بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۷۶

بلینکن ادعای انسداد مجدد دارایی‌های ایران در قطر را تأیید نکرد

وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره توافق آمریکا و قطر برای انسداد مجدد 6 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در یک بانک قطری را تأیید نکرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره توافق آمریکا و قطر برای انسداد مجدد 6 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در یک بانک قطری را تأیید نکرد. 

بلینکن ادعای انسداد مجدد دارایی‌های ایران در قطر را تأیید نکرد

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته بلینکن که روز پنجشنبه با خبرنگاران در تل‌آویو صحبت می‌کرد اینکه ایران از دسترسی به این دارایی‌ها محروم خواهد شد را تأیید نکرده است. 

بلینکن با وجود این مدعی شد که از وجوهی که در یک بانک قطری هستند هیچ بخشی از آن توسط ایران هزینه نشده است و تهران به آن دسترسی نداشته است. 

روزنامه واشنگتن‌پست پیش از این مدعی شده بود که آمریکا و قطر با توجه به عملیات اخیر حماس علیه رژیم صهیونیستی به توافقی برای انسداد مجدد 6 میلیارد دلار دارایی‌های ایران کرده‌اند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز این ادعا را تکذیب کرده است. در بیانیه دفتر نمایندگی ایران آمده است: «این خبر خالی از صحت است. انتشار چنین خبری اعتبار واشنگتن‌پست را مخدوش می‌کند.»

پیش از این گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا هم طرحی برای مسدود کردن مجدد دارایی‌های ایران معرفی کرده بودند. 

دفتر نمایندگی ایران در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است: «سناتورهای مورد نظر و دولت آمریکا همه در واقع مطلع هستند که نمی‌توانند زیر توافق بزنند. این پول به مردم ایران تعلق دارد و به منظور تسهیل تمامی ملزومات ضروری و تحریم‌نشده برای ایرانی‌ها به دولت جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده است.»

واشنگتن در سال ۲۰۱۸ چند میلیارد دلار از عواید فروش نفت ایران به کره جنوبی را پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای برجام مسدود کرد. 

تلاش‌های کره جنوبی از آن زمان برای تحویل این دارایی‌ها به ایران با مخالفت آمریکا روبرو شده بود. با این حال، منابع خبری روز ۱۹ مرداد گزارش دادند ایران و آمریکا با آزادسازی این دارایی‌ها در ازای مبادله چند زندانی میان دو طرف توافق کرده‌اند.

سرانجام، شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریورماه در پی اجرای توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده» و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور وارد ایران شدند.

در این تبادل همچنین «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آن‌ها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

از سوی دیگر، فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. 

رئیس‌جمهور پیش‌تر هم در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی تاکید کرد: پول‌های آزاد شده در جهت رفع نیاز مردم هزینه خواهد شد. مبالغی که تاکنون ظالمانه مسدود شده بود و اکنون در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته است، متعلق به مردم است و ما در جهت رفع نیاز مردم استفاده خواهیم کرد.

سید ابراهیم رئیسی همچنین قبل از اجرایی شدن توافق اخیر به شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» گفته بود دولتش تصمیم‌گیری خواهد کرد که چگونه شش میلیارد دلار وجوه مسدود شده را هزینه کند و این پول هرجا که نیاز ایران باشد هزینه خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات