صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۴۴
۶بار هتک حرمت قرآن در ۶ ماه اخیر

اروپـا مهد آزادی یامهد شیاطین؟!

  پس از اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد در روز پنج‌شنبه پیش (۲۰ جولای) که با چراغ سبز پلیس این کشور صورت گرفت، اخيرا نیز به بهانه آزادی بیان،یک گروه راست‌افراطی در دانمارک، نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند.بر اساس این گزارش، اعضای گروه راست‌افراطی که خود را « Danske Patrioter» (میهن‌پرستان دانمارک) می‌نامند، در مقابل سفارت عراق در پایتخت دانمارک، در حالی که پلاکاردهایی ضد اسلامی در دست داشتند، علیه دین اسلام و شعائر آن شعار سر دادند. پرچم عراق و قرآن کریم را بر روی زمین انداختند و آن را لگدمال کردند و این اقدام خود را به صورت زنده در حساب کاربری خود در فیس‌بوک منتشر کردند. این گروه افراطی ادعا کرد که در اعتراض به حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد در بغداد و آتش‌زدن بخشی از ساختمان آن، دست به چنین کاری زده است.

 وقاحتی که در حال تکرار است 
 (پنج‌شنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» ۳۷ ساله شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. بر اساس گزارش فارس، در ادامه این اهانت‌های سریالی،یک گروه راست‌افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاند. این گروه در توجیه این اقدام خود گفتند که این حمله، در اعتراض به حمله معترضان به قرآن سوزی به سفارت سوئد در بغداد انجام شده است. بامداد پنج‌شنبه ۳۰ تیر ماه، جمعی از مردم عراق در واکنش به صدور مجوز سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم به سفارت این کشور در بغداد حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. پس از دخالت نیروهای امنیتی عراق، معترضان متفرق شدند و بعد از آن نیز همه فعالیت‌های سفارت سوئد در بغداد به حالت تعلیق درآمد. پس از آنکه این اقدام هتاکانه در سوئد صورت گرفت، «محمدشیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق هم به وزارت امور خارجه دستور داد تا کاردار عراق را از استکهلم فرا بخوانند.«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم گفت که دستور بازگشت سفیر عراق از استکهلم و اطلاعیه خروج سفیر سوئد بغداد صادر شده و براساس آخرین خبرها، دولت سوئد کارکنان سفارت خود را در بغداد از عراق خارج و به استکهلم منتقل کرده است.این دومین بار بود که «سلوان مومیکا» فرد هتاک در سوئد دست به چنین اقدام شنیعی می‌زد، او هفتم تیر ماه و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. پس از آن، دستگاه قضائی عراق حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق هم از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک را به منظور محاکمه به این کشور تحویل دهد. نخستین اقدام هتاکانه این هتاک با واکنش‌های کشورهای مسلمان روبه‌رو شد و در ایران نیز کاردار سوئد در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.
  هتک حرمت قرآن در دانمارک و واکنش‌ها
در ادامه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و در ادامه این اهانت‌های سریالی و پی در پی در مهد به اصطلاح آزادی،یک گروه راست‌افراطی در دانمارک جمعه ۳۰ تیر ماه، نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند. پس‌ از هتک حرمت به قرآن در دانمارک، معترضان خشمگین عراقی به سفارت این کشور در بغداد حمله‌ور شدند و نیروهای امنیتی عراق با آنها مقابله کردند. دولت عراق هم بامداداهانت به قرآن و پرچم این کشور در دانمارک را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق در این بیانیه بر تعهد خود برای پیگیری تحولات مربوط به این «رویدادهای شنیع» تأکید و تصریح کرد كه چنین اقداماتی را نمی‌توان مصداق آزادی بیان و آزادی تجمعات قلمداد کرد. در این بیانیه آمده است: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم مقابل جنایاتی که اصل صلح و همزیستی در سراسر دنیا را نقض می‌کنند بایستد.»
 دانمارک باید پاسخگو باشد 
این اقدام هتاکانه واکنش ناصر کنعانی،سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به همراه داشت و این دیپلمات ارشد ایرانی این اقدام هتاکانه در دانمارک را شدیدا محکوم کرد و گفت: دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت کنندگان مسئول بوده و در این زمینه افکار عمومی جهان اسلام منتظر اقدام عملی دولت دانمارک است .
اهانت به قرآن کریم در اروپا مسبوق به سابقه است. روز شنبه اول بهمن ماه  ۱۴۰۱ تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت و در همین خصوص سفیر سوئد در آنکارا نیز به وزارت خارجه ترکیه احضار و مقام‌های ترکیه این اقدام را به شدت محکوم کردند. 
 اسلام ستیزی سیستماتیک در غرب 
بعد از آن هم «ادوین واگنسفلد» رهبر گروه افراطی اسلام‌ستیز «پگیدا» در هلند هم بهمن ۱۴۰۱ یک نسخه از قرآن کریم را پس از پاره کردن و هتک حرمت آن، سوزاند.پس از آن هم دانمارک شاهد این اقدام هتاکانه و توهین آمیز به مقدسات مسلمانان بود. «راسموس پالودن»، سیاستمدار راستگرای افراطی که تابعیت دوگانه دانمارکی و سوئدی دارد در نزدیکی مسجدی در دانمارک در نزدیکی سفارت ترکیه، اقدام به سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان کرد.  ترکیه در واکنش به این اقدام سفیر دانمارک را احضار و مراتب اعتراض خود را در خصوص این «اقدامات تحریک‌آمیز» و «جرائم نفرت‌پراکنانه» اعلام کرد. او اواخر فروردین ۱۴۰۱ به بهانه آزادی بیان و تحت حمایت پلیس در شهر «لینکوپینگ» سوئد اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرد که در همان زمان سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه این اقدام هتاکانه را به شدت محکوم کرد. البته این اقدام هتاکانه کاردار سوئد در تهران را در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران کشاند و در احضار کاردار سوئد بر اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان دادن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده تأکید شد.با این حال تکرار سریالی این روند، بیانگر اسلام ستیزی سیستماتیک در کشورهای اروپایی می باشد. این اسلام ستیزی تبدیل به یک روند در غرب شده و قطعا باید کشورهای مروج این روند، هزینه چنین جنایتی را پرداخت کنند. 
منبع: روزنامه رسالت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات