صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۷۷

خبرگان ملت

یازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری که معمولاً هر شش ماه یک بار برگزار می‌شود، با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی پایان یافت. در این دیدار رهبری جایگاه، اهمیت و حساسیت مجلس خبرگان را بالاتر از هر مرکز و مجموعه‌ای در نظام برشمردند و گفتند[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری که معمولاً هر شش ماه یک بار برگزار می‌شود، با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی پایان یافت. در این دیدار رهبری جایگاه، اهمیت و حساسیت مجلس خبرگان را بالاتر از هر مرکز و مجموعه‌ای در نظام برشمردند و گفتند: «این مجلس، هم تعیین‌کننده رهبری، و هم با مراقبت‌های خود، تضمین‌کننده‌ وجود و استمرار شرایط رهبری است که چنین جایگاه عظیمی، وظایف سنگینی را متوجه اعضای خبرگان می‌کند و هیچ اهمالی در ادای این وظایف، در درگاه پروردگار پذیرفته نیست.»
این اجلاس در حالی آغاز شده بود که حدود یک سال تا انتخابات این مجلس که به طور همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، باقی مانده است؛ انتخاباتی که در شرایط خاصی برگزار خواهد شد و از هم اکنون باید تلاش کرد تا بهترین شرایط برای تحقق آن فراهم شود.
همانطور که در کلام رهبری آمد، این مجلس خبرگان را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراکز تصمیم‌گیری در کشور دانست که وظیفه خطیری به آن سپرده شده است. همین امر موجب شده است تا دشمنان این نظام نیز بیشترین هجمه‌های خود را برای بی‌اعتبارسازی این مجلس به کار گیرند. جنگ شناختی تمام‌عیاری که کشور را برای هفته‌ها مشغول کرد و خسارات فراوانی به جای گذاشت، بدون شک در فضای رسانه تداوم خواهد داشت و یکی از اولویت‌های آنها تلاش برای کاهش مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه 1402 است تا به یکی از مهم‌ترین ارکان حاکمیت ضربه وارد آورد. بنابراین، برای خنثی‌سازی این سیاست دشمن باید از هم اکنون تدبیر کرد.
۲- یکی از عواملی که می‌تواند موجب مؤثر افتادن ترفندهای دشمن در انتخابات آینده شود، نداشتن آشنایی کافی مردم با نقش مجلس خبرگان در ساختار سیاسی کشور است. واقعیت آن است که مجلس خبرگان به دلایل متعددی چندان در برابر چشمان مردم ظاهر نیست؛ یکی از عوامل مختصات خاص کاری این مجلس است که کاری از جنس نظارت مستمر بوده و به واسطه آنکه بخشی از گزارش‌های آن از طبقه‌بندی و محرمانگی برخوردار است، این گزارش‌ها بازتابی نزد افکار عمومی ندارد. همچنین فعالیتش، مانند مجلس و دولت و شوراها با زندگی روزمره مردم گره نخورده است که مردم به طور مستمر خواهان پیگیری اخبار آن باشند! از سویی فاصله هشت ساله انتخابات این مجلس موجب شده است تا مردم دچار فراموشی نسبت به انتخاب خود شوند و بین خود و موکلان‌شان فاصله احساس کنند! طبیعی است که این عوامل موجب می‌شود نسبت به مشارکت در انتخابات آن نیز انگیزه کافی نداشته باشند.
برای رونق بخشیدن به انتخابات خبرگان رهبری یکی از مهم‌ترین راهکارها فهم دقیق رسالت این مجلس است. به فرموده رهبری، «تبیین صحیح جایگاهِ تعیین‌کننده‌ مجلس خبرگان، مردم را با شوق و اشتیاق به پای صندوق‌های رأی در انتخابات این مجلس می‌آورد.» در یک سال باقی مانده تا انتخابات باید تلاش شود تا این جایگاه مهم برای افکار عمومی به درستی تبیین شود. تحقق این امر نیازمند یک برنامه راهبردی همه‌جانبه از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان است تا:
اولاً، اطلاع‌رسانی مستمر از عملکرد مجلس به افکار عمومی ارائه شود. اخبار فعالیت‌ها و نشست‌های گوناگون تخصصی و کمیته‌های فعال آن به اطلاع مردم رسیده شود. سخنگوی این مجلس مستمر در رسانه حاضر باشد و اطلاع‌رسانی کند.
ثانیاً، مردم بخش عمده‌ای از نمایندگان خود در مجلس خبرگان را به درستی نمی‌شناسند! این امر خود عاملی برای ایجاد فاصله بین نمایندگان و موکلان‌شان است. بنابراین، انتظار می‌رود اعضای محترم خبرگان در معرض گفت‌وگو و مواجهه با اصحاب رسانه و مردم قرار گیرند. 
ثالثاً، شبهات گوناگونی درباره رسالت، ساختار، عملکرد، ترکیب اعضا و... در سطوح گوناگون نخبگی و افکار عمومی مطرح می‌شود که نیاز است پاسخ‌های درخوری به آن داده شود. بنابراین، صاحب‌نظران باید این گره‌های ایجاد شده ذهنی را به ویژه برای نسل جوان تحصیل‌کرده بگشایند و با کلام و نوشتار خود ابعاد مسائل را تشریح کنند. در ضمن این پاسخگویی نسبت به شبهات در سال پیش‌رو معطوف به انتخابات باید به صورت برخط و روزآمد عمل کند؛ چرا که بدون شک دشمن با بمباران رسانه‌ای به استقبال انتخابات آتی خواهد رفت. طبیعی است که چون شبهات اذهان جوانان این سرزمین را نشانه رفته، پاسخ‌ها نیز باید ضمن برخورداری از اتقان کامل، با ادبیاتی اثرگذار برای این نسل ارائه شود تا خنثی‌كننده عملیات دشمن باشد.
رابعاً، رسانه‌های کشور اعم از رسانه ملی، مطبوعات و مکتوب نیز در معرفی این مجلس باید کوشا عمل کنند و در یک سال پیش‌رو برای معرفی عملکرد مجلس فعال باشند.
سخن آخر آنکه فرصت‌ها همچون ابر در حال گذر است و در یک ساله باقی مانده تا انتخابات تحقق همه موارد برشمرده با برنامه‌ریزی و تدبیر ممکن خواهد بود و نباید این مهم را پشت گوش انداخت و فرصت‌ها را سوزاند!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات