صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۱۶

فروغِ بی‌فروغ

پایگاه بصیرت / محمد گنجی
به فاصله چند روز پس از پذیرش قطعنامه 598 بود که رژیم بعث عراق، با زیر پا گذاشتن مفاد قطعنامه، به خرمشهر حمله و تا آستانه تصرف آن پیشروی کرد. منافقین کوردل از این فرصت استفاده کرده و عملیاتی با نام «فروغ جاویدان» را علیه جمهوری اسلامی ایران کلید زدند، اما به خواسته خدا و فداکاری رزمندگان، این عملیات شکست خورد و موجب شد چهره‌ای که مسعود رجوی از خود ساخته بود، در ذهن تعداد زیادی از نیروها درهم شکند. همین امر موجب ریزش شدید سازمان مجاهدین خلق (منافقین) شد و بسیاری از اعضای فریب‌خورده این گروهک، مسیر خود را از سازمان جدا کردند. 
نکته مهم این است که این عملیات با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب ‌اسلامی و با پشتیبانی هوانیروز ارتش اجرا شد و رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام‌آباد پیش رفتند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت‌ نوار مرزی عقب راندند. در شکست «فروغ جاویدان» بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 240 قبضه خمپاره 60 و 80 و همچنین 30 عراده توپ 106 دشمن منهدم شد. همچنین، بیش از 20 تیپ مشترک منافقین و ارتش عراق متلاشی شدند و حدود 1000 قبضه آر.پی.جی 7 و حدود 700 قبضه تیربار کلاشنیکف، ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، تعدادی تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی و مقادیری اسناد درون گروهی منافقین به دست رزمندگان جمهوری اسلامی ایران افتاد.
با این همه، رجوی در توجیه شکست این عملیات گفت: «تمامی اتکای ما به ارتش و ایدئولوژی‌مان بود و روی عناصر سیاسی، کار جدی صورت ندادیم.»
این در حالی است که در عملیات مرصاد خط استراتژی منافقین و نحوه رهبری کردن رجوی برای همیشه زیر سؤال رفته بود. آنها راهبردها و برنامه‌های گوناگونی را از ابتدای تأسیس و پس از پیروزی انقلاب، آزمایش کرده بودند که با ورود به مرحله جدید و تشکیل ارتش آزادی‏‌بخش، همه آنها را به نوعی مردود و بی‌جواب قلمداد می‏‌کرد و تنها راه مبارزه و براندازی نظام را استفاده از مبارزه مسلحانه و جنگ نوین ارتش آزادی‌بخش می‌دانست.
منافقین با طرح این موضوع که «صلح، طناب دار رژیم است» به انجام عملیات‌های جدار مرز، چلچراغ و فروغ جاویدان دست زدند با این تصور واهی که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه صلح نمی‌کند؛ در شرایطی که با شکست عملیات فروغ جاویدان، صلح و آتش‌بس نیز میان ایران و عراق برقرار شد.
رجوی برای توجیه شکست این عملیات، علت شکست و ناکامی را در نیروهای سازمان و بی‌ایمانی و ضعف آنها عنوان کرد و خطاب به رزمندگان گروهش گفت: «اگر ایراد و مشکلی هست در خود شماست؛ خط‌ مشی ما مشکلی نداشته است!»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات