صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۹۵

راه پیروزی بر توطئه

بحث جنگ اقتصادی اولین‌بار، دوازده سال پیش از زبان رهبر معظم انقلاب مطرح شد. ایشان در اولین روز سال 1386 درباره برنامه‌های دشمن فرمودند: «من برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملّت ایران را در سه جمله خلاصه می‌کنم: اول، جنگ روانی؛ دوم، جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی» و پس از آن از سال 1387 شعار سال‌ها به موضوع اقتصادی اختصاص یافت. آنچه سبب می‌شود بیش از یک دهه شعارهای سال اقتصادی باشد، یک طرح راهبردی برای تمرکز روی مردمی شدن اقتصاد است.
در این جنگ تحلیل اقتصادی از آن‌ رو اهمیت دارد که پایه هرگونه برنامه‌ریزی، تشخیص درست و پیدا کردن راه صحیح در فهم مسئله بوده و حرکت بر اساس آن تشخیص، به نتیجه مطلوب منتهی می‌شود. از این رو «شیرین زارع‌پور» به سراغ تدوین کتاب «علاج اینجاست» رفته است، در آغاز ‌ضرورت تحلیل اقتصادی را بیان کرده و مهم‌ترین دلیل آن، قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی عنوان ‌شده است. در وضعیت جنگ اقتصادی، اقتصاد اولویت کشور به شمار می‌آید و برای اهمیت دادن به این اولویت، مهارت تحلیل لازم است.
گفتار اول این کتاب فرآیند اجرای تحلیل را شرح می‌دهد. هر تصمیمی که برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب اتخاذ شود، در بنیان خود از روش تحلیل بهره می‌گیرد که متناسب با تعقل و ادراک حسی و شهودی تصمیم‌گیرنده است و به دلیل کلان‌نگری و درک نیازهای معنوی و مادّی، به شیوه خاصی از تحلیل نیاز دارد که تأمین‌کننده اهداف بلندمدت جامعه باشد. از دیدگاه رهبر حکیم انقلاب، در فرآیند مذکور باید عناصر اساسی که قطب‌نمای فرآیند هستند، مورد توجه و تدقیق قرار گیرند.
تحلیل راهبردی در اندیشه رهبر معظّم انقلاب به سه عنصر اهداف راهبردی، واقعیت‌های راهبردی و تفکر راهبردی تقسیم می‌شود. در اهداف راهبردی، شناخت اهداف و آرمان‌ها، راه‌های منتهی به هدف و دیدن واقعیات با هم باید مورد توجه قرار گیرند. در تفکر راهبردی، الگوی معتبر تمرکز بر هدف، انتخاب راه میان‌بر و توجه به تحولات جهانی و تبدیل تهدید به فرصت بیان می‌شود.
کتاب «علاج اینجاست» روش تحلیل اقتصادی بر مبنای بیانات رهبر معظم انقلاب به گردآوری شیرین زارع‌پور از سوی نشر دیدمان در سال 1401 به چاپ رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات