سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۵۱

سلبریتی‌ها، بازیگران زمین نفود

این روز‌ها ویدئویی در شبکه‌های مجازی در حال دست به دست شدن است که حاوی مستنداتی از ارتباطات برخی سلبریتی‌ها در جریان اغتشاشات اخیر با فردی به نام بیلیتیس مورئا است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ شیرین زارع‌پور

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این روز‌ها ویدئویی در شبکه‌های مجازی در حال دست به دست شدن است که حاوی مستنداتی از ارتباطات برخی سلبریتی‌ها در جریان اغتشاشات اخیر با فردی به نام بیلیتیس مورئا است. مورئا که باجناق یکی از این سلبریتی‌ها معرفی می‌شود، به ظاهر فعال رمز ارز به نظر می‌رسد، اما پشت پرده پای یک شرکت مشاوره‌ای به نام Booz Allen Hamilton به میان می‌آید.

* سلبریتی‌هایی که چراغ سبزی از خود برای دشمن به اشتراک گذاشته‌اند، پیش از آن که در اجتماع ضدانقلاب خارج‌نشین با پرچم سلطنت‌طلب‌ها ظاهر شوند، تحت نفوذ مورئا، سرمایه خود را تبدیل به رمز ارز نموده و از کشور خارج کرده‌اند، اما این همه ماجرا نیست. وقتی پای شرکت مشاوره‌ای بوز آلن همیلتون وسط می‌آید، نمی‌شود از سابقه اطلاعاتی و امنیتی آن به این راحتی گذشت و این را به حساب یک سرمایه‌گذاری با تشویق و مشاوره باجناق یکی از آن‌ها دانست! حتی اگر تضمین اقامت و تسهیل زمینه شغلی هم چاشنی سرمایه‌گذاری باشد.

* ژوئن ۲۰۱۳ بود که نام فردی به نام ادوارد جوزف اسنودن با افشای پروژه‌ای محرمانه به عنوان پریسم که از عملیات‌های آژانس امنیت ملی آمریکا بود، تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی شد و شهرتی جهانی پیدا کرد. اسنودن، کارمند سابق شرکت مشاوره‌ای بوز آلن همیلتون و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پیشتر برای کامپیوترسازی دل و سازمان سیا کار کرده بود که به ظاهر با افشاگری‌های خود علیه دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور، پرده از اسراری برداشت که یکی از آن‌ها نحوه تشکیل داعش بود. وی بر اساس اسناد فاش‌شده اذعان کرد داعش توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در عملیاتی با نام لانه‌ی زنبور برای حمایت از رژیم صهیونیستی تشکیل شده و هدف عملیات لانه‌ی زنبور تشکیل گروهی با شعار‌های اسلامی است که تندرو‌ها را از سراسر جهان جذب کند و براساس اندیشه‌های تکفیری، سلاح خود را به‌سوی کشور‌های مخالف موجودیت رژیم صهیونیستی نشانه بگیرد.

* پس از اسنودن فردی به نام هارولد توماس مارتین توسط وزارت دادگستری آمریکا متهم به سرقت اموال دولتی و اسناد کدگذاری محرمانه‌ای شد که مربوط به طرح حمله سایبری به ایران، روسیه، چین و کره شمالی بود. تعدادی از اسناد سرقت شده توسط مارتین حاوی روش‌ها و قابلیت‌های سایبری آمریکا بود که برای مسائل امنیت ملی این کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت. مارتین برای شرکت "بوز آلن همیلتون" فعالیت می‌کرد. یعنی همان شرکتی که ادوارد اسنودن افشاگر برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکا نیز برای آن فعالیت می‌کرده است. شرکت بوز آلن پیمانکار اصلی بسیاری از عملیات‌های سایبری حساس آژانس امنیت ملی آمریکا است، این مطلب را پیش از این روزنامه نیویورک تایمز فاش کرده است.

* ردپای شرکت بوز آلن همیلتون به عنوان شرکت مشاوره‌ای در عربستان نیز قابل توجه است. مشاوره‌ای که حتی پس از قتل خاشقجی حاضر به ترک قرارداد‌های خود در عربستان نشد و با وجود آنکه با قتل خاشقجی سرمایه‌گذاران سرتاسر جهان تحریک شدند تا خود را از دولت سعودی دور نگه دارند، بوز آلن و رقبایش مک‌کینزی و گروه مشاوره‌ای بوستن نقش حیاتی در نگه‌داشتن بن‌سلمان در قدرت بازی کردند. بر اساس قراردادی که بوز آلن همیلتون با مقامات سعودی می‌بندد، این شرکت متعهد می‌شود افق‌های وسیعی را برای بهبود مهارت‌های امنیت سایبری کارشناسان پیش روی عربستان سعودی بگذارد، اما علاوه بر مشاوره‌های اقتصادی به آموزش نیروی دریایی سعودی هم می‌پردازد که عربستان سعودی از همین نیرو‌های دوره دیده در محاصره یمن استفاده کرد و فاجعه‌ای انسانی در یمن رقم زد که جان میلیون‌ها انسان بی‌دفاع با گرسنگی تهدید شد.

* هویت فرستنده و گیرنده
* با توجه به اختیاراتی که آمریکا تحت عنوان CFT و مبارزه با تامین مالی تروریسم برای خود قائل شده، جزئیات معاملات مربوط به رمز ارز را شناسایی می‌کند. سی اف تی کنوانسیونی بین‌المللی برای شناسایی و جلوگیری از تامین مالی اقدامات و فعالیت‌های تروریستی محسوب می‌شود. نقش اصلی CFT تعیین استاندارد‌هایی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است که به اصطلاح سلامت و شفافیت سیستم مالی کشور‌ها را ارتقا می‌دهد. با اجرای این استاندارد‌ها منبع و مقصد پول‌ها در نظام مالی مشخص می‌شود. عملیات‌های جاسوسی آمریکا به بخش اقتصاد منحصر نمی‌شود و این جاسوسی که شامل اطلاعات مردم عادی و شخصیت‌ها از مکالمات تلفنی، ایمیل و... است که در کشور‌های دیگر بدون حد و مرز صورت می‌گیرد. شواهد حاکی از آن است که موضوع فراتر از ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات محرمانه شخصی کاربران است. این شرکت در ادامه شناسایی هویت کاربران یک نظارت تمام و کمال بر داده‌های رد و بدل شده دارد شاید به همین دلیل زنجیره ارتباط با شرکت بوز آلن همیلتون ادامه‌دار شد و دامن دیگر سلبریتی‌ها را هم گرفت. باید دید بعد از این دامنه نفوذ بین سلبریتی‌ها با چراغ سبزی که نمایان می‌کنند؛ به کجا می‌رسد؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۰

برچسب ها: سلبریتی ، اغتشاشات ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات