صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۰۷۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 18 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جنگی که بین دو همسایه ما برقرار است(قره‌باغ) حادثه تلخی است. بایستی هر چه زودتر تمام بشود. سرزمین‌های آذربایجان همه باید آزاد شود. امنیت ارامنه باید محفوظ باشد. به مرزهای بین‌المللی نباید تجاوز شود و تروریست‌ها هم به مرزهای ما نزدیک نشوند. اگر اینها نزدیک شوند برخورد خواهد شد.(1399/8/16)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

اربعین تمام نشده است!

دفتر با شکوه و با عظمت اربعین حسینی سال 1402 هم بسته شد و برگ زرین و پرافتخار دیگری از وحدت و یکدلی بیش از پیش شیعیان تحت لوای حسین‌بن‌علی(ع) در تاریخ ثبت شد. امسال نیز در اوج گرمای تابستان مغناطیس حسینی و جذبه معنوی عاشورا و کربلا بار دیگر دل‌های عاشق و جان‌های آگاه را به حرکت درآورد و حماسه‌ای سراسر شور و شعور و مملو از معنویت و نور خلق شد.
پشت سر گذاشتن اربعین به معنای این نیست که تا یک سال دیگر آن را فراموش کنیم، بلکه این رویداد سالانه آن‌چنان بزرگ و با عظمت است که یک روز هم نباید برای برنامه‌ریزی و تدارک آن از دست برود. واقعیت این است که مردم دوستدار اهل بیت(ع) در عراق میزبانی از زائران را در حد اعلا انجام می‌دهند و همه توان و داشته‌های خود را برای خدمت به عاشقان حسین(ع) به میدان می‌آورند و از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. دولت عراق هم همه امکانات خود را برای تأمین نیازهای زیرساختی در کربلا و نجف و مسیرهای منتهی به حرم امام حسین(ع) به‌کار می‌بندد تا این راه‌پیمایی بزرگ با کمترین مشکل برگزار شود. هر چه جلوتر می‌رویم، حضور موکب‌های ایرانی هم در پذیرایی و اسکان زائران در طول مسیر و به‌ویژه در کربلای معلی رونق و سامان بیشتری می‌گیرد.
اما با همه تلاش‌های صورت گرفته، در برخی حوزه‌ها مشکلات محسوسی در عراق وجود دارد که همین‌ها در موسم اربعین بر رنج زائران خسته از مسیر پیاده‌روی می‌افزاید. در این میان، معضل تأمین آب و برق به طور محسوس باعث مشکلات عدیده‌ای برای زائران می‌شود که موکب‌داران با شیوه‌های گوناگونی در پی حل آنها به صورت مقطعی بر می‌آیند که به نظر می‌رسد دولت جمهوری اسلامی با تعامل و کمک و با هماهنگی طرف عراقی باید در پی راهکارهایی برای حل ریشه‌ای این مشکلات باشد تا ضمن تقویت زیرساخت‌های شهری در کربلا، شاهد چنین کمبودهایی در ایام اربعین نباشیم.
مسئله دیگری که در این ایام هزینه‌های بسیاری را به زائران تحمیل می‌کند، هزینه سنگین برقراری ارتباط چه از طریق شبکه تلفن همراه و چه از طریق اینترنت است که هم بعد فردی و هم اجتماعی دارد؛ چرا که پیاده‌روی اربعین یک رویداد فرهنگی و بستری برای ترویج فرهنگ عاشورا و روحیه مقاومت و ایستادگی است. وزارت ارتباطات و اپراتورها تدبیری اتخاذ کنند تا با اعمال روش‌هایی امکان ارتباط و اینترنت کم هزینه و حتی در مواردی رایگان در اختیار زائران قرار گیرد و از دغدغه‌های آنها بکاهد. بی‌شک، هزینه کردن در چنین مواردی نوعی سرمایه‌گذاری فرهنگی است که اگر درست هدایت و مدیریت شود، آثار و برکات آن بصورت تولیدات فرهنگی در جامعه هویدا خواهد شد.

علی حیدری

 


▼ گزارش روز

جنتلمن‌بازی تروریست‌ها

هفته گذشته نخست‌‌وزیر پیشین ایتالیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «فرانسه برای ترور قذافی 81 نفر را به کام مرگ کشاند.» آماتو مدعی شد: «نیروی هوایی فرانسه در سال 1980 یک هواپیمای مسافربری در ایتالیا را با فرض بر اینکه «معمر قذافی» دیکتاتور سرنگون‌شده لیبی در آن حضور دارد، سرنگون کرد و باعث کشته‌شدن 81 مسافر هواپیما شد.» این برای اولین بار نیست که غربی‌ها به چنین کاری دست می‌زنند. سال‌ها پیش نیز آمریکایی‌ها به ترور «آلدو مورو» نخست‌وزیر اسبق ایتالیا دست زدند تا آن را منتسب به شوروی کرده و رقیب‌شان را تخریب کنند.
نکته اول اینکه غرب دچار زوال معرفتی و اخلاقی شده است. شاید دریچه این زوال اخلاقی و معرفتی را باید آغاز پیروی آنها از چارچوب‌هایی دانست که نویسندگانی، مانند ماکیاول نوشتند. در این زوال اخلاقی و معرفتی آنچه مد نظر است، رسیدن به هدف است؛ خواه این هدف و راه رسیدن به آن اخلاقی باشد یا نباشد.
نکته دوم اینکه این رفتارهای غرب فقط مختص یک بازه زمانی، مانند ایام جنگ سرد نبوده و همیشه استمرار داشته است و نکته بعدی هم اینکه این نوع رفتار همیشه در مقابل رقبا انجام نپذیرفته است، بلکه گاه این خنجر بر پشت کشوری نشسته که در جبهه غرب و همراه با آمریکایی‌ها بوده است.
پیش از این «سیمور هرش» روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی در آمریکا گزارش داده بود، انفجار خط لوله نورداستریم که گاز اروپایی‌ها را تأمین می‌کند، در دریای بالتیک عملیات مخفیانه‌ای بوده که دستور آن را کاخ سفید صادر و سیا آن را اجرا کرده است. به گفته سیمور هرش، غواصان آمریکایی رزمایش نظامی ناتو را پوشش قرار داده و اقدام به کاشت مین در مسیر خط لوله مذکور کرده و سپس از راه دور آن را منفجر کرده‌اند. دستور این عملیات مخفیانه از سوی جو بایدن صادر شده و سیا عملیات را با هماهنگی نروژ اجرا کرده است.
آنچه گفته شد از جهت شناخت ماهیت غرب و رویکرد آن، به ویژه برای نسل جوان است. این رویکرد غرب و آمریکایی‌ها را می‌توان مصداق بارز همان جملات زیبای رهبر معظم انقلاب دانست که فرمودند: «آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند، اینها همان‌ها هستند، تفاوتی نمی‌کنند. لباس عوض می‌کنند. این دست چدنی‌ است که پوشش مخملی و دستکش مخملی را بیرون می‌آورد و خودش را نشان می‌دهد، والا باطن، همان باطن است؛ هیچ تفاوتی ندارد. اینها نمی‌توانند کسانی باشند که انسان به اینها اطمینان پیدا کند.»

یعقوب ربیعی

 

 

▼ خبر ویژه

خلع سلاح جریان‌های کرد ضدانقلاب

نخست‌وزیر عراق گفت: «خلع سلاح جریان‌های کرد ضدانقلاب انجام شده و درحال انتقال آنها هستیم.» «محمد شیاع السودانی» درباره روند اجرای تعهدات طرف عراقی در توافق‌نامه امنیتی تهران‌ـ بغداد و پایان مهلت تا 28 شهریورماه گفت: «به دلایل متعدد ما به عنوان دولت عراق خود را موظف می‌دانیم که نگرانی‌های امنیتی تهران را از بابت جریان‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان برطرف کنیم و به همین منظور تاکنون بیش از دویست میلیون دلار برای این موضوع هزینه کرده و بیش از سه هزار نیروی ارتش ملی را در سراسر مرزهای ایران و اقلیم مستقر کرده‌ایم. البته این موضوع پیچیدگی‌های بسیاری دارد و به همین دلیل هم اگرچه تاکنون موفق به خلع سلاح جریان‌های کُرد ضدانقلاب شده‌ایم؛ اما انتقال همگی آنها به نقاط دیگر هنوز کامل نشده است، با این وجود تلاش زیادی انجام داده‌ایم تا طبق زمان‌بندی تا پایان مهلت تعیین شده در توافق با تهران، انجام این تعهدات را به اتمام برسانیم.»

 

 

▼ اخبار

1ـ درک واقعی مسئله حجاب

بیش از 80 درصد مردم به حجاب اعتقاد دارند؛ اما 68 درصد مردم احساس می‌کنند که بیشتر مردم با حجاب مخالف هستند. انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران بنا بر اهمیت موضوع «درک واقعی مسئله حجاب» در ابعاد اعتقادی، بینشی، اخلاقی و رفتاری حقایق جاری حجاب در جامعه ایرانی را بررسی است. آنچه می‌خوانید نتیجه شش پیمایش و مطالعه کلان ملی در این حوزه است. درباره «اعتقاد به حجاب»، 81/7 درصد پاسخگویان (اعم از زن و مرد) به حجاب به عنوان یک حکم اسلامی، اعتقاد خود را ابراز داشته‌اند. در کل 14/7 درصد بانوان نوعی از اجبار را در انتخاب پوشش خود اثرگذار می‌دانند که شامل اجبار قانونی (8/2 درصد)، اجبار شغلی (4/5) اجبار از طرف خانواده (2 درصد) است. غالب مردم (بیش از 80 درصد) به حجاب اعتقاد داشته و به آن به عنوان یک الزام اجتماعی باور دارند؛ اما اکثر مردم آنچه از باور جامعه درک و احساس می‌کنند؛ به کلی متفاوت با این واقعیت است. در این باره 68 درصد مردم اینگونه احساس می‌کنند که اکثر مردم با حجاب مخالف هستند. در واقعیت ملی 6/4 درصد بانوان به کشف حجاب روی آورده‌اند؛ اما در یک ارزیابی وقتی از مردم پرسیده می‌شود به نظر شما میزان بی حجابی چقدر است؟ پاسخ‌ها تا پنج برابر واقعیت متفاوت است. این مسئله گویای اهمیت جنگ شناختی و غلبه ذهنیت بر عینیت است و ناشی از بزرگنمایی و جعل واقعیت در رسانه تفسیر می‌شود و نقطه تمرکز جریان غرب‌گرا در ایران بر بزرگنمایی این «ناواقعیت احساسی» به جای «حقیقت میدانی حجاب» و متعاقب آن مسئله‌زایی از حجاب و بحران‌آفرینی پیرامون آن شکل گرفته است.

 

2ـ دستگیری عامل برنامه‌ریزی برای‌ ناامنی در فارس

سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان فارس اعلام کرد: «فردی با هویت معلوم و سابقه‌دار در اغتشاشات سال گذشته که ضمن ارتباط با شبکه‌های معاند و راه‌اندازی چند گروه در فضای مجازی اقدام به انتشار محتواهای خلاف واقع، تحریک‌آميز و برنامه‌ریزی برای خرابکاری سازمان‌یافته و تشویش اذهان عمومی کرده بود، شناسایی و دستگیر شد. در بررسی سوابق متهم اسناد و مدارک متقنی از جمله دخالت مؤثر در ماجرای «مسمومیت دانش‌آموزان‌»، ارتباط پیوسته با شبکه‌های معاند و مخالف نظام، اخذ مبالغی از رابطان خارج از کشور برای خرابکاری، تخریب اموال عمومی در اغتشاشات سال گذشته و تحریک افراد با سنین پایین برای خرابکاری وجود دارد.»


3ـ هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی، خط قرمز ایران است

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام جمعه تبریز گفت: «موضع وزیر خارجه کشورمان موضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران است؛ چراکه ایران قبلاً هم اعلام کرده بود که هرگونه تغییر در روابط سیاسی و جغرافیایی منطقه و اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی و ترانزیتی را هرگز برنمی‌تابد. هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی، خط قرمز ایران است و سیاست همسایگی ایجاب می‌کند تا کشورهای همسایه به اصول و قوانین و مرزهای بین‌المللی پایبند و معتقد باشند و نفع ایران و ترکیه در گسترش و همکاری و توسعه مبادلات تجاری است؛ از این‌رو باید این محورهای تقویت شده و از مسائل تفرقه‌انگیز دوری کرد.

 

4ـ واشنگتن در حال بررسی احداث یک نیروگاه هسته‌ای در عربستان است

روزنامه «هاآرتص» نوشت: «دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای ساخت تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان است؛ اما تحت نظارت و شاید کنترل از راه دور آمریکا. بایدن برای تأیید توافق آمریکا و عربستان در خصوص تقاضای هسته‌ای به حمایت 67 سناتور نیاز دارد و حزب او در حال حاضر 51 کرسی در سنا دارد. داشتن برنامه هسته‌ای یکی از خواسته‌های ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که از سوی رسانه‌های آمریکایی اعلام شده است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

هیچ برنامه‌ای برای انتخابات نداریم/ دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین با انتشار اطلاعیه‌ای هرگونه ادعای برنامه‌ریزی و فعالیت انتخاباتی او را تکذیب کرد. در بخشی از بیانیه دفتر محمود احمدی‌نژاد آمده است: «در پی پرسش‌های مکرر اقشار مختلف از هموطنان عزیز ضمن تکذیب همه خبرهای جعلی و شایعات بی‌اساس، مؤکداً تصریح می‌نماید آقای احمدی‌نژاد هیچ برنامه و فعالیت انتخاباتی نداشته و نخواهند داشت.»

یک میلیارد دلار بازگشت ارز حاصل از صادرات بیشتر/ روحانی، معاون سیاست‌گذاری وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «بیش از یک میلیارد دلار فقط در روند بازگشت ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها افزایش خواهد یافت. وقتی تولیدکننده‌های بزرگ را مکلف به عرضه به قیمت پایین می‎کنیم، حلقه‌هایی ایجاد می‌کنیم که تعهد بازگشت ارز هم ندارند؛ تلاش دولت برای نظارت‌پذیر کردن فرآیند صادرات است.»

اعتراف آمریکا به توقیف محموله نفتی ایران/ وزارت دادگستری آمریکا پس از بیش از یک سال و نیم به صورت رسمی به توقیف محموله نفتی ایران اعتراف کرد. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است، این اولین حکم جنایی در تاریخ است که شرکتی را به دلیل تسهیل فروش و حمل و نقل غیرقانونی نفت ایران محکوم و بیش از 980 هزار بشکه نفت خام قاچاق را توقیف می‌کند.

تأثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد آلمان/ نماینده پارلمان آلمان گفت: «با سیاست‌های آمریکا در اوکراین هم اکنون در آلمان شاهد افزایش قیمت‌ها، تورم و بهای برق هستیم، قیمت برق هم‌اکنون سه برابر قیمت برق در ایالات متحده است، هدف تحریم‌ها نابودی روسیه بود، اما این اقتصاد آلمان است که دچار نزول شده است... .

دستگیری یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان/ اعضای یک تیم تروریستیِ شش نفره که چندی پیش، فردی به‌نام «سمیر بلوچ» و همسر باردارش را بعد از ربودن از ایرانشهر، شکنجه کرده و کُشتند، با تلاش وزارت اطلاعات دستگیر شدند. این تروریست‌ها اجساد این زن و شوهر را هم سوزانده بودند.

بازی منافقان با مهره‌های سوخته/ در آستانه سالگرد اغتشاشات توئیت امیرارجمند، ضدانقلاب خارج‌نشین با عنوان «احتمال حذف سران فتنه 88 توسط نظام» بازتاب زیادی در رسانه‌های معاند داشته است. فعالان فضای مجازی این ادعا را برنامه منافقین برای آشوب‌های احتمالی دانسته‌اند.

 

ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.

50002452424

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات