صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۹۹

قهرمانان صف‌شکن در میدان انقلاب

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

دومین گردهمایی بزرگ قهرمانان خط‌‌شکن به منظور تجلیل از ۷۰۰ فرمانده لشکرها، تیپ‌ها و گردان‌های رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس در سالروز حماسه فتح خرمشهر برگزار شد.
در میان حاضران که همگی از یادگاران سپاه در دوران دفاع مقدس بودند، مسئولانی از جایگاه‌های کشوری و لشکری به جز سپاه هم حضور داشتند و این، یعنی سپاه در دفاع مقدس برای کشور کادرسازی کرد.
اما مهم‌ترین جلوه این همایش در نگاه نگارنده موهای سفیدی بود که سراسر جایگاه‌ها را پوشانده بود.
بسیاری از عزیزان آشنا از راویان و فرماندهان دفاع مقدس از استادان و دوستانی بودند که در سفرهای راهیان نور، برنامه‌های سپاه و در مسئولیت‌های گوناگون حضور داشتند و بسیاری دیگر ناآشنا بودند؛ اما وجه مشترک‌شان قهرمان بودن بود.
همانجا به فکر افتادم که جنگ ادراکی و شناختی چه بر سر ما آورده که ارزش یک بازیگر سینما، فوتبال یا... در ذهن‌مان خیلی بالاتر از چنین قهرمانانی است.
قهرمانانی که اگر در شهر و در میان مردم عادی آنها را ببینیم و به دلیل مجروحیت جنگ و کم صبری ما خللی در راه‌مان ایجاد کنند، از آنها عصبانی می‌شویم و واکنش نشان می‌دهیم، در حالی که آنها روزی در دشت آزادگان، دژ شلمچه، جزایر مجنون، ساحل اروند، رملستان فکه جنوبی، سومار، کانی مانگا، کانال‌ها، میادین مین، ارتفاعات بلند و برف گیر و... هیچ گاه در مخیله خود به این فکر نمی‌کردند که پس از پیروزی از این میدان، وارد شهری می‌شوند که مردم آن شهر با قهرمانان خود بیگانه‌اند؛ اما سایز کفش فلان فوتبالیست، مشخصات ظاهری فلان بازیگر، جزئیات اندام فلان خواننده غیر اخلاقی و... را می‌دانند و تنها چیزی که نمی‌دانند، این است که در مرزهای ایران و عراق بر سر سربازان روح‌الله چه گذشت.
در این مراسم که در مجتمع فرهنگی پنجم آذر سازمان بسیج برگزار شد، از خانواده ۲۳ فرمانده شهید تجلیل به عمل آمد.
سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه هم در این مراسم اظهار داشت: «در روزی که یکی از ایام الهی و یوم‌الله ارزشمند و جاودان در تاریخ اسلام و ایران سالروز فتح خرمشهر به شمار می‌آید، این مراسم برگزار شده است. امروز سالروز یک رخداد عظیم در تاریخ کشورمان پس از انقلاب اسلامی است؛ یعنی در سالروز آزادی ستاره درخشان سپهر روی زمین، سالروز سند اراده و همت ایران سربلند که همان بازگرداندن شهر مقدس خرمشهر به پیکره ایران عزیز اسلامی باشد، قرار داریم.»
سرلشکر سلامی افزود: «خرمشهر ۴۱ سال پیش آزاد شد و البته برای آزادسازی آن، رزمندگان بزرگی به شهادت رسیدند که یادشان در قلب‌ها، خاطره‌ها و اذهان این امت همواره با افتخار و احترام گرامی داشته خواهد شد؛ نمونه این شهیدان، «حاج احمد کاظمی» است که صدای او در هنگامه آزادسازی خرمشهر ماندگار شده و سردار دست از بدن جدا «حسین خرازی» و شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» از جمله کسانی هستند که نام‌شان با آزادسازی خرمشهر ماندگار شده است؛ البته شهیدان والامقام دیگری هم در کسب این افتخار وجود دارند که نمی‌توان نام همه آن عزیزان را ذکر کرد.»
فرمانده کل سپاه عنوان کرد: «شهادت و جهاد حادثه‌ای در قطعه‌ای از زمان نیست؛ چون شهید به تاریخ نمی‌پیوندد. یک ملت اگر در لحظه‌ای حساس و تاریخی از عزت، عظمت، مجد و میراث ماندگار خود حفاظت نکند، حذف خواهد شد و حتی ممکن است که فقیر شود، عقب‌مانده بماند و نامش از جغرافیا حذف شود؛ به عبارت دیگر، اگر ملتی در یک مقطع قوی عمل نکند، ممکن است بشکند.»
وی گفت: «اگر شما کشور را امن نکرده بودید، امروز ویران بود؛ لذا شما دژ مستحکم امنیت ملت هستید؛ این کشور، رو به پیشرفت است و رهبر عظیم‌الشأن صحابی تمام‌ناشدنی دارد که او را در حلقه خود گرفته‌اند تا عاشورا دیگر تکرار نشود.»
سردار علی محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه به عنوان میزبان و برگزارکننده گزارشی از کم و کیف مراسم و فعالیت‌های این مرکز در راستای ثبت تاریخ دفاع مقدس و نام‌آوران این عرصه ارائه داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات