سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۱۰

مکتب سیاسی امام خمینی (ره)

امام به اراده تشریعی پروردگار اعتقاد و به اراده تکوینیِ او اعتماد داشت و می‌دانست کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت می‌کند، قوانین و سنت‌های آفرینش کمک کار اوست.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ مصطفي عليجان‌زاده

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مکتب سیاسی که امام آن را مطرح و برایش مجاهدت کرد حاوی حرف‌هایی تازه برای بشریت است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی و جهانیان زنده و پویاست. بهترین و کاملترین شارح مکتب سیاسی امام راحل، شاگرد صدیق و خلف شایسته ایشان «امام خامنه‌ای» هستند که مهمترین شاخص‌های مکتب سیاسی امام را این‌گونه برشمرده‌اند:

۱- معنویت با سیاست در هم تنیده است
در مکتب سیاسی امام، معنویت از سیاست جدا نیست؛ همه رفتار‌ها و همه مواضع امام حول محور خدا و معنویت دور می‌زد. امام به اراده تشریعی پروردگار اعتقاد و به اراده تکوینیِ او اعتماد داشت و می‌دانست کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت می‌کند، قوانین و سنت‌های آفرینش کمک کار اوست.

۲- اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم
در مکتب سیاسی امام، هویت انسانی، هم ارزشمند و دارای کرامت است، هم قدرتمند و کارساز است. نتیجه ارزشمندی و کرامت داشتن این است که در اداره سرنوشت بشر و یک جامعه، آرای مردم باید نقش اساسی ایفا کند؛ لذا مردم‌سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوار ما - که از متن اسلام گرفته شده است - مردم‌سالاریِ حقیقی است.

۳- نگاه بین‌المللی و جهانی
مخاطب امام در سخن و ایده سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به دست آورد. مکتب سیاسی امام این خیر و استقلال و عزت و ایمان را برای همه امت اسلامی و همه بشریت می‌خواهد؛ این رسالتی است بر دوش یک انسان مسلمان. البته تفاوت امام با کسانی که برای خود رسالت جهانی قائلند، این است که مکتب سیاسی امام با توپ و تانک و اسلحه و شکنجه نمی‌خواهد ملتی را به فکر و راه خود معتقد کند.

۴- پاسداری از ارزش‌ها
مظهر این ارزش‌ها را امام بزرگوار در تبیین مسأله ولایت فقیه روشن کردند. از اول انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، بسیاری سعی کرده‌اند مسأله ولایت فقیه را نادرست، بد و برخلاف واقع معرفی کنند؛ برداشت‌های خلاف واقع و دروغ و خواسته‌ها و توقعات غیرمنطبق با متن نظام سیاسی اسلام و فکر سیاسی امام بزرگوار. این‌که گاهی می‌شنوید تبلیغاتچی‌های مجذوب دشمنان این حرف‌ها را می‌پراکنند، مربوط به امروز نیست.

۵- عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین خطوط در مکتب سیاسی امام بزرگوار ماست. در همه برنامه‌های حکومت – در قانونگذاری و در اجرا و در قضا - باید عدالت اجتماعی و پرکردن شکاف‌های طبقاتی - مورد نظر و هدف باشد.

وظیفه آحاد مسلمین و مدعیان پیروی از خط امام، تبعیت عملی از مکتب سیاسی پیر جماران است، که اگر این امر محقق شود بسیاری از مصائب بشریت و مسلمانان برطرف خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات