صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 27 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر بخواهیم شعار [سال] عملیاتی بشود، باید... اولویت را به این شعار بدهیم؛ این‌جور نباشد که فقط سیاست اعلام بشود. حالا گاهی اوقات یک سیاستی اعلام می‌شود، یک کارگروهی هم درست می‌شود، دستوری هم داده می‌شود اما اینها کافی نیست؛ باید... دنبال بشود.(1402/1/15)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
اپیدمی کار در حد رفع تکلیف
«به جای ۵ـ۹، ۹ـ۵ کار کنید»، این جمله نسخه اصلی«کیم وو چونگ» کارآفرین برتر کره‌ای و نویسنده کتاب «سنگفرش هر خیابان از طلا است» برای عبور از مشکلات اقتصادی است. او در این کتاب به مخاطبینش می‌گوید که اگر می‌خواهید رشد دو چندانی را تجربه کنید به جای اینکه از نه صبح تا پنج عصر کار کنید باید از ۵ صبح تا نه شب تلاش کنید.
نکته جالبی که کیم بدان اشاره نموده است مسئله خواب نیمروزی است، او معتقد است علت عقب‌ماندگی اقتصادی اروپای جنوبی نسبت به اروپای شمالی عادت خواب دو ساعته نیمروزی آنها است، او این امر را موضوع عجیب و مانعی جدی می‌داند که در ساعات روز که همچنان می‌توان کار کرد فرایند کار و تلاش مستمر را دچار وقفه می‌کند. از نگاه کیم علت دیگر ضعف اقتصادی بسیاری از جوامع گرفتار شدن در اپیدمی «کار در حد رفع تکلیف» است، اینکه به هر دلیلی سیستم‌ها دائما بر مدار بمیر و بدم تعریف شود. در این مدل فقط شکل کار اهمیت پیدا کند و نتایج کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد به واقع با اینکه به ظاهر همه کار می‌کنند اما نتایج حاصله غالبا ضعیف است.
این توصیه نشان می‌دهد در سالی که یکی از اهداف آن «افزایش تولید» تعیین شده است اولین نیاز اساسی کشور برای تبدیل ممکن‌های اقتصادی به واقعیات «کار» است؛ بدون کار مفید بیشتر، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرایندهای تولیدی انتظار افزایش سطح تولید توقعی بیهوده است‌. البته کار بیشتر تا حد زیادی مستلزم فداکاری و از خود گذشتگی آدم‌ها است، اصطلاحا دست و دل آدم‌ها باید هم‌ساز باشد و برای اینکه این اتفاق بیفتند باید علاوه بر صبر و بردباری، پیشتر هدف‌های متعالی و کاملا دقیقی تعریف شود تا بر اساس آنها برای جامعه منافع مشترک و امیدواری ایجاد شود.
نباید فراموش کنیم که ما امروز در جهان نتایج رفتارهای دیروزمان زندگی می‌کنیم و جهان فردا نتایج رفتارهای امروز خواهد بود، بنابراین اگر قصد داشتن جهان زیست بهتری را داریم باید امروز را غنیمت شمرد و بیش از گذشته کار کرد چرا که زمان همانند تیری که از چله کمان بیرون می‌رود هرگز بر نمی‌گردد، آن را نه می‌توان برای همیشه نگه داشت و نه می‌توان بازگرداند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سال ۱۴۰۲ تمام خواهد شد همانطور که سال‌های گذشته و دهه‌های گذشته تمام شدند.  
حسین حسینی‌نژاد
 
▼ گزارش روز
بر کدامین قاعده سخن می‌گویید؟
مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی در خطبه‌های نماز جمعه روز قدس در حالی که سراسر شهرهای کشورمان و بسیاری از کشورهای مسلمان منطقه شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی مردم در روز قدس بود، در سخنانی گفت: به فکر نابودی دیگران نباشید، پیامبر با یهودی‌ها صلح کرد(!) او پیش از این هم در نماز جمعه ۷ بهمن یعنی یک روز پس از آنکه حمله وحشیانه نظامیان ارتش رژیم ‌صهیونیستی به اردوگاه جنین و کشتار مردم بی‌گناه این اردوگاه خواستار صلح و سازش با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن آن شد. مواضعی این‌چنینی و یا به رسمیت شناختن فرقه ضاله بهائیت موجب اعتراض برخی علمای اهل سنت نیز گردید.
گزاره‌های تحلیلی: به نظر می‌رسد با مواضع اخیر آقای عبدالحمید چند پرسش لازم و ضروریست:
1ـ قرآن فصل مکتوب و مشترک همه مذاهب اسلامی در نوع مواجهه با دشمنان ظالم، عنود و غاصب است که در آیه ۳۵ سوره محمد می‌فرماید: «پس هرگز سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلّت‌بار) دعوت نکنید در حالی که شما برترید، و خداوند با شماست و چیزی از (ثواب) اعمال‌تان را کم نمی‌کند!» و چگونه است که شما مسلمانان را در برابر رژیم کودکش و بی‌رحم صهیونیست دعوت به صلح می‌کنید، آن هم در مقابل دشمن‌ترین دشمنان اسلام و رسولش یعنی یهود که قرآن در آیه ۸۲ سوره مائده به آنها اشاره می‌کند که «هر آینه دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت.»
2ـ سخن از سنت پیامبر در صلح با اقوام یهود اطراف مدینه گفتید؛ اما به مقابله سخت، شدید و بازدارنده ایشان با اقوام متجاوز، عهدشکن و ظالم یهود، فتح قلعه خیبر و انجام چند جنگ با یهودیان خیانتکار و تاراندن آنها از اطراف مدینه به دستور پیامبر اعظم(ص) حرفی به میان نمی‌آورید. 
3ـ در حالی نسخه صلح و سازش تجویز می‌کنید که تجربه تاریخی به ویژه در گذشته نه چندان دور در خصوص همین طرح سازش اعراب و رژیم صهیونیستی تا قضیه لیبی، عراق و سوریه نشان داد که هزینه‌ تسلیم شدن بمراتب بیشتر از هزینه‌ مقاومت کردن و ایستادگی کردن است، و تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بی‌هویّت شدن هیچ اثری ندارد و از کدامین زندگی بعد از صلح با غاصبان صهیونیست سخن می‌گویید؟ 
4ـ در حالی در سخنان اخیر از در صلح و آشتی با رژیم صهیونیستی غاصب در آمدید که در خرداد 1399 موضع دیگری داشتید و در جمع نمازگزاران اهل سنت زاهدان به مناسبت «روز قدس» گفته بودید: «جا دارد همه ما حمایت خودمان را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کنیم. طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به خاک رژیم صهیونیستی که یکی از طرح‌های آمریکاست، یک ظلم، اجحاف و بی‌عدالتی بزرگ است. اجرای این طرح و تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی برای تمام مسلمانان جهان غیرقابل قبول است. حتی یک وجب از سرزمین فلسطین نباید به خاک رژیم صهیونیستی ملحق شود.» و این تفاوت موضع بر کدام چارچوب حقی قابل تحلیل و تجمیع است؟ 
نکته پایانی؛ مسئله فلسطین یک مسئله فرامذهبی و حتی فرادینی بلکه مسئله‌ای انسانی و بشری است که قلب همه مسلمانان، پیروان ادیان مختلف حتی یهودیان غیر صهیون و بشریت به معنای عام را به درد آورده است و الازهر به درستی در بیانیه‌اش نوشته است: «تاریخ بهترین شاهد بر خونریزی صهیونیست‌ها است و ما مطمئن هستیم که خداوند متعال از مظلومان حمایت و ظالم را ناامید و نابود خواهد کرد.» مطمئن باشید این تاریخ نه رژیم صهیونیستی را خواهد بخشید و نه حامیانش و نه کسانی را که در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند.  
جواد خسروی
 
▼ اخبار 
1ـ شما اینجا چه کار می‌کنید؟
در یک مناظره تلویزیونی نماینده ویژه و پیشین آمریکا برای سوریه مدعی شد: «همانطور که نتانیاهو گفت نظام سوریه به ایرانی‌ها اجازه داده تا این کشور را به پایگاه نیروهای ایرانی تبدیل کنند. بشار اسد نه توان انجام درخواست کشورهای عربی مبنی بر قطع روابط با ایران را دارد و نه قصد آن را دارد. حضور ما در سوریه برای مبارزه با داعش است و نظام سوریه مشروعیت ندارد.» اما کارشناس عرب صحبت‌های او ر بی‌پاسخ نگذاشته و گفت: «حضور ایران با دعوت دولت سوریه انجام شده اما نیروهای آمریکایی بدون دعوت دولت آمده و اشغالگر هستند. تحرکات ایرانی علیه نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه پیامی واضح به آمریکا مبنی بر این است که باید چمدان‌های‌تان را جمع کرده و از سوریه خارج شوید. شما آمریکایی‌ها با داعش نمی‌جنگید بلکه به بهانه آن میخ حضور خود را در خاک سوریه محکم می‌کنید. هیچکس به آمریکا اجازه نداده که دولتی را قانونی بداند یا دیگری را غیر قانونی اگر حکومت دمشق غیرقانونی است چرا نماینده سوریه در سازمان ملل حضور دارد؟
 
2ـ پیام اروپایی‌ها به آمریکا در بحران تایوان
برگزاری رزمایش مشترک اخیر آمریکا، فیلیپین و استرالیا در دریای چین جنوبی، تشدیدکننده بحران‌سازی هدف‌مند واشینگتن در شرق آسیاست. ناامن‌سازی محیط پیرامونی چین، تبدیل به راهبرد ثابت و کلان سیاست خارجی آمریکا شده، لذا خلق تنش‌های مزمن و مستمر در شرق آسیا روزبه‌روز نمود بیشتری پیدا می‌کند. آمریکا و فیلیپین سه‌شنبه ١١ آوریل بزرگترین رزمایش خود در تاریخ روابط دو کشور را با حضور ١٨ هزار نظامی آمریکایی و فیلیپینی به مدت دو هفته آغاز کردند تا این پیام به پکن مخابره شود که واشینگتن از مداخله در محیط پیرامونی چین دست بر نخواهد داشت! چینی‌ها البته دست بسته نیستند، چنانچه مکرون پس از بازگشت از چین تأکید کرد که ورود اروپا به چنین منازعه‌ای توجیه منطقی و راهبردی ندارد. پیام پاریس برای واشنگتن در قبال بحران تایوان کاملا مشخص است؛ اینکه با توجه به مناسبات جاری اروپا و چین و نیز هزینه‌های جنگ اوکراین، دیگر جایی برای همراهی با آمریکا در خلق بحران جدید نیست!
 
3ـ تحولات منطقه علیه آمریکایی‌ها
نشریه آمریکایی با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نوشت: «مشکل آمریکایی‌ها این است که ریاض گام‌هایی را به سمت سوریه که مورد حمایت ایران است، برداشته و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هم از آن پیروی می‌کنند. عادی‌سازی روابط با ایران و پذیرش مجدد نزدیک‌ترین متحد آن به نظر نمی‌رسد که تنها یک بی‌طرفی منفعلانه از جانب عربستان سعودی باشد. ایالات متحده در درازمدت از حمایت از متحدان نفتی خود در مناطق آشفته عقب‌نشینی می‌کند و علاقه‌ای به ارائه تضمین‌های امنیتی یا راهبردی برای این کشورها حتی میان‌مدت ندارد. در چنین وضعیتی، عربستان سعودی هم به اطرافش نگاه می‌کند و می‌بیند که دشمنان آمریکا مانند ایران و روسیه و حتی چین، مشتاقان نفت هستند و مهم‌تر از آن، همه در یک طرف ایستاده‌اند.»
 
4ـ گفت‌وگوی مثبت سعودی‌ـ ‌یمنی
وزارت خارجه عربستان اعلام کرد: «هیئت سعودی به ریاست محمد آل جابر دیدارهای مختلف و مذاکرات عمیقی درباره موضوعات مختلف مرتبط با اوضاع انسانی انجام داد. در این دیدارها، گفت‌وگوهای جدی در فضایی مثبت، امیدوارکننده و شفاف درباره اوضاع انسانی، آزادی همه اسیران، آتش‌بس و راه حل فصل فراگیر بحران یمن انجام شد. با توجه به نیاز به گفت‌وگوهای بیشتر، دیدارها و مذاکرات آینده در نزدیک‌ترین زمان ممکن به منظور دستیابی به یک راه حل سیاسی فراگیر مورد قبول همه طرف‌های یمنی، انجام می‌شود.»
 
▼ اخبار کوتاه
حزب‌الله بلای جان صهیونیست‌ها/ گزارش وبگاه «والا» به نقل از یک مقام امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی مطرح کرد:«تأسیسات دریایی رژیم صهیونیستی زیر ذره‌بین حزب‌الله است.️ حزب‌الله جمع‌آوری اطلاعات در مورد تأسیسات دریایی رژیم صهیونیستی از جمله سکوهای گاز و کشتی‌ها را افزایش می‌دهد. گروهی از حزب‌الله مجهز به موشک‌های دریایی است که ناوگان جنگی و سکوهای ارتش رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند. حزب‌الله موفق شده سلاح‌های پیشرفته‌ای را به لبنان منتقل کند که تهدیدی برای سکوهای گازی، ناوهای جنگی و هواپیماهای ارتش است.»
 
نبرد در سودان بین کیست؟/ روز گذشته سودان محل درگیری کودتاچیان و دولت مستقر بود. البرهان ۶۵ ساله که با کودتای نظامی، عمر البشیر را سرنگون کرد و قریب به ۴ سال است که حاکم نه رسمی اما بلامنازع سودان است. اما رهبر کودتاچیان محمد حمدان داگلو ۴۶ ساله ملقب به حمیدتی فرمانده یگان‌های واکنش سریع و معاون سابق شورای انتقال سودان، که چندی پیش کودتا در سودان را اشتباه دانسته بود و مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.
 
داریم آب می‌شویم/ ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتقاد از دولت ترامپ گفت می‌گوید: «چین می‌خواهد استاندارد پولی را تغییر دهد. و اگر این اتفاق بیفتد، مانند از دست دادن و باختن یک جنگ جهانی است، اکنون ما در حال از دست دادن برزیل هستیم، ما در حال از دست دادن کلمبیا، ما آمریکای جنوبی را داریم از دست می‌دهیم، ما روسیه را از دست دادیم. اینجا فقط چین برنده است.»
 
بازگشت نادمان/ ‏تا بدین لحظه ۱۰ کشور عربی به صورت رسمی روابط رسمی خود را با دولت ‎بشار اسد احیا کرده‌اند. ۸ کشور اعلان کرده‌اند که در حال بررسی گزینه‌های پیش‌رو هستند و ۳ کشور قطر، کویت و مغرب از پذیرش عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خود با دولت ‎سوریه اجتناب کرده‌اند.
 
پایان عصر طلایی/ امیرعلی ابوالفتح در توئیتی نوشت: «ماتئوش موراویکی، نخست‌‌وزیر لهستان می‌گوید همه در اروپا نمی‌خواهند مطابق میل کی‌‌یف از اوکراین حمایت کنند، اما شکوفایی غرب با آینده این کشور گره خورده است. شکست در اوکراین می‌‌توانند آغاز پایان عصر طلایی غرب باشد.»
 
تمدن به سبک هلندی/ قانونی شدن خودکشی برای کودکان ۱ تا ۱۲ ساله در هلند در حال اجراست. هلندی‌ها اولین کشور در دنیا بودند که سال ۲۰۰۲ اتانازی یا مرگ خودخواسته رو قانونی کردند (۹۱ هزار مورد طی این سال‌ها). حالا هم تصمیم گرفتند اتانازی برای کودکان ۱ تا ۱۲ ساله را قانونی کنند!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات