صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۸۹۳

جوانان مکتبی

روز غدیرخم فقط یک عید نیست؛ بلکه یک مکتب فکری است که می‌تواند در هر دین و مذهبی راه پیدا کند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، «امیرالمؤمنین(ع) متعلق به همه انسانیت است؛ نه فقط متعلق به شیعیان و نه حتّى متعلق به مسلمانان. همه انسانیت در برابر عظمت‌ها و زیبایی‌هاى على‌بن‌ابی‌طالب(ع) خاضع و خاشعند؛ مگر آنهایى که نشناسند و ندیده باشند؛ لذا شما مى‌بینید مداحان امیرالمؤمنین فقط مسلمان‌ها نیستند؛ مسیحى هم ستایش امیرالمؤمنین را می‌کند. فقط شیعیان نیستند. چرا؟ علت چیست؟ علت، عظمت این شخصیت است؛ عظمتى که در طول عمر آن بزرگوار و تا چند قرن بعد از شهادت آن بزرگوار، کسانى سعى کرده‌اند آن را بپوشانند و نشد. درخشش خورشید را نمی‌شود پوشاند؛ خورشید است، می‌تابد، گرما و نور می‌دهد. مگر می‌شود انکارش کرد؟!» 

نخستین درس غدیر وفای به عهد است. وقتی شخصی عهده‌دار مسئولیتی می‌شود و مردم با اوبیعت می‌کنند، این به معنای این است که باید پای عهدی که بستند، باشند. این درسی است که همانند آب روان می‌تواند در دل هر دین و مذهبی راه پیدا کند.

درسی که در طول هشت سال دفاع مقدس و در جنگ حق علیه باطل به خوبی نشان داده شد. این روز مصداق بارز این نماد بیعت و ایستادگی پای آن است. در این روز باید سوای از شادمانی و سرور، نگاهی هم به اوضاع و احوال خود کنیم که چطور و چه اندازه در این بیعت ایستاده‌ایم. باید به یاد 480 شهیدی که در این روز جام شهادت را سر کشیدند، افتاد و به این فکر کرد که چطور می‌شود از آن شهیدان درس گرفت؛ تمامی شهیدان و ایثارگرانی که در طول دوران دفاع مقدس پشت سر حضرت امام(ره) مشت محکمی به دهان بعثی‌ها و حامیان جهانی آنان زدند. امروز هم ما باید به تبعیت از همان شهیدان و با اقتدا به رهبر معظم انقلاب، هرگونه تهدید و تعرض را پاسخی دندان‌شکن بدهیم.

این روز مهد درس است. مهم بودن این روز در نگاه شهدا به قدری وسعت دارد که شهیدی، چون شهید محمود ارغیانی در وصیت‌نامه خود می‌نویسد: «امت عزیز! به پا خیزید و بیشتر فکر کنید و زندگی [خود را برای مکتب] علوی و مکتب خالص اسلام فدا کنید و به ندای امام امت لبیک گویید. او حسین زمان است که فریاد می‌زند «هل من ناصر ینصرنی؟!» فردای قیامت [عمل به] این مسئولیت بزرگ و واجب شرعی را [از شما] خواهند خواست؛ آیا جوابی دارید که بدهید؟!»

افتخارات و پیشرفت‌های امروز ما مدیون ستارگان خاک‌نشین همیشه بیداری است که سختی‌ها و مشکلات و شب‌های خون و آتش جنگ را به جان خریدند تا دست اجنبی از این کشور کوتاه باشد تا چراغ بصیرت و حقیقت همیشه روشن بماند تا استقلال و عزت نفس کشور به دست مردم همین کشور و در تحت لوای ولی امر مسلمین رقم بخورد. این واقعیتی است که در متن وصیت شهید خیرمحمد سیاوشی به خوبی دیده می‌شود. آنجا که قلم بر دست می‌گیرد و می‌نویسد: «اگر می‌خواهید رستگار باشید به ولایت فقیه معتقد باشید، خط ولایت فقیه در این زمان همان خط على(ع) در غدیرخم است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات