صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۶۱

پساب‌های بحران‌ساز

با وجود مخالفت‌های شدید بین‌المللی و هشدارها درباره پیامدهای زیست‌محیطی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طرح ژاپن برای رهاسازی بیش از یک میلیون تُن پساب هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام موافقت کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود نقش نظارتی بر آلوده نشدن محیط زیست و گسترش نیافتن سلاح‌های هسته‌ای از سوی کشورهای اتمی را داشته ‌باشد، پس از موافقت سیاسی با ساخت زیردریایی اتمی برای استرالیا از سوی ایالات متحده، حالا با رها شدن میلیون‌ها تن پساب نیروگاه اتمی ژاپن در اقیانوس آرام موافقت کرده است. آژانس اتمی در گزارشی که سه‌شنبه (چهارم ژوئیه) منتشر شد، اعلام ‌کرد پس از دو سال ارزیابی به این نتیجه رسیده این طرح با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مربوطه سازگار است و در حالی که نگرانی‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی را برانگیخته است.
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی به توکیو سفر کرد تا یافته‌ها را به «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن ارائه کند. وی در نشست خبری گفت، نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل بر تخلیه پساب هسته‌ای در محل نظارت خواهد کرد.
این طرح اولین بار در سال ۲۰۲۱ از سوی دولت ژاپن، نهاد تنظیم مقررات هسته‌ای این کشور و TEPCO اپراتورهای نیروگاه هسته‌ای تخریب‌شده «فوکوشیما دایچی» ارائه شد. در پی وقوع زلزله و سونامی متعاقب آن در تاریخ ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای شش رآکتور نیروگاه در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد، به گونه‌ای که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.
به گزارش «ان‌پی‌آر» رادیو ملی آمریکا، ژاپن هنوز نگفته است رهاسازی پساب چه زمانی آغاز می‌شود! زیرا منتظر تأیید آژانس اتمی بوده است. این طرح با انتقادهای قابل توجهی از سوی جامعه علمی مواجه شده و بسیاری از دانشمندان می‌گویند اظهارات دولت ژاپن و TEPCO مبنی بر بی‌خطر بودن رهاسازی پساب هسته‌ای در اقیانوس آنها را قانع نکرده ‌است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات