صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۷۵

تکلیف مشترک

جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه صدای همه مسلمانان را درآورده و برخی منابِع خبری از اعزام نیروهای مسلمان از امداد و نجات تا پزشک و پرستار و حتی نیروهای دفاعی و نظامی خبر می‌دهند؛ خبرهایی که نتیجه واکنش جامعه اسلامی به کشتار و نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین عنوان می‌شود. به فرموده امام راحل و رهبر معظم انقلاب، فلسطین تکلیفی بر گردن جامعه اسلامی است. چنانچه رهبری فرمودند: «دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است.»
اگر رفتار کشورهای اسلامی را بررسی کنیم، به فرمان رهبری مبنی بر تکلیف دینی بودن فلسطین می‌رسیم. جمهوری اسلامی ایران که تکلیفش مشخص است و از همان ابتدای انقلاب با نقشه راه امام راحل، فلسطین را به منزله تکلیفی بی‌بدیل در دستور کار قرار داده و در همه عرصه‌ها و کارزارهای نبرد حق علیه باطل به تکلیف خود عمل کرده است. ایران اسلامی همواره مدافع و حامی جبهه مقاومت و حماس بوده و هست و چهل و اندی سال است که جمعه‌های آخر رمضان وعده‌گاهی برای تجدید این پیمان همیشه در صحنه ایرانیان است.

عربستان و قطع روابط

در پی آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، عربستان هم که پیش از این در پی سیاست عادی‌سازی رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد رابطه با این رژیم غاصب بود، روابط خود را قطع کرد و در برابر کشتار مردم غزه واکنش نشان داد. ریاض خواستار توقف فوری درگیری‌ها و محافظت از غیرنظامیان و خویشتن‌داری در فلسطین اشغالی شد. وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین اعلام کرد، بارها درباره خطر انفجار اوضاع داخلی فلسطین در پی ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی و محرومیت ملت فلسطین از حقوق قانونی خود و تکرار اقدامات تحریک‌آمیز نظام‌مند علیه مقدسات مسلمانان هشدار داده‌ایم و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا مسئولیت خود را در قبال مسئله فلسطین بر عهده بگیرند.

قطر و قطع صادرات گاز

قطر هم در بیانیه‌ای کشتار مسلمانان فلسطین را نسل‌کشی عنوان کرده و حتی به نقل از برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی را به قطع گاز تهدید کرده است. وزارت خارجه قطر از جامعه بین‌الملل خواست که فوراً تل‌آویو را به متوقف‌سازی تخلفاتش، احترام به قطعنامه‌های بین‌المللی و حقوق تاریخی مردم فلسطین ملزم کنند و اجازه ندهند این رژیم به بهانه این رویدادها جنگ نابرابر جدیدی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه راه بیندازد.
موضع دوحه در قبال آرمان فلسطین، حقوق مشروع مردم این کشور و برپایی کشور فلسطین برپایه مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف ثابت است.

لبنان و آزمایش سکوت بین‌المللی

جنایات رژیم صهیونیستی پایان ندارد و هر روز با جنایت تازه‌تری چهره کریه خود را به جامعه بین‌المللی نشان می‌دهد و در آخرین جنایت خود به کشتار بیماران و مجروحان بیمارستانی در غزه دست زده است.
«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در واکنش به کشتار بیماران و مجروحان در بیمارستان معمدانی نوار غزه اظهار داشت: «صدها نفر در بیمارستان معمدانی غزه در نتیجه اقدام جنایتکارانه «اسرائیل» شهید شده‌اند؛ اما وجدان جهانی تا چه زمانی در قبال این ظلم سکوت خواهد کرد؟»

اردن و محکومیت قواعد جنگی

اردن هم بمباران بیمارستان معمدانی در غزه را به شدت محکوم و اعلام کرد: «مسئولیت این جنایت خطرناک را متوجه رژیم اشغالگر «اسرائیل» می‌دانیم» اردن این اقدام را مغایر با ارزش‌های انسانی و اخلاقی می‌داند.»
درست است که مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس سکوت کرده و حتی با ارسال کمک از این جنایات حمایت هم می‌کنند؛ اما جامعه اسلامی و کشورهای مسلمان در برابر این جنایات ساکت نمانده و از حرف تا عمل پای کار فلسطین مانده‌اند.

مصر و محکومیت شدیدالحن

وزارت خارجه مصر هم با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نسبت به درخواست ارتش این رژیم به ساکنان نوار غزه برای ترک منازل‌شان طی ۲۴ ساعت و رفتن به سمت جنوب هشدار داد. وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این درخواست رژیم صهیونیستی با قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه منافات دارد و زندگی بیش از یک میلیون شهروند فلسطینی و اعضای خانواده‌های آنها را در معرض خطر و بدون سرپناه ماندن در مقابله با شرایط انسانی و امنیتی خطرناک قرار می‌دهد.
قاهره از شورای امنیت خواست مسئولیت خود را درباره توقف این اقدام برعهده بگیرد. مصر همچنین از سازمان ملل و طرف‌های بین‌المللی خواست در این زمینه وارد عمل شوند.

پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد، «انوار الحق کاکر» هم طی پیامی نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه پس از درگیری میان فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.
وی بر نیاز به خویشتن‌داری و حفاظت از غیرنظامیان در فلسطین، تأکید کرد و گفت: «صلح پایدار در خاورمیانه تنها با حل فوری مسئله فلسطین امکان‌پذیر است.» انوار الحق بر موضع اصولی پاکستان در حمایت از آزادی کشور فلسطین و تشکیل این کشور براساس مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف تأکید کرد.

طالبان هم وارد میدان شد

طالبان افغانستان هم سعی کرد با وجود اوضاع نابسامان داخلی از قافله تکلیف فلسطین عقب نماند و طی بیانیه‌ای اعلام کرد، حمله‌های اسرائیل، قطع آب و منع ورود مواد خوراکی و دارو به غزه، وحشت بزرگ انسانی‌ است و از جامعه جهانی به‌ ویژه کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی خواست تا هرچه زودتر به «قضیه فلسطین رسیدگی و جلو حمله‌های وحشیانه اسرائیل به غزه» را بگیرند.

عراق حامی فلسطین

عراق هم اعلام کرد: «موضع دولت و ملت عراق در قبال ملت فلسطین ثابت است؛ به نحوی که حامی کامل ملت فلسطین است تا بتوانند به حقوق قانونی خود دست پیدا کنند.»
وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد: «قطعاً ظلم و تعدی به این حقوق مشروع هرگز نخواهد توانست به صلح پایدار منجر شود.» سخنگوی دولت عراق هم از جامعه بین‌الملل خواست برای متوقف کردن تجاوزات خطرناک صهیونیست‌ها و اعاده حقوق مشروع ملت فلسطین که تحت اشغال است و از سیاست تبعیض ‌نژادی رنج می‌برد، دست به کار شود.
دیگر کشورهای اسلامی هم یک به یک این جنایت را محکوم کردند و از تکلیف فلسطین گفته و برای کمک به فلسطین علاوه بر صدور بیانیه‌های رسمی، کمک‌های مادی و مالی ارسال کردند. امید است که تکلیفی به نام فلسطین به آزادی کامل این سرزمین و شکست و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی منجر شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات