپاه اسلام مکه را فتح کرد. آن روز مسلمانان در اوج قدرت و اقتدار و کفار مکه در ضعف و ذلت قرار داشتند. حتی برخی از مسلمانان شعار «الیوم یوم ‌الملحمه، الیوم تستحل الحرمه، الیوم اذل الله قریشا» امروز روز نبرد است، امروز جان و مال شما حلال شمرده می‌شود، امروز روز ذلت قریش است» را سر دادند اما حضرت محمد(ص) پرچم سپاه اسلام را به دست حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) قرار دادند و دستور فرمودند که با شعار رحمت مسلمانان وارد مکه شوند. 2ـ نظام اسلامی جوانان کشور را به عنوان سرمایه ملی و اجتماعی می‌نگرد. «جهاد برای ساختن ایران» را یکی از مهم‌ترین وظایف جوانان به عنوان «طلایه‌داران انقلاب در بیانیه گام دوم» در نظر گرفته است. به همین علت، در اغتشاشات اخیر همه دستگیرشدگان را در یک دسته‌بندی قرار نداد. بلکه افرادی که بازمانده‌های عناصر ضربه خورده از جمهوری اسلامی همچون منافقان، تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان و خانواده‌های ساواکی‌های منفور یا عامل خارج هستند را جدا از جوانانی که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه فضای مجازی به خیابان آمده‌اند، کرده است. دسته دوم مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند. 3ـ قطعا جریان ضدانقلاب از این دستور رهبری نگران و ناراحت است. آنها در خارج از ایران با پول‌هایی که جریان عبری‌ـ‌ عربی‌ـ غربی در اختیارشان قرار می‌دهد، یکی از مهم‌ترین عوامل اغتشاشات هستند، اما خودشان در خارج از کشور در عافیت کامل قرار دادند. آنها همواره تا ناامیدی و سیاه‌نمایی را در جامعه گسترش می‌دهند و قطعا حتی از این حرکت رهبری نیز نکته منفی تبلیغ خواهد کرد، زیرا کارویژه آنها چیز دیگری نیست. افزایش فهم سواد رسانه در این میام اهمیت زیادی دارد، تا جریان وابسته به دشمنان ایران ناکام‌تر از همیشه شوند. 
موافقت حکیمانه رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل ‌توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر، آن هم در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی میلیونی ملت ایران، جلوه دیگری از رویکرد محبت‌آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود دارد. رهبر حکم پدر امت را دارد و پدر در مقابل خطای فرزند از در انتقام در نمی‌آید بلکه نگاهش اصلاح و ارتقای فرزند خطاکار است.   
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ اخبار 
1ـ سورپرایز رهبری و گاف بی‌بی‌سی
بی‌بی‌سی در یک گاف خبری چند روز پیش نوشت: جشن فرشته‌ها که چند روز قبل برگزار گردید به علت عدم حضور همافران نیروی هوایی برای تجدید بیعت با رهبری بوده است. بی‌بی‌سی برای باورپذیر کردن گاف یا دروغ خود زمان جشن فرشته‌ها که در 14 بهمن برگذار گردید را 19 بهمن اعلام کرد. علیرضا محمدلو در کانال شخصی‌اش نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای همیشه برای رسانه‌های بیگانه سورپرایز دارند. دیدارشان به مناسبت جشن تکلیف دختران، حسابی نقطه‌زن بوده و پیج و آنتن انگلیسی را غافلگیر کرده است. این رسانه برای جبران این نقطه‌زنی، مطابق عادت همیشگی‌اش، دست به دروغ و جوسازی و برچسب‌زنی کرده و واژه‌ها و عبارات ضعیف و سمی مثل «دیداری تشریفاتی»، «دختران نابالغ»، «نارضایتی‌های ارتش و خروج گسترده پرسنل ارتش» را برای کوچک‌نمایی و روایت تقلیل‌گرایانه از یک دیدار کاملا حساب شده، به استخدام درآورده است. نکته مضحک این روایت مسموم آنجاست که این آنتن لورفته و پرتناقض گویا که دچار اختلال تقویمی و بحران زمان شده و نوشته: هر ساله در چنین روزی(نوزده بهمن) فرماندهان، پرسنل و خلبانان ارتش به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای می‌رفتند. راستی الان در لندن چندم بهمن است؟ ۲۲ بهمن و راهپیمایی انقلابی؟
 
2ـ پاسخ مشترک به یک ادعای دروغ
پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» درباره برنامه مشترک ایران و روسیه برای تولید پهپاد، گفت: نمی‌داند این روزنامه با اتکا به چه اطلاعاتی چنین خبری را منتشر کرده است. روسیه برنامه‌های خود را برای تولید پهپادها برای اهداف مختلف دارد. فهرستی از دستورات ریاست‌جمهوری در زمینه تولید و توسعه پهپادها به تصویب درآمده و امضا و علنی شده است. همچنین پایگاه خبری نورنیوز وابسته به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در توئیتی این خبر را تکذیب کرده و نوشت: ایران در هیچ طرح مستقل یا مشترکی برای تولید پهپاد در روسیه مشارکت ندارد.
 
3ـ تماس بحرینی و سوری پس از 12 سال
حمدبن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه جان باختن شماری از شهروندان این کشور در زمین‌لرزه بامداد دوشنبه را به وی و ملت سوریه تسلیت گفت. ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که پادشاه بحرین در گفت‌وگو با بشار اسد با دولت و ملت سوریه ابراز همدردی کرد. پادشاه بحرین همچنین بر آمادگی این کشور برای کمک و حمایت از تلاش‌های دولت سوریه برای غلبه بر آثار این فاجعه تأکید کرد. این نخستین گفت‌وگوی میان پادشاه بحرین و بشار اسد پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.
 
4ـ آمار کشتگان زلزله؛ شاید 8 برابر
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: تعداد قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ممکن است حتی ۸ برابر شود. بامداد دوشنبه‌ـ ۶ فوریه، دو زلزله قوی محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال‌غرب سوریه را لرزاند و بنابر گزارش‌ها تاکنون دست کم منجر به کشته شدن بیش از ۴۵۰۰ نفر در این دو کشور شده است. عملیات امداد و تلاش برای نجات زیر آوار ماندگان همچنان ادامه دارد اما امدادگران با سرمای زمستانی و کوهی از بتون و آجر روبه‌رو هستند.
 
5ـ 110 میلیون دلار برای نجنگیدن
یکی از سندهای که تلویزیون ملی ایتالیا نشر کرده، سند دریافت پول به ارزش ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار از مطلق ماجد القحطانی، نماینده قطر است که اجمل احمدی، نماینده خاص اشرف غنی، در تاریخ ۷ جولای ۲۰۲۱ امضا کرده است تا به گفته رسانه‌ها در مقابل طالبان نجنگد. آرشیو وزارت خارجه قطر نشان می‌دهد که آقای القحطانی در آن تاریخ در کابل بوده و با اشرف غنی هم در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان دیدار داشته است.
 
▼ اخبار کوتاه
دستور مهم قاضی‌القضات/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه به تمامی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد تا در راستای تسریع در جامه عمل پوشاندن به فرمان عفو اخیر رهبر معظم انقلاب، هیئت‌هایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده تشکیل دهید تا این هیئت‌ها هر چه سریع‌تر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را به خود آنها و جامعه اعلام کنند و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حلاوت و شیرینی به کام مردم بنشیند.
 
برجام جایگزین ندارد/ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه مواضع مداخله‌جویانه اخیرش در حمایت از اغتشاشات در ایران گفت که می‌توانم آخرین مکالمه خود را با امیرعبداللهیان به شما بگویم: «مجازات اعدام را متوقف کنید. سرکوب را متوقف کنید. اگر به همین روش ادامه دهید، رسیدن به هر نوع ترتیبات سیاسی را غیرممکن می‌کنید تاجایی که می‌دانم، جایگزینی برای برجام به‌منظور جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران وجود ندارد.»
 
افزایش ۱ میلیاردی ذخایر سدهای کشور/ در حالی که یک هفته پیش (هشتم بهمن‌ماه) میزان ذخایر آبی سدهای کشور ۱۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب بود، با بارش‌هایی که در یک ‌هفته اخیر رخ داد، حجم ذخایر سدهای کشور روز گذشته به ۲۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب رسید. در حال حاضر با وجود ۲۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌ شده پشت سدهای کشور، میزان پرشدگی سدها ۴۳ درصد است و ۵۷ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است.
 
این اداها را باور نکنید/ لیلی عاج کارگردان فیلم سرهنگ ثریا گفت: سازمان منافقین خیلی تلاش می‌کند خود را سفید کنید و قیافه حق به جانب بگیرد؛ تصور می‌کند ما چشمان‌مان را بستیم و قرار است عقبه تاریک آنها را فراموش کنیم، این باعث خشم و عصبانیت من می‌شود، با سرهنگ ثریا به سهم اندک خودم تلاش کردم بگویم اصلا سفیدشدن این آدم‌ها را باور نکنید.
 
فقط مقایسه کنید/ سخنگوی دولت خطاب به دانشجویی که مدعی بود فضای کشور بسته است و خواهان آزادی بازداشتی‌های اغتشاشات بود گفت: عفو عمومی گسترده‌ای که روز گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت را با اخراج گسترده کارمندان و معلمان بعد از کودتای اخیر در یکی از کشورهای منطقه مقایسه کنید.
 
بازی آمریکا با آتش/ وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد طی کنفرانس خبری اظهار کرد: آمریکا مناطق کردنشین عراق و سوریه را به تمایلات جدایی‌طلبانه تشویق می‌کند و این، بازی با آتش است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات