صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۲۵
رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی

عوامل موفقیت بانک مرکزی در کنترل نقدینگی چیست؟

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تمام تلاش بانک مرکزی جلوگیری از خلق پول و تأمین هزینه‌ها از سایر منابع است، گفت: بعد از تغییر رئیس بانک مرکزی شاهد تغییرات مهمی در عرصه سیاست‌گذاری‌ها هستیم که بخش مهمی از آن را می‌توان در پیش گرفتن سیاست و رویکرد کنترل نظام بانکی کشور برای جلوگیری از گسترش نقدینگی دانست.

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، به دنبال کاهش رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۹ درصد در خرداد ماه سال جاری، پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سال گذشته رشد ۴۵.۳ درصدی و در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ رشد ۲۵.۸ درصدی داشته است.
طبق این گزارش، تا پایان خرداد ۱۴۰۲ نسبت پول به نقدینگی تغییری نسبت به پایان سال قبل نداشته است و در مجموع کیفیت ماندگاری منابع نقدی در شبکه بانکی بیشتر شده است. در حالی که رشد تجمعی نقدینگی سه ماهه نخست سال جاری ۳.۹ درصد بوده، آمار نشان می‌دهد کنترل نقدینگی و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها به کاهش پرداخت تسهیلات منجر نشده است.
با توجه به هشدارهای داده شده از سوی بانک مرکزی، مشخص است بانک ها در چند ماه نخست سال تا حد زیادی از سیاست های بانک مرکزی تبعیت کردند
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در راستای کنترل نقدینگی به «راهبرد معاصر» گفت: بانک مرکزی مهم ترین ارگان پولی و مالی کشور و اصلی ترین مسئول کنترل نقدینگی به شمار می رود، به همین دلیل می توان گفت بعد از تغییر رئیس بانک مرکزی شاهد تغییرات مهمی در عرصه سیاست گذاری های بانک مرکزی هستیم که بخش مهمی از آن را می توان در پیش گرفتن سیاست و رویکرد کنترل نظام بانکی کشور برای جلوگیری از گسترش نقدینگی دانست.
وی افزود: رئیس بانک مرکزی در ماه های گذشته بارها تأکید کرد، بدون هیچ تردیدی با بانک های متخلف در حوزه اضافه برداشت برخورد می کند، بنابراین آمار مرتبط با کاهش 13.8 درصدی رشد نقدینگی در 21 ماه گذشته به عملکرد نظام بانکی و اقتصادی کشور برمی گردد که سهم بانک مرکزی در این مدیریت را نباید از دیده دور نگاه داشت.
کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: کاهش رشد نقدینگی از 42.8  درصد در مهرماه سال 1400 به 29 درصد در خرداد ماه سال جاری، علاوه بر اینکه آمار مرتبط با اعطای تسهیلات بانکی نیز دستخوش چالش خاصی نشد و رشد نیز داشت، پرواضح است بانک مرکزی به خوبی توانسته است هشدارها به نظام بانکی را در موضوع جلوگیری از رشد نقدینگی محقق کند.
سعادت گفت: با توجه به هشدارهای داده شده از سوی بانک مرکزی، مشخص است بانک ها در چند ماه نخست سال تا حد زیادی از سیاست های بانک مرکزی تبعیت کردند واین موضوع عامل مؤثری در کنترل نقدینگی بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: مشخص است بانک مرکزی نقطه ضعف حوزه پولی را یافته و توانسته است مانع بی نظمی گسترده در حوزه بانکی شود.
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار بسته از چاپ پول خودداری کند و به وسیله سایر منابع، هزینه ها را تأمین کند که مانع از اثرات تورمی این موضوع روی اقتصاد و نرخ کالاها و خدمات شود.
سعادت گفت: آنچه در موضوع عملکرد بانک مرکزی در عرصه اقتصاد حائز اهمیت است، اینکه مدیریت خوب نرخ ارز باعث شد شاهد تغییرات کاملاً معقولی باشیم.
وی افزود: بانک مرکزی توانسته از جهش های بی رویه در 6 ماه گذشته جلوگیری کند، به این دلیل دلار در کانال قیمتی میان 40 تا 50 هزار تومان در حرکت است، یعنی روند تغییرات و نوسانات نرخ ارز به خوبی مدیریت شده است. طبعاً بانک مرکزی در حوزه ارزی نیز اقدامات لازم را انجام داده است. 
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات