صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۶۶

دشمن دموکراسی

پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ گروه جهان

هفته گذشته دومین دور مناظره انتخاباتی کاندیداهای جمهوری‌خواه برای انتخاب کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه آمریکا برگزار شد و افراد حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را ارائه دادند؛ اما مانند دور اول دونالد ترامپ، محتمل‌ترین کاندیدای جمهوری‌خواه در مناظره شرکت نکرد که این امر با انتقاد شدید کاندیداهای دیگر روبه‌رو شد. این حضور نداشتن نشان‌دهنده این مسئله است که ترامپ راه خود را از دیگران جدا کرده است و عملاً خود را کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه در مبارزه با جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات سال 2024 می‌داند. البته نظرسنجی‌های اخیر در بین طرفداران حزب جمهوری‌خواه این مسئله را تأیید می‌کند. در تازه‌ترین نظرسنجی، ترامپ با 46 درصد پیشتاز است و نزدیک‌ترین رقیب او، «ران دسنتیس» فرماندار ایالت فلوریدا تنها 10 درصد آرا را به خود اختصاص داده است و افرادی، مانند «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در دوران ترامپ و «مایک پنس» معاون ترامپ در دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری حتی آرای‌شان به 10 درصد هم نرسیده است. این نشان می‌دهد، همه دادگاه‌هایی که برای بررسی موارد اتهامی ترامپ تشکیل شده، نه تنها از محبوبیت او نکاسته است؛ بلکه جایگاه وی را در بین طرفداران حزب جمهوری‌خواه ارتقا داده است.
این پایان وقایع رخ داده در صحنه سیاست داخلی آمریکا نیست. چند روز پس از اینکه به دنبال کش و قوس‌های فراوان بالاخره آخرین بودجه موقت دولت فدرال آمریکا برای یک دوره 45 روزه تصویب شد، طیف تندروی حزب جمهوری‌خواه در داخل مجلس نمایندگان که تعداد آنها هشت نفر است، به رهبری «مت گیتس» نماینده فلوریدا در اقدامی بی‌سابقه با کمک نمایندگان دموکرات با رأی‌گیری «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه را برکنار کردند. استدلال این هشت نماینده جمهوری‌خواه این بود که مک کارتی نباید اجازه می‌داد بودجه موقت تصویب شود تا دولت فدرال تعطیل شود و بایدن مجبور شود به درخواست‌های آنها برای تغییر در بودجه تن دهد. مسئله‌ای که اینجا اهمیت دارد، این است که جمهوری‌خواهان هیچ چهره شاخصی برای ریاست مجلس نمایندگان ندارند و اختلافات شدیدی برای معرفی یک فرد به عنوان رئیس مجلس رخ داده است. در این بین، یکی از نمایندگان پیشنهاد داده است از ترامپ دعوت شود که به عنوان کاندیدای ریاست مجلس نمایندگان در مجلس نمایندگان حضور یابد که البته با استقبال ترامپ روبه‌رو شده است. این موضوع هم یکی از ده‌ها نقطه ضعف نظام کشورداری در ایالات متحده آمریکاست و در هیچ کشور دیگری که نظام انتخاباتی دارد، ما شاهد این نخواهیم بود که فردی که اصلا رأی نیاورده، بتواند به ریاست‌ مجلس برسد؛ ولی در قانون اساسی آمریکا آمده است که ریاست مجلس نمایندگان می‌تواند به کسی واگذار شود که خارج از مجلس است و این با آموزه‌های نظام لیبرال دموکراسی که آمریکا خود را مدافع آن می‌داند، کاملاً در تضاد است و اگر این اتفاق در هر کشور دیگری رخ می‌داد، آمریکا آن کشور را به نبود دموکراسی متهم می‌کرد.
البته اینکه ترامپ به ریاست مجلس نمایندگان برسد، بسیار بعید است؛ زیرا تعداد زیادی از نمایندگان جمهوری‌خواه و تمام نمایندگان دموکرات مجلس با این موضوع مخالف هستند.
هرچه باشد در اواخر آبان که زمان تصویب بودجه موقت دولت فدرال به پایان می‌رسد، بار دیگر تنش‌ها میان دولت و مجلس نمایندگان بالا خواهد گرفت و به احتمال زیاد مجلس به بودجه موقت تا پایان سال رأی نخواهد داد و دیگر مک کارتی هم نیست که با استفاده از اختیارات خود بودجه موقت را تصویب کند. به این ترتیب، احتمالاً دولت برای چهارمین بار در تاریخ آمریکا تعطیل خواهد شد و این می‌تواند ضربه سختی به دولت بایدن در ابتدای سال 2024 که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، بزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات