صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۶۸
در گفت‌وگو با رضا میرابیان عنوان شد

روی پوست خربزه

رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال است و این نه تنها پیش‌بینی کارشناسان، صاحب‌نظران و تحلیلگران سیاسی غرب آسیاست؛ بلکه مقامات صهیونیستی هم به آن معترفند و نشانه‌های آشکار از آشوب‌های داخلی تا ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی و نظامی هم به صراحت آن را انکارناپذیر می‌کند. در همین زمینه با «رضا میرابیان» کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگو داشته‌ایم.

جناب میرابیان، آخرین وضعیت رژیم صهیونیستی را از منظر درگیری‌های داخلی و آشوب و اغتشاش‌هایی که در جنین، کرانه باختری و... وجود دارد، چطور ارزیابی می‌کنید؟

آنچه اکنون وضعیت رژیم صهیونیستی را دچار چالش جدی کرده، در واقع مشروعیت این رژیم از سوی مردم خودش است. این رژیم همواره خود را این گونه نشان می‌داد که یک رژیم دموکراتیک است و رأی مردم را پشت سر خود دارد و مشروعیت دارد، اما دیگران و کشورهای همسایه قبولش ندارند یا حاضر نیستند با آنها رابطه برقرار کنند؛ این در حالی است که این مسئله امروز از درون این رژیم غاصب در حال رخ دادن است؛ یعنی اکثریت مردم حاکمیت این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسند و معتقدند رژیم صهیونیستی و سیاست‌ها و روندی که دارد نهادهای قانونی و قضایی این کشور را زیر سؤال برده است و این برای اولین بار است که در عمر ۷۵ ساله این رژیم اتفاق می‌افتد. در واقع، رژیم صهیونیستی تا به حال با چنین چالش عظیمی مواجه نبوده است و در واقع اینها زمینه را برای فروپاشی این رژیم از درون فراهم می‌کند، نه از بیرون. در گذشته گمان می‌کردند تهدیدات فقط بیرونی و از طرف همسایگان است، اما رژیم صهیونیستی امروز از درون دارد تهدید می‌شود و این چیزی است که اغلب کارشناسان و مسئولان حکومتی صهیونیستی هم به شدت نگران آن هستند و نمود این چالش، نگرانی آنها از رسیدن به مرحله جنگ داخلی است و این نکته بسیار مهمی است که تاکنون اتفاق نیفتاده بود.

افزایش شکاف بین کابینه و رژیم صهیونیستی را چطور می‌توان به وضعیت شکننده رژیم صهیونیستی نسبت داد؟

این مسئله، یعنی افزایش شکاف میان کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در همین چارچوب قابل بررسی است. در واقع، این رژیم از درون مشروعیتش را از دست داده است و ابزارهای قدرت و حمایتش، یعنی ارتش، نیروی هوایی، دستگاه‌های امنیتی، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، مراکز دانش‌بنیان و پایگاه‌های اجتماعیش را هم دارد یکی یکی از دست می‌دهد. چنانچه سرمایه‌ها در حال فرار از داخل رژیم صهیونیستی به خارج بوده و مراکز دانش بنیان در حال انتقال به اروپا و آمریکا هستند و بسیاری از متخصصان در حال مهاجرت به خارج از مرزهای این رژیم هستند و طبیعتاً از آن طرف نهادهای نظامی و امنیتی هم دچار اعتصاب، استنکاف و سرپیچی از اطاعت از دستورات و زمین‌گیر کردن نیروی هوایی هستند و این همه در واقع قوت و توانایی این رژیم را از درون تهی می‌کند.

حمایت‌های بین‌المللی و ارتباطات منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی به دنبال آنها بود، ولی با شکست مواجه شد، چقدر این رژیم غاصب را به سمت وضعیت شکننده و نامنسجم فعلی که به تعبیر تحلیلگران به سمت نابودی می‌رود، سوق داد؟

طبیعتاً دیگران(کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی) وقتی بخواهند چنین رابطه‌ای را برقرار کنند، به شبکه داخلی و وضعیت آنها(رژیم صهیونیستی) از درون نگاه می‌کنند و وضعیت متزلزل داخلی رژیم صهیونیستی نقش مهمی در این روابط داشته و متقابلاً عدم موفقیت این رژیم در دیپلماسی خارجی بر وضعیت فعلی آنها مؤثر بوده است؛ چنانکه امارات که با آنها وارد روابط شد، اکنون دچار مشکل بوده و پشیمان است و نتانیاهو را که قرار بود بعد از نخست‌وزیر شدنش به امارات برود، راه نداد؛ همچنان که خود بایدن هم نتانیاهو را دعوت نکرد؛ یعنی ملاقات رسمی با بایدن در کاخ سفید انجام نداد. طبیعتاً آن کشورهایی هم که تاکنون با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده‌اند، دچار تردید هستند؛ چه برسد به کشورهایی که قصد دارند از این به بعد با این رژیم رابطه برقرار کنند. بنابراین، رژیم صهیونیستی در این زمینه هم بسیار شکننده و در حال فروپاشی است.

عنوان می‌شود نشانه‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی حتی بدون آغاز جنگی در سطح بین‌المللی یا داخلی در حال رخ دادن است؛ اشاراتی به این مهم داشتید؛ لطفاً این نظریه را بیشتر توضیح می‌دهید؟

ببینید یک رژیم روی چه چیزی پایه‌گذاری می‌شود؟ حداقلش این است که روی همبستگی و وحدت داخلی باشد یا روی قوت نهادهای امنیتی و نظامی و روی افکار عمومی باشد. وقتی همه این ابزارهای قدرت را یک رژیم از دست بدهد و به سمت جنگ داخلی برود که خود مسئولان رژیم صهیونیستی به این امر اعتراف می‌کنند، اینها از نشانه‌های فروپاشی است؛ خود نتانیاهو هم گفته است، من از جنگ داخلی نگران هستم. در واقع این ابزار قوت(پایگاه اجتماعی) را رژیم از داخل از دست داده و دیگر نمی‌تواند بر این ابزار قوت تکیه کند.
گزارش‌هایی وجود دارد که دستگاه قضا هم دارد محدودیت‌های بیشتری برای نتانیاهو ایجاد می‌کند که در واقع یک نخست‌وزیر چه شرایطی باید داشته باشد و اگر این شرایط را نداشته باشد، نمی‌تواند نخست‌وزیر شود و این به معنای آن است که نتانیاهو صلاحیت نخست‌وزیری را ندارد.

وضعیت داخلی فلسطین و ناتوانی رژیم صهیونیستی در مدیریت آشوب‌های داخلی چقدر سبب وضعیت شکننده امروز این رژیم غاصب شده است؟

در واقع پتانسیل بسیار قوی‌ای وجود دارد که امنیت شکننده رژیم صهیونیستی را از داخل دچار چالش جدی می‌کند. تا دیروز لبنان و مرزهای بیرونی تهدید بود، اما امروز این تهدید در درون خانه خود اسرائیل رخ داده است. گفتنی است، اردوگاه‌های فلسطینی در داخل سرزمین‌های کرانه باختری فاصله زیادی با خود قدس ندارند؛ یعنی از درون امنیت در معرض تهدید است، آن هم از سوی فلسطینی‌هایی که قبلاً هویت اسرائیلی به آنها داده بودند و شهروند درجه 2 رژیم صهیونیستی به شمار می‌آمدند؛ اما امروز روبه‌روی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات