بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۷۳

اردوغان در گفت‌وگو با پاپ: سکوت جامعه جهانی در قبال قتل عام غزه، شرم‌آور است

رئیس‌جمهور ترکیه امروز در گفت‌وگو با پاپ از سکوت جامعه جهانی در قبال «قتل عام» فلسطینی‌ها در نوار غزه، به شدت انتقاد و آن را شرم‌آور توصیف کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه  امروز، در گفت‌وگوی تلفنی با پاپ فرانس رهبر کاتولیک‌های جهان درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، نقض فزاینده حقوق بشر سخن گفت. 

اردوغان در گفت‌وگو با پاپ: سکوت جامعه جهانی در قبال قتل عام غزه، شرم‌آور است

اردوغان تصریح کرد: حملات اسرائیل به غزه یک قتل عام است و سکوت جامعه جهانی شرم‌آور است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رئیس‌جمهور ترکیه که روز گذشته نیز در حمایت از مردم فلسطین سخن گفته بود، در این تماس تلفنی تصریح کرد: حملات اسرائیل به غزه که در هیچ  کتاب مقدسی جایی ندارد، به مرز قتل عام رسیده است.

چند روز پیش، پاپ فرانسیس خواستار ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای کمک به مردم تحت محاصره در غزه شده بود و قویاً خواستار دور کردن کودکان، بیماران، افراد مسن، زنان و همه غیرنظامیان از درگیری‌ها شد.

پاپ فرانسیس در ادامه سخنانش با توجه به اوضاع انسانی وخیم غزه که هدف حملات بی‌امان رژیم اشغالگر قرار دارد و آب و برق آن قطع است، افزود: «حقوق بشر باید رعایت شود، به ویژه در غزه».

رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته به صراحت از مقاومت فلسطین حمایت کرد و ضمن اعلام لغو برنامه سفرش به اراضی اشغالی فلسطین، گفت که حماس گروه تروریستی نیست بلکه اعضای آن «آزادی‌بخش‌هایی» هستند که برای سرزمین و زمین‌ها و مردم خود مبارزه می‌کنند. 

او گفت:«ما نسبت به اسرائیل حسن نیت داشتیم اما آن‌ها از حسن نیت ما سوءاستفاده کردند و من سفر خود به اسرائیل را لغو کردم».

اردوغان بین مردم یهود و صهیونیست‌ها تفاوت قائل شد وگفت:‌«مردم یهود به خوبی می‌دانند که ترکیه تنها سرزمینی است که قرن‌ها است در آن ضدیهودیت وجود نداشته است».

این اظهارات رئیس جمهور ترکیه که تا چند روز پیش بر این باور بود که می‌توان با مذاکره، از جنگ آغاز شده در غزه، به عنوان فرصتی برای تحقق صلحی فراگیر استفاده کرد، با واکنش تند تل‌آویو مواجه شد و  وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، شامگاه چهارشنبه (۲۵ اکتبر)، در بیانیه‌ای رئیس جمهور ترکیه را به بیان اظهارات خطرناک متهم و اعلام کرد: «اسرائیل با انزجار اظهارات خطرناک رئیس‌جمهور ترکیه درباره سازمان تروریستی حماس را رد می‌کند».

رژیم صهیونیستی همچنین در این بیانیه حماس را «یک گروه پلید بدتر از داعش» توصیف کرد و علی‌رغم اذعان شهرک‌نشینان به رفتار انسانی حماس با اسرا، این گروه را به کشتار کودکان و زنان متهم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات