صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۰۵۱

حیات در هیئت

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

انقلاب اسلامی، انقلابی هویتی بود که مبتنی بر خوانش حقیقی از اسلام ناب محمدی(ص) شکل گرفت. رکن و اساس انقلاب اسلامی را باید در تمسک به اسلام انقلابی و تمدن‌سازی دانست که حرف‌های بسیاری برای تحول جوامع اجتماعی بشری دارد. این اسلام توان خود را در مبارزه و انقلاب و براندازی نشان داد و توانست رژیم سلطنتی را سرنگون کند که مستظهر به حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی بود؛ اما این همه آنچه در توان اسلام انقلابی است، نبود! اسلام تمدن‌ساز اهل بیت(ع) در درون خود ظرفیت‌های ارزشمندی دارد که شکوفایی آن می‌تواند به عاملی برای احیای جامعه بدل شود.

1ـ یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فردی که نیازمند مطالعات گسترده فرهنگی‌ـ اجتماعی است، شکل دادن به واحدی اجتماعی با عنوان هیئت‌های مذهبی است. محور شکل‌گیری هیئت‌های مذهبی را باید در درون مکتب اهل بیت(ع) جست‌وجو کرد. هیئت آن اجتماع مردمی است که با محوریت توجه به مکتب اهل بیت(ع) و محبت و مودت ایشان شکل گرفته است. این مجموعه مرد‌م‌نهاد، در مراحل گوناگون تاریخ تشیع ظهور و بروز متفاوتی داشته است. روزگاری پرچمداران احیای نام اهل بیت(ع) بوده، روزگاری به سنگری برای مقابله با تهاجم اجنبی بدل شده است! و زمانه‌ای پایگاه مبارزه با طاغوت و مجاهدت برای تشکیل حکومت اسلامی قرار گرفته است.
2ـ رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی که وظیفه راهبری امت را بر عهده دارند، در سال‌های اخیر از ضرورت فعال شدن همه دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی در عرصه جهاد سخن به میان آورده‌اند. معظم‌له با صراحت از نقش‌آفرینی هیئات مذهبی سخن گفته و می‌فرمایند:
«هیئت جای چیست؟ جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین‌(ع)، مکتب شهادت. خب ائمّه(ه) چه جور جهادی می‌کردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمی‌کردند؛ جز معدودی‌ـ فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن‌ مجتبیٰ و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند‌ـ بقیه‌ ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرّر تکرار می‌کنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته‌ بسیار مهم استفاده می‌شود... .
قوام هیئت به جهاد است؛ جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاش‌های علمی زیادی می‌کنند، تلاش‌های اقتصادی می‌کنند که خوب و بجاست، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام می‌گیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ دشمن، می‌شود جهاد؛ اینها همه جهاد است. پس مهم این است که ما عرصه‌ جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است...» (3/11/1400)
3ـ امروز در زمانه‌ای که مجاهدت هیئتی‌ها نتیجه داده و حکومت اسلامی مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) شکل گرفته است، هیئت‌های مذهبی باز هم در تکاپوی فعال خود به مأموریتی خطیر برگزیده شده‌اند. هیئات مذهبی، پایگاه‌های بسط اندیشه حکمرانی اسلامی و مقابله با دشمنی هستند که خط تحریف ارزش‌های انقلاب اسلامی را نشانه گرفته است. به واقع این سنگر مهم انقلاب اسلامی در محله‌های مختلف شهر، باید بسان سنگر جهادگران عرصه تبیینی عمل کنند که به خوبی سناریوهای دشمن را شناخته و به جنگ با آنان روند!
4ـ باید توجه داشت که این رسالت جدید، قرار نیست ماهیت هیئات مذهبی را تغییر دهد، بلکه بر آن است تا جهت‌گیری صحیح هیئات را مشخص کرده و آنان را همچنان در خط مقدم جهاد فی سبیل‌الله قرار دهد. این همان شاخصی است که می‌تواند معیار شکل دادن به هیئت تراز اسلام ناب محمدی(ص) قرار گیرد. به واقع، هیئت انقلابی هیئتی است که صاحبان آن صاحبان بصیرت بوده و به درستی شرایط زمانه را بشناسند و وظیفه خود را در قبال آن ادا کنند. وظیفه هیئات انقلابی حضور فعال در جنگ تبیینی و تبیین جهادگران این عرصه است. وگرنه هیئتی که از درون آن انسان‌های مؤمن در خدمت انقلاب و جبهه حق بیرون نیاید، با هیئت مطلوب اهل بیت(ع) فرسنگ‌ها فاصله دارد. از چنین مجالسی بوی خاندان عصمت و طهارت به مشام نمی‌رسد! اسلام چنین هیئاتی اسلام آمریکایی است که حضرت امام(ره) سال‌ها پیش مرزهای آن را با اسلام ناب مشخص کرده بودند.
5ـ هیئت انقلابی امروز تریبون دفاع از اسلام فاطمی و علوی است و اعضای آن میدان‌داران جهاد تبیین و روشنگری هستند. اهل بصیرتی که دشمن را می‌شناساند، شگردهای جنگ تحریف را شناسایی می‌کنند، راهکارهای مقابله با آن را تدبیر و اتخاذ می‌کنند و هنرمندانه تلاش می‌کنند تا همه شگردهای دشمن را یکی پس از دیگری خنثی کنند و اجازه ندهند که جنگ ادراکی دشمن در وارونه جلوه دادن حقایق در ذهن مردم اثرگذار باشد.
6ـ هیئات انقلابی در کنار تبیین، به تربیت و ترویج سبک زندگی مؤمنانه‌ای نیز مشغولند که از آن می‌توان به «سبک زندگی هیئتی» یاد کرد. سبک زندگی هیئتی آن نوع زندگی است که در آن «علم» و «تقوا» و «بصیرت» در کنار هم جمع آمده‌اند. مثلث سعادت و خوشبختی و نجات که جمع سه‌گانه آن در افراد می‌تواند راه خوب زیستن را ترسیم کند. حاصل این سبک زندگی ترویج همه فضایل اخلاقی، همچون محبت، ایثار، تعاون، عدالت، انصاف، صداقت، راستگویی و... در جامعه خواهد بود. مفاهیم و شاخصه‌های سبک زندگی هیئتی، چون عطر گل‌های بهاری هستند که رواج آن نشاط و تازگی را به روح جامعه تزریق خواهد کرد. سبک زندگی هیئتی تنها راه نجات بشریت بحران‌زده و تهی شده از معنا در عصر حاکمیت جاهلیت مدرن است! سبکی از زندگی که انسان تک ساحتی را با حقایق گوناگون زندگی آشنا می‌کند و او را در قامت انسان تراز اسلام ناب هویت می‌بخشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات