صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۸۱

مجمعی برای همگرایی و ائتلاف

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

با قطعی شدن نام‌نویسی حدود 25 هزار نفر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، احزاب و گروه‌های سیاسی نیز فعالیت خود را با جدیت بیشتری دنبال خواهند کرد. در این مسیر، اردوگاه اصولگرایان نیز فعالیت خود را با برگزاری همایشی با عنوان «همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب» کلید زد. در این همایش بیش از چهار هزار نفر از فعالان سیاسی این جریان در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) گرد هم آمدند تا از اولین حرکت سراسری ساماندهی تشکیلاتی خود رونمایی کنند.
در این نشست، برخی از بزرگان اردوگاه اصولگرایی از حداد عادل، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی تا حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی حضور داشتند و سخنرانی کردند. آنچه مورد تأکید همه حضار بود، تلاش برای افزایش مشارکت و همگرایی این جریان در انتخابات بود.
حجت‌الاسلام تقوی، چهره شناخته شده سیاسی در این اردوگاه تأکید داشت: «در دفاع از حق و حقیقت باید همه با هم باشیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. پس رمز موفقیت و اثرگذاری این است که در کنار هم باشیم و با جمع حرکت کنیم.»
غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در حاشیه همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب گفت: «آماده هستیم با همه نیروهایی که دغدغه انقلاب را دارند وحدت داشته باشیم... اصل کار شورای انقلاب دعوت به وحدت است و معتقد به حزب خاص و تشکلات خاصی نیست و درب آن به روی نیروهای انقلاب باز است و متعلق به انقلاب اسلامی و وفادار به همه اصول و ارزش‌های مسلم انقلاب است... هر حزب و تشکیلاتی که انگیزه حقیقی‌اش افزایش کارایی نیروهای‌های انقلاب است، درب شورای ائتلاف به روی آن باز است و می‌خواهیم از عملی که به ضرر جریان انقلاب است، پرهیز کنند.» وی ابراز کرد: «هدف نهایی ما پیروزی نیست و هدف ما تلاش برای حل مشکلات مردم است. باید برای افزایش مشارکت بالا به دنبال مجلس انقلابی باشیم، مجلسی که در خدمت انقلاب باشد، مجلس باید به دور از شعارزدگی باشد و مجلس باید به گرانی‌ها، تورم و مسکن کمک‌ کند.»
حداد عادل همچنین یادآور شد که آقای رئیسی تمایل داشته در این جلسه شرکت کنند، اما برای مشغله کاری نتوانست حضور یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی که خود میزبان و مدعو این نشست بود، با بیان اینکه در کشور آنطور که باید قدرت حل مسئله نداریم، تصریح کرد: «مخالف رقابت نیستم و یکی از عناصر مشارکت را رقابت می‌دانم؛ اما امروز برای وحدت و همدلی جمع شده‌ایم؛ اشکالی ندارد در درون جبهه انقلاب رقابت داشته باشیم، اما نه اختلاف. باید انسجام داشته باشیم.»
قالیباف با بیان اینکه جبهه انقلاب وظیفه دارد در هر شهرستان و استان هم‌افزایی ایجاد کند، تصریح کرد: «باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم؛ کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل مسئله را داشته باشند؛ زیرا کشور نیازمند تحول است... اگر قالیباف قصد سهم‌خواهی داشت، در دوره قبل ظرفیت بیشتری وجود داشت. دغدغه‌ای جز حل مشکل مردم نداریم.»
زاویه نگاه دیگر به این نشست حضور نداشتن برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده جریان اصولگراست. چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، آقاتهرانی و... که حضورشان می‌توانست پیام‌آور همدلی حداکثری در این اردوگاه باشد. حضور نداشتن در این مجمع هر چند ممکن است عوامل متعددی داشته باشد، اما این احتمال را در اذهان تقویت می‌کند که جریان اصولگرا برای رسیدن به همگرایی و ائتلاف حداکثری، هنوز کار دشواری در پیش دارد.
همین ملاحظات است که بستر برای طرح برخی اظهارنظرات درباره آرایش پیشاانتخاباتی این جریان را فراهم آورده است. برای نمونه، «ابوالفضل حسن‌بیگی» فعال اصولگرا و نماینده ادوار مجلس در هفته‌ای که گذشت، گفته است: «در نبود رقیب، شواهد و قراین نشان می‌دهد که جریانات اصولگرا اختلاف پشت پرده با هم دارند. بنابراین اصولگرایی در حال پوست‌اندازی است و پیش‌بینی می‌شود که سه فهرست انتخاباتی از این جریان بیرون بیاید.»
به هر حال، باید منتظر بود تا دیدارها و نشست‌ها و تعاملات درون اردوگاهی این جریان چگونه آینده پیش‌رو تا اسفندماه را رقم خواهد زد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات