صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۹۹۹

دروغ نیوز

پایگاه بصیرت / سیدمحمدمهدی خلیل‌زاده/ گروه مجازستان

امروزه، نشر اخبار و اطلاعات خلاف واقع و دروغ به صورت یک رسم و عرف بین‌المللی بر رسانه‌های گروهی سایه‌ افکنده است و به ابزاری برای نیل به اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است، به گونه‌ای که واقعیت و درست بودن بسیاری از اخبار روزانه ظرف مدت کوتاهی مورد تردید قرار گرفته و تکذیب می‌شود.
بدون تردید، انتشار اخبار در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اخبار دروغ از حیث تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد جنگ روانی، نقش مهمی برای نیل به اهداف سازندگان دارد؛ به ویژه در مسائل سیاسی از اهمیت بسیاری برای گروه‌های رقیب برخوردار است و ناگفته پیداست که به دنبال اخبار دروغ معضلات متعددی در جامعه بروز خواهد کرد.
عده‎ای از کارشناسان معتقدند، وجود بسیاری از معضلاتی که مردم امروزه با آنها مواجه هستند، نتیجه انتشار خبرهای دروغ در جامعه است که معمولاً از طرف برخی گروه‌ها با ابزار رسانه‌ای در جامعه منتشر می‌شود. به طور مسلم وقتی این خبرها در جامعه انتشار می‎یابد، حتی اگر به کرّات هم تکذیب شود تأثیر خود را بر افکار عمومی گذاشته است. هدف انتشار خبرهای دروغ با تیترهای درشت در مطبوعات و رسانه‌ها این است که بخواهیم افکار عمومی را در جهت خاصی کانالیزه کنیم. به عبارت دیگر، درج و انتشار خبرهای دروغ در رسانه‌ها به این منظور صورت می‎گیرد که سازندگان آن اخبار، می‌خواهند بر افکار عمومی در جهت اهداف خود تأثیرگذار باشند و این شیوه عمل سال‌هاست که در بنگاه‎های سخن‎پراکنی استکبار و مطبوعات وابسته به آنها با ضریب القای خاصی اعمال می‌شود. در واقع، انتشار اکاذیب به مثابه یک شیوه مذموم در جهان رایج است. واضح است که درج هر نوع خبر دروغ در مطبوعات باعث بی‎اعتمادی مردم نسبت به رسانه‌ها می‌شود و روزنامه‎ها و شبکه‎هایی که این روش را در پیش گرفته‎اند، به آن دامن می‎زنند. در وضعیت فعلی هم چنین است.اگر اخبار خلاف واقع تیترهای مطبوعات را تشکیل دهند، جامعه اخبار صحیح رسانه‌ها را هم با شک و تردید خواهد پذیرفت.
دکتر ابراهیم فیاض، کارشناس فرهنگ و ارتباطات و استاد دانشگاه خبرهای دروغ را در دنیای امروز یک استراتژی می‎نامد و تصریح می‌کند: «با خبرهای دروغ کارهای بسیاری می‌شود کرد؛ برای همین است که برخی از احزاب و روزنامه‎هایی که برای برخی از احزاب فعالیت می‌کنند، غالباً در قالب یک استراتژی، خبر دروغ منتشر می‌کنند.» وی می‎افزاید: «اگر به مطبوعات و رسانه‌های دنیا نگاه کنیم، خواهیم دید که همه آنها دروغ گفتن به دشمنان‌شان را یک اقدام مناسب می‎دانند. در واقع، دنیای جدید بر نوعی بداخلاقی سیاسی ماکیاولی بنا شده است. اخلاق ماکیاولی می‎گوید که به سیاست باید دروغ گفت.» دکتر فیاض با اشاره به هدفدار بودن خبرهای دروغ ادامه می‌دهد: «معمولاً سازندگان خبرهای دروغ، می‎خواهند حریف را از میدان به در کنند. برای نمونه، در صفحه اول روزنامه با تیتر بزرگ خبر دروغی را درج می‎کنند، و با خارج کردن احزاب رقیب از میدان به سادگی به سیاست‎های فرهنگی و ارتباطی‎شان شکل می‌دهند. به عبارت دیگر اهدافی که اینها دارند پیروزی است، حال به هر وسیله‎ای که شده، چرا که به قول ماکیاول هدف وسیله را توجیه می‎کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات