صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۱۲۸۲

نقش آزادسازی اموال بلوکه‌ شده در ثبات ارزی

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

موضوع آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران که طی ماه‌های گذشته از جمله مهم‌ترین و خبرسازترین اخبار به شمار می‌رفت، طی روزهای گذشته به سرانجام قابل قبولی رسید؛ یعنی مجوز آزادسازی و بهره‌مندی اقتصاد ایران از پول‌های خود صادر شده، اما مسئله مهم در این موضوع اثرات آزادسازی منابع ارزی روی اقتصاد ایران است.
با توجه به اینکه اصولاً کاهش یا افزایش قیمت ارز اثرات روانی روی بازار و به تبع آن نوسانات قیمت ارز، به ویژه دلار می‌گذارد، این امید وجود دارد که آزادسازی منابع ارزی کشور به کاهش قیمت و تداوم وضعیت ثبات اقتصادی و ارزی منتهی شود.
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، دسترسی ایران به خرید کالاهای اساسی و نیازمندی‌های حوزه پزشکی و دارویی است؛ چرا که واردات و خرید نهاده‌ها و محصولات غذایی و کالای اساسی مورد نیاز کشور به عرضه بیشتر کالا و کاهش قیمت کمک می‌کند.
این موضوع حائز اهمیت است؛ زیرا واردات نهاده‌ها یا مواد اولیه مورد نیاز تولید وقتی با قیمت‌های پایین‌تر انجام شود(در صورت تداوم ثبات ارزی)، در نهایت کالاهای مورد نیاز جامعه و خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، با قیمت‌های کمتری در مقایسه با قبل به دست آنها می‌رسد، پس ایجاد ثبات اقتصادی و ارزی در کاهش قیمت‌ها بسیار مؤثر است.
با اینکه قرار است بخش قابل توجهی از منابع ارزی آزاد شده صرف خرید نهاده و دارو و اقلام اساسی مورد نیاز جامعه شود، اما نباید انتظار داشت در اسرع وقت شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم؛ زیرا بخشی از کالایی که امروز به فروش می‌رسد از خریدهای پیشین است، یعنی تولیدکننده مواد اولیه و نهاده خود را با قیمت‌های بالای دلار خریداری و وارد کرده است؛ بنابراین، تا زمانی که نرخ‌ها ثبات بیابند و مواد اولیه جدید با قیمت‌های پایین‌تر به دست مردم برسند، نمی‌توان انتظار داشت شاهد کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها در اقلام اساسی باشیم.
در این موضوع تردیدی نیست که بازار ارز دچار نوسان خاصی نمی‌شود؛ چرا که بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته سیاست و رویه قابل قبولی را برای کنترل رشد نقدینگی و رفع ناترازی‌های نظام بانکی در پیش گرفته است. قطع به یقین اگر بانک مرکزی بتواند نظام بانکی کشور را به حمایت هر چه بیشتر از تولید سوق دهد و ترغیب کند، در کنار اثرات آزادسازی ارزهای بلوکه شده، رشد تولید سایر آثار مطلوب خود را بر اقتصاد نشان می‌دهد.
رسیدن به یک نقطه تعادلی در نرخ ارز با تداوم سیاست‌های درست بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد و در این صورت است که دست دلالان از بازار ارز کشور کوتاه می‌شود. حتی کمترین تردیدی در زمینه این موضوع که وضعیت ارزی کشور بی‌ثبات می‌شود، نباید وجود داشته باشد؛ چرا که به هجوم دلالان به بازار ارز یا زمینه‌سازی برای بی‌ثباتی ارزی منتهی می‌شود. بنابراین، در وضعیت کنونی نیازمند تداوم سیاست‌های درست بانک مرکزی در راستای ایجاد ثبات و تنش‌زدایی از بازار ارز کشور هستیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات