صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۹۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 26 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آنها نشسته‌اند فکر کرده‌اند، مطالعه کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که در ایران چند نقطه‌ بحران‌ساز وجود دارد که باید آنها را تحریک کرد، آن نقاط را فعّال کرد؛‌ یکی‌اش اختلافات قومی است،‌ یکی‌اش تفاوت‌های مذهبی است، یکی‌اش مسئله جنسیّت و مسئله‌ زن است؛ اینها را باید در ایران تحریک کنند تا اینها بحران درست کند و از طریق بحران بتوانند به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند؛ ‌این برنامه آمریکاست و «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه»(1402/6/20) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

نداشته‌های براندازان

25 شهریور و سالروز فوت مهسا امینی‌ـ که از سوی براندازان و تجزیه‌طلبان ادعا می‌شد می‌تواند آغاز التهاب مجدد و احیای اغتشاشات باشد، با ناکامی و عدم اقبال مردم سپری شد. اما بخشی از راز این ناکامی را باید در یک سه ضلعی نداشته‌های براندازان جستجو کرد.
1ـ رهبری: یک ده و صد کدخدا؛ این شاید بهترین تعبیر برای براندازان و تجزیه‌طلبان است. اولین ضلع در حرکت اعتراضی داشتن رهبر توانمند برای بسیج مردمی است؛ اما آنچه ما در بین براندازان و تجزیه‌طلبان شاهد هستیم، این است که هر کسی که روزی لگدی به توپ یا لگدی به مملکت زده، ادعای رهبری دارد. این چند سری برای براندازان دردسری بزرگ شده است.
2ـ ایدئولوژی: هر حرکت اعتراضی باید یک تفکر انسجام‌دهنده و تحریک‌کننده داشته باشد؛ اما آنچه ما در اغتشاشات سال گذشته شاهد بودیم، وجود بیش از 10 پرچم و 100 تفکر بود. از تروریست کومله‌ای که به دنبال تجزیه ایران به اغتشاشات پا گذاشته بود تا آن کسی که با اندیشه‌های فمینیستی روانه خیابان شده بود و... . بنابراین، این قوم 72 ملت در پیوستن به همدیگر بیش از آنکه متحد شوند، کارشان به نزاع کف خیابان کشید؛ چرا که نه یک فکر واحد داشتند و نه یک مغز متفکر که بتواند آنها را دور یک میز بنشاند.
3ـ بدنه اجتماعی: کشاندن مردم به خیابان به عنوان بدنه اجتماعی هر اعتراض اولین وظیفه هر حرکت اعتراضی یا براندازانه است؛ اما مردم در سال گذشته با وجود سختی‌ها و مشکلات اقتصادی آنگونه که براندازان و تجزیه‌طلبان خواستند به خیابان نیامدند که این دلایل متعددی دارد. مردم مار خوش خط و خال براندازی را شناخته‌اند و می‌دانند پشت این سفیدنمایی جز پلشتی و اهداف پلید نیست. مردم به درستی می‌دانند که براندازی دکانی دونبش شده است که هدفش مردم نیست؛ بلکه هر روز امثال مصی‌ها یکی را تیغ می‌زنند تا برای معیشت روزمره‌شان پولی بچاپند.
نکته آخر اینکه آنچه گفته شد نداشته‌های براندازان و تجزیه‌طلبان بود؛ اما بخش مهمی را باید به داشته‌های انقلاب و نظام مربوط دانست؛ رهبری حکیم، مردمی فهیم و بصیر، نهادهای امنیتی توانمند و... زنجیره‌هایی هستند که مردم را به هم پیوند داده و مانع از هم گسستگی و آشفتگی می‌شود که باید آن را پاس داشت و محترم شمرد. این زنجیره قوی سبب شده است که براندازی بیشتر از آنکه در دسترس باشد، آرزوی بیهوده‌ای باشد که رنگ واقعیت نخواهد گرفت.

یعقوب ربیعی

 


▼ گزارش روز

اقدام در مقابل اقدام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طی نامه‌ای به وی در کسوت هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند، قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را پس از 18 اکتبر 2023 رفع کنند. ایران، تصمیم اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای انجام ندادن تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه 2231 و عملی تنش‌‌زا و توأم با سوء نیت می‌داند. ساعتی از این خبر نگذشته بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، ایران امروز رسماً به ما از تصمیم خود برای لغو مجوز چند نفر از بازرسان آژانس که برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های این کشور تحت پادمان‌های NPT تعیین شده بودند، خبر داده است. پس از آن بود که خبرگزاری‌ها اعلام کردند بازرسان لغو انتصاب شده از کشورهای آلمان و فرانسه هستند. حرکت اخیر را از چند منظر می‌توان تحلیل کرد:
میخ بر تن رنجور: حرکت اخیر اروپایی‌ها را باید میخی بر تن رنجور و در حال موت برجام دانست. اگر برجام تا مدتی پیش از رفتارهای آمریکایی‌ها خسارت می‌دید، امروز اروپایی‌ها بر این تن در حال احتضار لگد زده و رفتار آنها موجب خسارت جدی به آینده برجام خواهد بود. البته این رفتار از اروپایی‌ها بعید نبود؛ چرا که پیش از این هم ما شاهد کارشکنی‌های اروپایی‌ها بودیم. اروپایی‌ها پیش از این تلاش داشتند با موضوعاتی، مانند SPV یا اینستکس نقش پلیس خوب را بازی کنند؛ ولی این حرکت باعث شد تا متوجه شویم ما با پلیس خوب مواجه نیستیم؛ بلکه با نوچه‌ای مواجهیم که کیسه‌کش رفتار آمریکایی‌هاست. این تصمیم اروپا نشان داد، آنان در هر مذاکره و توافقی قابل اعتماد نیستند.
دود تصاعد بحران: این کار اروپا تنش‌ها و بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای را افزایش خواهد داد؛ اما نکته‌ای که باید مد نظر داشت، این است که دود این تصاعد بحران به چشم غربی‌ها خواهد رفت. امروز ایران بالانس‌کننده امنیت در منطقه است و اقدام علیه او از هر کسی باشد، برای‌شان خسارت‌زاست.
اقدام در مقابل اقدام: ایران دست بسته نیست و اقدامات متناسب را در صورت اقدام اروپا طراحی و اجرا خواهد کرد. این دقیقاً خلاصه‌ای از آنچه اتفاق افتاده و خواهد افتاد است. ایران آموخته است در هر حرکتی پاسخ قاطع و هوشمندانه بدهد. اخراج بازرسان اروپایی از ایران آغاز یک راه است که تداومش به رفتار ایران سیر تصاعدی خواهد داد.
نکته آخر هم اینکه توانمندی موشکی و دفاعی ایران در یک زمین هموار و بی‌حاشیه به دست نیامده است که با یک اقدام اروپایی‌ها با چالش مواجه شود. صنعت دفاعی ایران همیشه مورد خصم و کینه طرف مقابل بوده و هست و حرکت اخیر اروپایی‌ها هیچ تأثیری بر آینده صنعت دفاعی ایران نخواهد گذاشت.

 

 

▼ خبر ویژه

گلشیفته هم ناراحت شد

گلشیفته فراهانی هم به جمع اعتراف‌‌کنندگان به شکست براندازان و تجزیه‌طلبان پیوست. گلشیفته فراهانی در مصاحبه با رسانه سلطنت‌طلب «من و تو» گفت: «با کسانی اتحاد کردیم که مخاطب زیادی نداشتند و حاضر نبودند همدیگر را تحمل کنند! به خاطر پدرم فحش‌های زیادی خوردم؛ می‌گفتند چون ما را قبول نداری، پس برو بمیر! اپوزیسیون درگیر منم منم‌هاست؛ تا کار تیمی پیش می‌آید، شکست می‌خورد؛ خب معلوم است که همه چیز از هم می‌پاشد!» پیش از این هم کسانی مانند اکبر گنجی و عبدالکریم سروش به مسیر بن‌بست براندازی اعتراف کرده بودند.

 

 

▼ اخبار

1ـ عاقل‌تر از براندازان

«عبدالله مهتدی» سرکرده گروهک کومله که در روزهای ناآرامی مدام تأکید می‌کرد «دنبال تجزیه‌طلبی نیستیم»، حالا در جدیدترین صوتی که از او افشا شده، توضیح می‌دهد که جریان ضدایرانی چطور قصد نابودی ایران با اتحاد گروه‌های تجزیه‌طلب را داشته است. بخشی از این صوت که به نظر در جلسات داخلی احزاب تجزیه‌طلب است، به توضیح اختلافات سران پیمان موسوم به همبستگی می‌گذرد؛ از اینکه رضا پهلوی از بی‌احترامی مصی علی‌نژاد ناراحت شده و گفته است «دیگر نمی‌آیم»؛ اما بخش تأمل‌برانگیز در جایی است که مهتدی توضیح می‌دهد دلیل موفقیت‌آمیز نبودن این پروژه ناکافی بودن «تجربه سیاسی» آنان بوده است. البته مهتدی توضیح نمی‌دهد که چگونه پس از بیش از 40 سال تجربه‌اش کم است؟ آیا مجرب شدن را باید در گور جست‌وجو کند؟ عبدالله مهتدی که قصد داشت با سوءاستفاده از التهابات سال گذشته پروژه تجزیه ایران را پیش ببرد، به فردی توضیح می‌دهد که سران گروهک‌های تجزیه‌طلب عرب و بلوچ نزد او آمده و خواسته‌اند در آن منشور «جایی هم برای آنان باز کند.» رئیس گروهک تروریستی کومله در ادامه اعتراف می‌کند، «بزرگ‌ترین فرصت تاریخی را از دست» داده‌اند. رهبر این گروهک تروریستی از اینکه همه تلاش خود را کرده، راضی است؛ اما می‌گوید «جمهوری اسلامی از مخالفانش عاقل‌تر و دوراندیش‌تر بود» که توانست ائتلاف ضدایرانی را نابود کند.

2ـ مذاکره برای پایان اشغالگری

هیئت یمنی که گفته می‌شود برای امضای توافق نهایی آتش‌بس راهی ریاض شده، بر اساس وعده‌های داده شده قرار است مذاکرات را نهایی کرده و مراسم امضای آتش‌بس و پایان جنگ در یمن با حضور همه طرف‌ها برگزار شود. بسیاری معتقدند، قدرت موشکی و پهپادی یمن مهم‌ترین پشتوانه نشاندن آمریکا و به تبعیت از آن، عربستان و امارات سر میز مذاکره است. گفته می‌شود افزون بر «محمد عبدالسلام»، برخی از اعضای بلندپایه دولتی در این مذاکرات حضور خواهند داشت، یعنی در واقع به همراه هیئت عمانی راهی ریاض شده‌اند: جلال الرویشان، معاون رئیس حکومت نجات ملی در امور دفاعی و امنیتی؛ سرلشکر یحیی الرزامی، رئیس کمیته نظامی و معاونش حسن الکحلانی و در نهایت عبدالملک العجری، مذاکره‌کننده ارشد دولت یمن. همچنین گفته می‌شود سرکرده‌های عناصر وابسته به ریاض و ابوظبی نیز در این دوره از مذاکرات حضور دارند. یک مسئول یمنی گفته است قرار نیست اتفاق جدیدی روی دهد، ما قرار است همان توافقات گذشته را که سعودی‌ها اجرا نکردند، دوباره اجرایی کنیم.

3ـ پرونده بی‌بی در دست ایران

شبکه «المیادین» به نقل از منابعی در ایران مدعی شد، تهران به اسنادی مهم در زمینه یکی از پرونده‌های قضایی به کلی سری و محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست یافته است. دستگاه قضایی رژیم اشغالگر قدس به دلیل پیامدهای منفی احتمالی ناشی از افشای این پرونده بر امنیت داخلی این رژیم از بررسی و افشای ابعاد آن خودداری کرده است. دلیل امتناع دستگاه قضایی اسرائیل از رسیدگی به این پرونده به کلی سری و محرمانه، ترس از پیامدهای منفی آن بر جامعه صهیونیستی و احتمال وقوع درگیری و ناآرامی‌های فراگیر سیاسی و امنیتی در این رژیم است.

4ـ بطلانی بر خط قرمزها

حجت‌الاسلام رئیسی گفته است خط قرمزها در مبارزه با فساد را به هم زدیم. رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز مبارزه با فساد گفت: «در گذشته، در مبارزه با فساد خط قرمزهایی وجود داشت. بعضی مسئولان می‌گفتند فلان شخص خط قرمز ماست و نباید به آن نزدیک شوید. ما این خط قرمزها را به هم زدیم و گفتیم خط قرمز ما منافع ملی است. با مفسد ولو در اندرونی افراد دارای مسئولیت و نفوذ باید برخورد شود و برخورد شد.اعلام مصادیق فساد در جامعه بدون برخورد یا بیان نتایج پیگیری، از اشکالات اساسی مبارزه با فساد است و موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

ترس روباه پیر از سپاه/ لندن اعلام کرد تروریستی خواندن سپاه به نفع بریتانیا نیست. «جیمز کلورلی» وزیر خارجه بریتانیا در مصاحبه با هفته‌نامه «جویش کرونیکل» گفته است: «هنوز به نفع بریتانیا نیست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.»

عشق میلیونی/ معاون فرهنگی استانداری خراسان رضوی همزمان با شهادت امام رضا(ع) گفت: «حدود 4/5 میلیون زائر برای شرکت در مراسم عزاداری امام هشتم(ع) و همچنین 315 هزار زائر پیاده برای مراسم سوگواری شهادت امام رضا (ع) وارد مشهد شده‌اند.»

مذاکره ادامه دارد/ «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن با تأکید بر تداوم گفت‌وگوها با عربستان به‌عنوان رهبر ائتلاف عربی درگیر در بحران این کشور، ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌هایی جدی از دو طرف، برای فائق آمدن بر چالش‌ها صورت گیرد.

توهم‌های یک دیوانه/ ترامپ که این روزها سرگرم رقابت‌های انتخاباتی است، گفته است: «من از شروع جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد. من نامزد صلح هستم و صلح‌جو خواهم بود و همانطور که کتاب مقدس انجیل می‌گوید، خوشا به حال صلح‌کنندگان.»

قهر اردوغان با اروپایی‌ها/ اردوغان گفته است لازم باشد با اتحادیه اروپا قطع رابطه می‌کنیم. پارلمان اروپا در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود که آنکارا و بروکسل باید راه‌های دیگری به جز پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری خود پیدا کنند.

دردسر جدید بایدن/ در حالی که جو بایدن مبارزات انتخاباتی‌اش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور آغاز کرده، پرونده قضایی پسرش هانتر برای او دردسر جدید درست کرده است که ممکن است برای کمپین انتخاباتی او گران تمام شود.

رکوردشکنی در مصرف بنزین/ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از شکسته شدن رکورد مصرف بنزین با ثبت رقم مصرف 137 میلیون لیتر بنزین، همزمان با افزایش ترددهای بین‌شهری در روزهای پایانی تابستان خبر داد.

داروی ایرانی سرطان رسید/ تلاش دانشمندان ایرانی برای درمان سرطان با پیوند سلول‌های کُشنده به نتیجه رسید و منجر به تولید محصولی سلولی شد که اثربخشیِ آن در درمان سرطان خون و سینه اثبات شده است.

جاسوس‌ها بر می‌گردند/ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد، با انتقال پول‌های ایران به قطر امیدواریم پنج تبعه آمریکایی طی روزهای آتی به آمریکا برگردند.

استعفا برای جوان‌سازی/ حداقل 15 نفر از مشاوران اردوغان در میانه تلاش‌ها برای «جوان‌سازی» تیم ریاست‌جمهوری، استعفا داده‌اند که بیشتر آنها بالای 65 سال دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات