صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مبارزه‌ با فساد، کار دشواری است؛ کاری است که انسان، مخالف پیدا می‌کند. شایعه درست می‌کنند، دروغ می‌گویند و آن کسی که در این میدان جلوتر از دیگران حرکت کند، بیشتر از همه مورد تهاجم قرار می‌گیرد...کسانی که بخواهند این کارهای بزرگ را چه در زمینه پیشرفت، چه در زمینه‌ عدالت انجام دهند، باید مدیرانی باشند که به این چیزها معتقد باشند... مدیران معتقد و مؤمن به این مبانی که دارای شجاعت باشند، دارای اخلاص باشند، دارای تدبیر و عزم راسخ باشند.(1390/7/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
راه نجات یا بوسه مرگ!
سالروز خروج آمریکا از برجام بهانه‌ای است برای بازخوانی رفتار قدرت‌های بزرگ در ایجاد گرفتاری در مسير رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه که غالبا از طریق ساخت بحران‌هاي عظيم اجتماعي‌ـ اقتصادي‌ـ فرهنگي و سياسي اتفاق می‌افتد، بحران‌هایی که رفته رفته زمینه‌ساز بروز فساد در ساختارهای سیاسی و اجتماعی این کشورها شده و آنها را درگیر بیماری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مزمن می‌نماید.
اما سؤال این است نقطه آغازین بروز این بحران‌ها در کجاست؟ «طاهر بن جلون» نویسنده کتاب «فساد در کازابلانکا» با ارائه نموداری از شرایط گذار در کشورهای در حال توسعه می‌نویسد: قدرت هژمونیک با سلسله‌اي از اقدامات در قالب مفهوم توسعه و رشد، اینبار در عصر جدید استعمار نو را در لباس جديد و فريبنده با قدرتي بيشتر و مخرب‌تر از گذشته براي بردگي انسان‌ها و كشتن آزادي و به يغما بردن منابع و امكانات اقتصادي و ملي و فرهنگي آنان، به راه انداخته است .
این نویسنده مراکشی معتقد است کشورهای هدف در برابر اين سيل بنيان‌كن دو راه در پيش دارند؛ یا باید در مقابل اين نظم نوين و مجموعه گسترده فرهنگي‌ـ سياسي و اقتصادي آن مقاومت کنند و با استفاده از تجربيات و داشته‌ها و سرمايه‌هاي ملي و بومي پاسخي منحصر به خود براي مسئله توسعه بيابند و گلیم خود را از آب بکشند. و یا اینکه مفهوم توسعه و رشد را مطابق با استانداردهاي تعریف شده قدرت‌های بزرگ بپذيرند و در راه رسيدن به اصول و معيارهاي آن بكوشند و به پاداش این همراهی از كمك‌هاي مالي‌ـ سياسي جهان غرب برخوردار شوند.
او پذیرش راه دوم و دریافت حمایت‌ها را به «بوسه مرگ!» تعبیر می‌کند، بوسه‌ای که این کشورها را مسخ و مفتون جذابیت‌ها می‌نماید و تا به خود بیایند خود را در برابر هشت پاي وحشی كه به تك‌تك ابعاد حيات فردي و اجتماعي‌شان چنگ مي‌اندازد كاملاً بي‌دفاع می‌بینند و دائما مانند غريقی در درياي خروشان تقلا مي‌كنند و دست و پا مي‌زنند.
برای ما قصه جلون و شهر کازابلانکا نمونه یک جامعه آنومی درس‌آموز است، جامعه‌ای پارادوکسیکال که در آن استاندارهای مدرن غرب می‌خواهد سنت‌ها را زیر سؤال ببرد و ارزش‌های جدیدی را جایگزین کند که برای جامعه ناهمخوان و نچسب است و همین زمینه ناهمگونی‌هایی می‌شود که امروز رگه‌هایی از آن را در بستر اجتماع، اقتصاد و سیاست شاهد هستیم. 
حسین حسینی‌نژاد
 
▼ گزارش روز
مطالبه برخوردی قاطع، دقیق و بازدارنده با فساد
رهبر معظم انقلاب در فرمان هشت ماده‌ای در مباررزه با فساد؛ هدف و فلسفه جمهوری اسلامی خدمت به مردم و برافراشتن پرچ عدالت دانستند که زمینه‌ساز امید و اعتماد مردمی، بستری برای فعالیت سالم اقتصادی، سرمایه‌گذاری و رونق تولید و در نهایت اشتغال جمعیت جوان و مستعد کشور است.
گزاره خبری: شعبه اول دادگاه انقلاب تهران ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی، پس از استماع اظهارات نماینده دادستان، متهمان و وکلای آنها و بررسی محتویات و مستندات پرونده، رفتار ارتکابی، ولی‌الله سیف، احمد عراقچی و سالار آقاخانی، دایر بر مداخله ارزی در بازار غیررسمی ارز را منطبق با بزه قاچاق ارز تشخیص داد و رأی به محکومیت نامبردگان صادر کرد.
گزاره تحلیلی: 1ـ در مقابله با فساد مهم‌ترین مسئله خشکانیدن ریشه‌های فساد اداری، مالی و اقتصادی در کشور است و یکی از مهم‌ترین آنها، دولتی بودن اقتصاد در کنار فراوانی بخش‌های شبه‌دولتی است که در آنها مجری و ناظر یکی‌اند و سهم زیادی از اقتصاد را نیز در قبضه خویش دارند و باعث عدم شفافیت مالی شرکت‌ها و بنگاه‌ها و غیر رقابتی شدن و در یک کلام نداشتن بهره‌روی مناسب به عنوان اصلی‌ترین چالش در کیفیت کالا و تعیین قیمت مبتنی بر ارزش کالا در کشور شده است. 2ـ در مواجهه با اژدهای هفت سر فساد در کنار مردمی‌سازی اقتصاد و رونق‌ بخش غیردولتی در قالب تعاونی و خصوصی، باید الزامات قانونی در مسیر تقویت مسیر تولید با حمایت هوشمندانه از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان صورت گیرد و راه رانت و دلال‌پروری و واسطه‌گری سخت و کم صرفه شود و مسیر تولید و اشتغال‌زایی، امن و پرانگیزه شود.
3ـ یکی دیگر از ابعاد مبارزه با فساد در کنار پیشگیری و از بین بردن زمینه‌های فساد و تدوین و تنقیح قوانین در مسیر ایجاد شفافیت و بستر‌سازی فعالیت سالم اقتصادی؛ برخورد قاطع و بازدارنده و به وقت با فاسدان و مفسدان است که اعتماد عمومی به نظام و حاکمیت در گرو آن است و اینکه در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند. 4ـ نکته مهم و کلیدی در کنار وظیفه سه قوه که می‌بایست همدل و همراه در یک وحدت اصولی مبتنی بر منفعت عمومی در این راستا عمل کنند؛ همانا پیوست رسانه‌ای در مسیر ایجاد اقناع عمومی در جهت تولید امید و اعتماد عمومی به عنوان پشتوانه اصلی نظام و انقلاب است که متأسفانه با توجه به مواجهه جدی رسانه‌ای از سوی ابرغول‌های دروغ‌پراکنی غرب، عملکرد رسانه‌ای قوای سه‌گانه کشور بسیار ضعیف و کم رمق است که جای تدبیر دارد و تعجیل چرا که فرصت کم است و آب رفته از جوی اعتماد به راحتی بر نخواهد گشت!
نکته پایانی؛ به فرمایش رهبر معظم انقلاب ضربه عدالت باید قاطع ولی در عین‌حال دقیق و ظریف باشد و با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد و نباید به جای پرداختن به ریشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهای کوچک رفته و نقاط اصلی را رها کرد و باید دانست که مفسدان اقتصادی در حقیقت قاتلان دیانت، ایمان و اعتماد مردمی هستند که ولی‌نعمت انقلاب‌اند.    
جواد خسروی
 
▼ خبر ویژه
اوکراین خط مقدم اروپایی‌ها
جوزف بورل مسئول سیاست خارج اتحادیه اروپا در انتقاد به هزینه در جنگ اوکراین گفت: «ما می‌خواهیم برای بهبود رفاه شهروندان در بیمارستان‌ها و مدارس پول خرج کنیم، اما اگر از اوکراین حمایت نکنیم، در عرض چند روز سقوط می‌کند، لذا چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام پول را برای محافظت از اوکراین صرف کنیم!»
 
▼ اخبار 
1ـ انگلیس؛ کابوس زنده
محمد ایمانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «بی‌بی‌سی فارسی، وابسته نظام سلطنتی انگلیس، برای جشن سه روزه تاجگذاری چارلز سوم سر از پا نمی‌شناسد. انگار اصلا مهم نیست که نظام سلطنتی در اغلب کشورهای منسوخ شده؛ اما ملکه الیزابت ۷۰ سال سلطنت کرد؛ کفن و دفن ملکه و تاجگذاری چارلز سوم، ۶ میلیارد پوند هزینه روی دست مردم انگلیس گذاشت؛ مردم در شهرهای مختلف انگلیس شعار می‌دهند ما شاه نمی‌خواهیم؛ سه دولت ناکارآمد در انگلیس در کمتر از یک سال، استعفا داده و جابه‌جا شده‌اند اما با این وجود، انگلیس، رکورد بالاترین نرخ تورم در غرب اروپا را شکسته است؛ هر ماه چند بار، معلمان و پزشکان و پرستاران انگلیسی اعتصاب می‌کنند و دانش‌آموزان و بیماران سرگردان می‌مانند؛ آمار ششمین اقتصاد بزرگ دنیا، از افزایش قابل‌توجه میزان توزیع جیره غذای اضطراری و تشدید فقر در این کشور طی یک سال اخیر حکایت دارد؛ و... . از همه طنازتر و با مزه‌تر، نان‌خورهای فارسی‌زبان رسانه ملکه هستند. تصور کنید موجوداتی مانند ملکه الیزابت و چارلز سوم، به جای انگلیس، در چین یا روسیه و دیگر کشورهای رقیب غرب، حکومت می‌کردند؛ چه قشقرقی در بی‌بی‎سی به پا می‌شد. اما خب، لندن فرق می‌کند!»
 
2ـ رفتار پدرانه نه ابراز بیزاری
آیت‌الله احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی گفت: «دل‌مان را خوش نکنیم به آن جمعیتی که با ما و گرایش ما همراه هستند. دشمن با ابزاری که در دست دارد، می‌خواهد نسل جوان را از ما بگیرد. ببینیم ما نسبت به جوانانی که اگرچه در عمق وجود و باطن خود نسبت به اسلام و ارزش‌های اسلام و انقلاب معتقد هستند ولی در برخی افکار و عقاید یا ظاهر خود با ما تفاوت دارند یا دچار انحرافاتی شده‌اند، چه کرده‌ایم و در مقابل آنها چه مسئولیتی داریم. نمی‌توانیم بگوییم حالا که او دچار انحراف شده است، نسبت به او بی‌زاریم! این جوانان، فرزندان اسلام و ایران و انقلاب ما هستند و ما وقتی انحرافی در اینها می‌بینیم، باید در هدایت آنها بی‌تابی کنیم نه بی‌اعتنایی! باید در بین نسل جوان برویم. با آنها حرف بزنیم. انس بگیریم. احترام کنیم. گوش شنوا برای سخنان‌شان داشته باشیم. فقط عادت نکنیم ما حرف بزنیم.
3ـ زن زندگی آزادی واقعی
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس دولت بیان کرد: «کمبود آهن در زنان در ایران به میزان 13 درصد، در آمریکا 17 درصد و کشورهای اروپایی 23 درصد است و بنابراین ایران توانسته با تغذیه مناسب در کاهش کمبود آهن زنان موفق باشد. در کشور ما 60 درصد دانشجویان پزشکی زن هستند و 40 درصد کادر پزشکی و هیئت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند به نوعی که برای همه تخصص‌ها می‌توانیم پزشک و متخصص زن داشته باشیم. ایران مرگ و میرمادران باردار را 90 درصد کاهش داده، آمار مرگ و میر مادران باردار به 18 مرگ در هر 100 هزار نفر رسیده و مرگ و میر نوزادان یه یک درصد کاهش یافته است‌.»
4ـ اوج تنش بین اردوغان و رقیبش
در حالی که حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان رئیس‌جمهور و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از قصد خود برای انتشار فایل‌های صوتی درباره کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت در این انتخابات خبر داده است؛ قلیچدار اوغلو این فایل‌ها را جعلی دانسته است. به تازگی ادعاهایی مبنی بر وجود فایلی‌هایی از «قلیچدار اوغلو» در جریان سفر چندماه قبل او به آمریکا منتشر شده است و رسانه‌های نزدیک پیش از این به ناپدید شدن هشت‌ساعته رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق اشاره و به طور تلویحی از نشست او با عناصر سازمان گولن همراه با سرو همبرگر خبر داده بودند.
 
▼ اخبار کوتاه
حمایت اروپایی‌ها از تروریست‌ها/ وزیر خارجه سوئد ضمن مداخله در امور داخلی ایران و حمایت از سرکرده یک گروهک تروریستی، به اجرای حکم اعدام طراح اصلی حمله تروریستی به رژه سال ۱۳۹۷ نیروهای مسلح در اهواز، واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: مجازات اعدام، غیرانسانی و برگشت‌ناپذیر است و سوئد به همراه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اجرای آن را در هر شرایطی محکوم می‌کند.
مزدوری رسانه برای دفاع از تروریست‌ها/ رسانه‌های فارسی‌زبان طوری خبر اعدام یک تروریست از بنیانگذار گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب الاحوازیه را پوشش داده‌اند که گویی یک شهروند بی‌گناه در دفاع از حقوق مردم به دار مجازات آویخته شده است! گفتنی است که پس از حمله تروریستی اهواز در سال ۱۳۹۷، سخنگوی این گروهک در تلویزیون تروریست‌پرور اینترنشنال، مسئولیت حمله را پذیرفت.
خبر خوب سخنگوی دولت برای مشمولان سربازی/ بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت گفت: «لایحه اصلاح قانون وظیفه عمومی برای طی مراحل قانونی در دستورکار دولت قرار گرفته است. گسترش مفهوم وظیفه عمومی به امور فرهنگی، فناوری و اقتصادی، تغییر در معافیت‌ها و معاف شدن مشمولان مازاد به تشخیص ستاد کل، از مواردی است که در لایحه در نظر گرفته است.
آقای سناتور هم فهمید/ مارکو روبیو سناتور آمریکایی به تغییر نظم جهانی و ظهور قدرت‌های جدید اعتراف کرده و می‌گوید: «جهان به معنای واقعی کلمه در حال تغییر است. چین، ایران و روسیه شروع به صف‌‌آرایی ذیل نظم جهانی چینی کرده‌اند. این مشابه جنگ سرد نخواهد بود. چین تهدیدی بسیار بزرگتر از شوروی برای آمریکا و تمام دنیاست.»
دستگیری سرپل‌ گروه تروریستی داعش هنگام ورود به کشور/ با اقدام عوامل اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از سرپل‌های گروه تروریستی داعش هنگام ورود به کشور بازداشت شد. این عنصر تروریستی در هنگام ورود به کشور در تور اطلاعاتی قرار گرفته و شبکه رابطان او در داخل کشور نیز دستگیر شدند.
جنگ سودان، سرپوشی بر شکست‌/ عبدالباری عطوان تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم گفت: «آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش مستقیمی در جنگ سودان دارند؛ آمریکا، حمیدتی و البرهان را از زمان جنگ دارفور آماده کرده ‌است، هر دو طرف درگیری در سودان، نوکران آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند!»
دانشگاه‌های ایرانی در تراز جهانی/ در آمارهای جدید جهانی ٢٩ دانشگاه ايران از جمله ١٠٠٠ دانشگاه برتر جهان‌اند ایران بالاتر از سوئیس، کره جنوبی، سوئد، فنلاند، بلژیک، دانمارک و... در رتبه ۱۲ جهان قرار گرفته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات