صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۹۳۷

اینترنت حرفه‌ای چیست؟

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان
بازار فیلترشکن‌ها همیشه از نظر مالی حجم بالایی داشته است که این رقم امروزه با گران شدن دلار و هزینه‌های جانبی، بسیار بیشتر شده است. روزهای گذشته بود که «محمدحسن آصفری» عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس مدعی شد درآمد و گردش مالی کاسبان فیلترینگ در سال بیش از 50 هزار میلیارد تومان است. 
 استفاده از فیلترشکن‌ها ناقض موفق نبودن پیام‌رسان‌های ایرانی نیست و سروش، ایتا، بله و... به تعداد بالایی از کاربران کشورمان خدمات‌ می‌دهند؛ اما بسیاری از کاربران نیاز دارند همزمان از پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی استفاده کنند.
در همین راستا، «سلمان اسحاقی» سخنگوی فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین مجلس به تازگی گفته است: «باید تکلیف پلتفرم‌های خارجی را روشن کرد تا نیاز به استفاده از فیلترشکن‌ها کمتر شود.» او همچنین با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها و مسئولان در بستر شبکه‌های خارجی حضور دارند و از فیلترشکن استفاده می‌کنند تا بتوانند مواضع خود در حوزه بین‌الملل را مطرح کنند، تأکید کرد: «این عیب نیست و باید در حوزه بین‌الملل حضور داشته باشیم؛ اما چرا دولت برای خود تکلیف ایجاد نمی‌کند که صاحبان پلتفرم‌های بین‌المللی را مجاب و حتی برای آنها مشوق تعیین کند تا با معرفی نماینده‌ای مواضع حقوقی و قضایی ما را به رسمیت بشناسند.» سلمان اسحاقی، نماینده مجلس شورای اسلامی پلتفرم‌های خارجی را سنگری می‌داند که نباید آن‌ را خالی کرد تا دشمن آن را پر کند و حضور در این حوزه را راهی برای دفاع از مواضع انقلاب و معرفی آن به دنیا دانست. 
یکی از دلایل دیگری که کاربران به استفاده از فیلترشکن نیاز پیدا می‌کنند، تحریم ایران به وسیله پایگاه‌های خارجی است که امکان استفاده از خدمات آنها را از ایرانی‌ها سلب می‌کند و برای دسترسی به آنها به فیلترشکن نیاز است. مهندسان، تاجران، استادان دانشگاه و... به رفع تحریم‌های اینترنتی نیاز دارند که برای این مشکل هرچند وزارت فناوری راهکارهایی را ارائه می‌کند، اما جوابگوی نیاز این افراد نیست.
بهانه استفاده از فیلترشکن‌ها چه حضور در شبکه ‌خارجی برای ارائه نظرات، چه دور زدن تحریم‌ها، چه ارتباط با بستگان و دوستان در خارج از کشور، چه نیازهای کاری، مانند صادرات و واردات کالا، چه نیاز شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها و... باشد، نشان‌دهنده آن است که برای دسترسی به اینترنت بدون محدودیت باید چاره‌ای شود. چاره‌ای که البته قول آن داده شده است و معاون علمی ریاست‌جمهوری به تازگی از راه‌اندازی مراکز دسترسی به اینترنت حرفه‌ای خبر داده است.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی ریاست‌جمهوری در نشستی خبری با خبرنگاران از ایجاد مراکزی برای تیم‌های فعال حوزه ICT که مجهز به اینترنت ویژه هستند، خبر داد و گفت: «ما یکی از پیشنهاددهنده‌های ارائه اینترنت ویژه بودیم. قرار است اینترنت ویژه یا اینترنت حرفه‌ای در مراکز خاص مثلاً منطقه ویژه پیام یا مراکز نوآوری در اختیار این افراد قرار بگیرد. امیدواریم کمتر از دوماه آینده این پروژه انجام شود.» او از اجرای آزمایشی این طرح در چند مرکز در استان‌های بزرگ کشور خبر داد. قرار است در مرحله اول در شهرهای بزرگ و در مناطق خاصی، مانند پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری، این طرح اجرا شود تا تیم‌های علاقه‌مند و نیازمند به این نوع اینترنت بتوانند از بالاترین سطح شبکه ارتباطی کشور استفاده کنند و دیگر با محدودیت‌ها مواجه نشوند.
اینترنت حرفه‌ای یکی از راهکارها برای کاهش نیاز کاربران به استفاده از فیلترشکن‌هاست. اینترنتی که قول آن داده شده است و به زودی در مراکزی خاص، افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات