صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۲۵۹

سوناک قربانی تورم

افزایش تورم در بریتانیا سبب افزایش اعتراضات به دولت ریشی سوناک شده و قانون‌گذاران انگلیسی احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس را رد نکردند.
در پی افزایش نرخ بهره بین بانکی در انگلیس که با اقساط وام مسکن در این کشور رابطه مستقیم دارد و خانوارهای انگلیسی را تحت فشار قرار داده است، قانون‌گذاران انگلیس اعلام کردند دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور می‌تواند انتخابات زودهنگام را در پاییز برگزار کند.
براساس گزارش آی نیوز، برخی از نمایندگان مجلس معتقدند، نخست‌وزیر به دلیل تمدید وام مسکن خود، تمایل دارد قبل از اینکه نرخ بهره بالاتر بر جمعیت صاحبان خانه تأثیر بگذارد، رأی‌گیری را آغاز کند.
انتظار می‌رفت نخست‌وزیر رأی‌گیری را در ماه مه ۲۰۲۴، که زمان سنتی انتخابات است، یا سپتامبر اعلام کند؛ اما برخی از نمایندگان می‌گویند سوناک می‌تواند از نشست محافظه‌کاران در آغاز اکتبر برای اعلام انتخابات زودهنگام استفاده کند.
«جرمی هانت» وزیر دارایی انگلیس در گفت‌وگویی تصریح کرد، دولت از افزایش نرخ بهره بین‌بانکی حمایت می‌کند. او با اشاره به میزان بالای تورم گفت، این مسئله، چالش نخست دولت به شمار می‌رود و چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره بین بانکی وجود ندارد. از سویی نهادهای بین‌المللی ناظر بر اوضاع اقتصادی جهان، از جمله صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد انگلیس طی سال جاری و آینده میلادی پایین‌ترین جایگاه را در میان قدرت‌های اقتصادی جهان به خود اختصاص خواهد داد.
از سویی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، رقیب سوناک در حزب کارگر «کی‌یر استارمر» شانس بیشتری برای به دست گرفتن سکان نخست‌وزیری در انتخابات پیش‌رو دارد. رسانه‌های غربی بر این باورند که حاشیه‌های به وجود آمده برای جانسون و استعفای او از مجلس نمایندگان انگلستان در راستای حذف او از دور رقابت با ریشی سوناک یا دیگر نامزدهای انتخاباتی بوده است؛ زیرا محافظه‌کاران اعتقاد دارند او دیگر نباید به عرصه قدرت بازگردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات