صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۶۷

بهانه‌های واهی

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی

یک روز فرانسه، یک روز آمریکا، یک روز آلمان و روزی دیگر شهرک‌های صهیونیست‌نشین در قدس اشغالی شاهد حضور گسترده مردم و اعتراضات علیه نظام حاکم بر غرب، نابرابری‌ها و فساد رخنه کرده در جامعه خود هستند. اخبار و فیلم‌های حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و این ابزارها که قرار بود برای سهولت جاسوسی از مردم جوامع گوناگون استفاده شود، به باروتی برای آتش خشم مردم معترض تبدیل شده است. همین امر سبب شده است که دولتمردان غربی با بهانه‌های گوناگون شبکه‌های مجازی را محدود و انتشار اخبار و کلیپ‌ها از درگیری‌های مردمی را با اختلال روبه‌رو کنند.
برای نمونه، توئیتر اکنون از کاربران می‌خواهد برای مشاهده توئیت‌ها وارد سیستم شوند و بدون حساب کاربری امکان مشاهده توئیت‌ها را ندارند. این امر سبب می‌شود جریان انتشار داده‌ها دستکاری شود و افراد بسیاری که بدون داشتن حساب کاربری وقایع را دنبال می‌کردند، از با خبر شدن محروم شوند. هرچند بهانه ایلان ماسک برای این کار موضوع دیگری است! به گفته ماسک، ظاهراً این اقدام برای جلوگیری از دستکاری داده‌های توئیتر انجام شده است. او گفته است صدها سازمان، داده‌های توئیتر را حذف می‌کنند که بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد؛ اما می‌تواند اقدامی برای جذب کاربر بیشتر باشد. ماسک قبلاً از شرکت‌های هوش مصنوعی، مانند اوپن‌ای‌آی و صاحب چت‌جی‌پی‌تی که از داده‌های توئیتر برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ خود استفاده می‌کنند، ابراز نارضایتی کرده است. هرچه که هست، این اقدام ماسک در بحبوحه اعتراضات مردم فرانسه بعید است که ناشی از نگرانی دزدیده شدن داده‌های مردم باشد!
افزون بر محدودیت بالا، توئیتر محدودیتی دیگر را برای کاربرانش اعلام کرده است و آن شمارنده گذاشتن برای توئیت‌های دیده شده به وسیله کاربران است. از این پس، کاربران می‌توانند تعداد محدودی توئیت را ببینند و این، یعنی کم کردن حجم اشتراک‌گذاری داده از سوی مخاطبان! فرض کنید توئیتر را رودی با جریان آب در نظر بگیریم، محدودیت جدید سبب جیره‌بندی شدن آب درون رود خواهد شد که برای یک شبکه اجتماعی شاید خنده‌دار باشد.
ماسک این محدودیت را ساعاتی پس از اختلال جهانی توئیتر در هفته گذشته اعلام کرد. به گفته وی، حساب‌های کاربری تأیید شده به خواندن 6 هزار پست در روز محدود می‌شوند. همچنین، حساب‌های تأیید نشده نمی‌توانند بیش از 600 پست در روز مشاهده کنند و حساب‌های تأیید نشده جدید نیز تنها 300 پست در روز را در تایم‌لاین خود خواهند دید!
اگر اختلال‌های این روزهای توئیتر را در کنار اظهارنظر مقامات فرانسوی قرار دهیم، احتمالاً اطلاعات بیشتری دستگیرمان خواهد شد. «فابین روسل» رهبر حزب کمونیست فرانسه در اوج اعتراض‌ها به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور خواستار قطع دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با اعتراضات شد. روسل در مصاحبه با «فرانس اینفو» می‌گوید: «ما باید نقش شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم. وقتی اوضاع کشور متشنج است، باید برخی مواقع این شبکه‌ها قطع شوند. من به جای اعلام وضع اضطراری در جامعه خواستار اعلان وضع اضطراری در شبکه‌های اجتماعی هستم!»
همچنین «اریک دوپوند مورتی» وزیر دادگستری فرانسه پیشتر از دادستان‌های این کشور درخواست کرده بود تا از اپراتورهای اینترنت بخواهند که آدرس آی‌پی جوانانی را که در شبکه اجتماعی اسنپ‌چت خواستار برگزاری اعتراضات شده‌اند، ارائه دهند.
همه اینها نشان‌ می‌دهد، ابزارهای آزادی بیان ادعایی به وسیله غرب، اکنون یقه خودشان را گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات