صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۷۹

تعظیم آمریکا مقابل چین

گاف‌های دیپلماتیک وزیر خزانه داری دولت بایدن در دیدار با همتای چینی خود نشان‌دهنده ضعف آمریکاست.

رفتار وزیر خزانه داری آمریکا در سفری به چین مورد انتقاد شدید بسیاری از آمریکایی ها شد. در این سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به مقام چینی تعظیم کرد.

در همین زمینه نیویورک‌پست نوشت: "وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر خود به پکن در برابر معاون نخست‌وزیر چین ۳ بار تعظیم کرد، درحالی‌که مقام چینی هیچ اقدام متقابلی انجام نداد. گاف‌های دیپلماتیک وزیر خزانه داری دولت بایدن در دیدار با همتای چینی خود نشان‌دهنده ضعف آمریکاست.

بررسی رفتار وزیر آمریکایی نشان می دهد که وی از سر عجز و ناتوانی اقدام به رفتاری غیر دیپلماتیک کرده است و اصولا این نوع رفتارها جایگاه آن کشورها در مقابل کشور میزبان نشان می دهد. 

بردلی بلیکمن، یکی از کارکنان ارشد کاخ سفید در دورۀ بوش می‌گوید: این دقیقا همان تصویری است که چین دوست دارد. رفتار وزیر خزانه‌داری آمریکا طوری است که انگار او احضار شده.

واکنش ها به این رفتار نشان می دهد که آمریکایی ها بشدت از چین واهمه دارند و همواره چین را رقیب بزرگ خود می دانند.

 بررسی دقیق از علل ترس آمریکا از چین نشان می دهد در شرایط نظم نوین جهانی، پکن عامل اصلی برهم زننده نظام تک قطبی جهان که آمریکا رهبری آن را بر عهده داشت، می باشد. در واقع چین با پیشرفت اقتصادی خود، قدرت اقتصادی آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داده است. 

به اعتقاد بسیاری گرچه در دو طول دو دهه اخیر اقتصاد آمریکا رشد داشته است و در بسیاری از شاخص ها از رشد خوبی برخوردار بوده است، اما رشد چین از لحاظ کمی بیشتر از ایالات متحده بوده و توانسته است سهم خود را از تجارت جهانی بیشتر کند. 

این موضوع باعث شده است که اگر در یک برهه ای 40 درصد اقتصاد دنیا متعلق به آمریکا باشد و سهم چین نیز بسیار ناچیز از اقتصاد دنیار باشد اما امروز شرایط تغییر کرده است. هم اکنون سهم 40 درصدی آمریکا به نصف کاهش یافته و چین نیز توانسته سهم بیشتری به خود بگیرد و برخی از برابری سهم آمریکا و چین از اقتصادی جهانی می گویند. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات