صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۳۴۱۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

لبافی: تخصیص یارانه به تولید به نفع عامه مردم است

معاون اسبق وزارت کار و رفاه : تخصیص منابع بزرگ مالی به یارانه به زیان تولید است، اگر این منابع مالی به صورت هدفمند و با نظارت کامل در اختیار بخش‌های تولید واقعی قرار بگیرد ضمن کمک به اشتغالزایی جوانان و رفاه خانوار کلید موجب رشد و توسعه تولید می‌شود
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با علی‌اکبر لبافی

به گزارش بصیرت؛ موضوع تخصیص یارانه نقدی به همه مردم که از دولت آقای احمدی‌نژاد شروع شد موافقان و مخالفانی داشته و دارد، اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است با توجه به اهمیت شعار سال که بر رشد تولید تاکید دارد از منظر کارشناسان مخالف اعطای یارانه نقدی این است که منابع مالی باید به صورت هدفمند در بخش تولید سرمایه‌گذاری شود تا اثرات رشد تولید در افزایش رفاه خانوار و رشد تولید ناخالص داخلی دیده شود. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در اینباره با بصیرت گفتگو کرده است.
علی‌اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد مقاومتی و معاون اسبق وزارت کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع حمایت از تولید و هدایت یارانه‌ها به سمت رونق تولید در خصوص بهترین نوع تخصیص یارانه‌ها در اقتصاد گفت: یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر درباره آن بسیار بحث و گفتگو شده موضوع حمایت از تولید و راهکار‌های حمایت‌های همه جانبه‌ای است که در آن تولید به سمت و سوی رشد رهنمون گردد. بی‌شک اولین گام در راستای حمایت قابل توجه از بخش‌های مولد ضمن کاهش بروکراسی‌های اداری و تسهیل صدور مجوز‌ها و حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان، تخصیص منابع مالی است.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: یکی از راهکار‌های حمایت از بخش تولید اعطای یارانه برای مدت محدودی به بخش‌های مختلف تولیدی است تا جان بگیرند و روی پای خود بایستند و دیگر نیازی به حمایت مالی و یارانه‌ای از سوی دولت نباشد، به این خاطر می‌توان گفت در این صورت گام‌های اساسی و اصلی برای حمایت از تولید برداشته شده است.

علی‌اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری معتقد است: علی‌رغم اینکه به مردم برای تامین معاش آن‌ها یارانه نقدی داده می‌شود که اعطای یارانه نقدی به گروه‌های آسیب‌پذیر قطعا درست است، اما واقعیت این است که اعطای یارانه به همه مردم یعنی کسانی که توانایی تامین معاش دارند درست نیست چرا که به زیان رشد تولید تمام می‌شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه نقدی که به مردم داده می‌شود در شرایط تورمی کنونی و کاهش نرخ تولید نمی‌تواند کمک چندان موثری به تامین معیشت کند منتها نکته این است که قانونگذار و دولتمردان نباید مصلحت مردم را فدای رضایت آنی مردم کنند.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: منابع هنگفتی که هزینه تخصیص یارانه به مردم می‌شود اگر صرف توسعه تولید و بهبود وضعیت کسب و کار و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی شود و در جای خود و به درستی مصرف شود منجر به رضایت دائمی مردم می‌شود نه رضایت آنی آنها، در حالی که تخصیص یارانه‌ها بدون کمترین نظارتی بر آن‌ها به معنای از بین بردن منابع مالی کشور و ترویج اسراف در منابع است در حالی که منابع مالی باید صرف توسعه زیرساخت کسب و کار شود.

کارشناس اقتصاد مقاومتی توضیح داد: برای این منظور باید همه توان خود را به کار بگیریم تا نیروی کار را تقویت کنیم و با تخصیص منابع مالی به بخش تولید نیروی تولیدی رو به رشد و مجهز داشته باشیم در این صورت تولید رشد می‌کند و شعار سال محقق می‌شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار کار و کارگری خاطر نشان کرد: یکی از راز‌های موفقیت کشور‌های صنعتی اعم از کشور‌های آسیایی مثل ژاپن و کره جنوبی حمایت‌های همه جانبه دولت‌ها از بخش تولید برای مقطع زمانی خاصی است، یعنی از بخش مولد در مقطع زمانی خاصی حمایت به عمل آورده می‌شود با دادن این هشدار که بعد از گذشت این مقطع زمانی در‌های کشور به روی واردات همان کالای که تولید می‌کنند باز می‌شود تا موضوع جدی و رقابتی شود.

وی در این‌باره توضیح داد: مهمترین مولفه تاثیرگذار بر رشد بخش مولد در کشور‌های صنعتی همین موضوع است حمایت هدفمند، تخصیص منابع مالی و حمایت با اعلام فرصتی که بخش تولید خود را به آن حد برساند که ضمن تامین نیاز‌های کشور تولیدی همه جانبه و رقابتی با کمترین قیمت، اما بالاترین کیفیت داشته باشد در حالی که در ایران وضعیت به گونه دیگری است.
علی اکبر لبافی در این باره توضیح داد: تخصیص منابع بزرگ مالی به عنوان یارانه به زیان تولید است چرا که اگر این منابع مالی به صورت هدفمند و با نظارت کامل در اختیار بخش‌های تولید واقعی و حقیقی قرار بگیرد ضمن کمک به اشتغالزایی جوانان و افزایش رفاه خانوار کلید اصلی رشد و توسعه تولید زده می‌شود و در چند سال ایران می‌تواند به قطب تولید کالا‌هایی که در آن مزیت دارد تبدیل شود تا ضمن تامین نیاز‌های خود بخشی از بازار بزرگ منطقه و حتی فرامنطقه را پوشش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات