صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۳۷۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): منشور اصلی جمهوری اسلامی که قانون اساسی مترقی و جامع ما است، با توزیع صحیح و منطقی و عادلانه‌ قدرت در میان ارکانی که معیارهای اسلامی در تشکیل آنها به کار گرفته شده، و با ایجاد پیوندی دینی و عاطفی میان مردم با مسئولان کشور، تازه‌ترین سخن را در فلسفه‌ سیاسی به میدان آورده است.(۱۳۷۷/۱۲/۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

شکست در جنگ نرم و جنگ نظامی

پایان آتش‌بس یک هفته‌ای در نوار غزه و آغاز حملات رژیم‌ صهیونیستی نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها و شخص نخست‌وزیر در سردرگمی است. حال که رژیم‌ صهیونیستی پس از 48 روز بمباران شبانه‌روزی و عملیات زمینی نتوانست حتی یک نفر از اسرای خود را آزاد و حماس را نابود کند، ادامه جنگ نیز هیچ گونه دستاوری برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی نخواهد داشت. اصرار نتانیاهو به جنگ بی‌نتیجه در نوار غزه، در حالی که هزینه‌های سنگینی را برای محور عبری‌ـ غربی در پی دارد، به تلاش نخست‌وزیر برای نجات خود حداقل به صورت کوتاه‌مدت نیز بر‌می‌گردد. مطابق آخرین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در اراضی اشغالی، محبوبیت نتانیاهو در حزب متبوعش (لیکود) به 58 درصد رسیده و کابوس کودتای درون‌حزبی لحظه‌ای وی را آرام نمی‌گذارد. او تلاش می‌کند با امنیتی‌سازی سرزمین‌های اشغالی، اجازه کنش‌گری سیاسی برای افراد درون حزبی و سایر احزاب را ندهد تا به‌صورت موقت و کوتاه‌مدت در اریکه قدرت بماند. بنابراین، نتانیاهو که تلاش می‌کرد در ائتلاف با افرادی، مانند بن گویر، اسموتریچ و آریه درعی به نماد شکست‌ناپذیری و اقتدار در تل‌آویو تبدیل شود، اکنون در یک‌قدمی تباهی و مرگ سیاسی قرار دارد. جدا از اینکه جنگ غزه وضعیت سیاسی و امنیتی رژیم‌ صهیونیستی را در آینده نه چندان دور به هم خواهد ریخت و وضعیت رژیم ‌صهیونیستی در روزهای آینده بغرنج خواهد بود، هزینه‌های دیگری نیز برای محور مورد اشاره در پی خواهد داشت. به گونه‌ای که در وضعیت کنونی جنگ غزه به باتلاقی برای آمریکا تبدیل شده است. به اعتقاد بسیاری، ایالات متحده آمریکا به سبب جنگ غزه، بازدارندگی تصنعی را که در منطقه برای خود ایجاد کرده بود، از بین رفته می‌بیند و حملات روزانه به پایگاه‌های آمریکا در منطقه این کشور را در وضعیت ضعیف قرار داده است و دوم اینکه دولت بایدن به سبب ساختارها و هنجارهای داخلی این کشور، توان حمایت بیشتر و بدون محدودیت را دیگر نخواهد داشت و ادامه این وضعیت به پاشنه آشیل بایدن در انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری در آمریکا تبدیل خواهد شد. همچنین، جنگ غزه موجب بی‌آبرویی فرهنگ و تمدن غرب در بین افکار عمومی دنیا شد و در جنگ نرم شکستی بزرگ‌تر نصیب محور عبری‌ـ غربی شده است. در تحلیل نظامی، نمی‌توان کشتار زنان و کودکان، تخریب مدارس و مساجد و از بین بردن زیرساخت‌های غزه را برای رژیم ‌صهیونیستی دستاورد در نظر گرفت؛ چرا‌که هیچ یک از اهدافی که رژیم‌ صهیونیستی بر زبان آورده بود، محقق نشد. بنابراین فاتح پیکار میدانی و همچنین جنگ نرم حماس و فلسطین بوده و رژیم صهیونیستی و آمریکا در منجلاب شکست غرق شده‌اند.                      

اکبر معصومی

 

 

▼ گزارش روز

 درگیر حاشیه نمی‌شویم!

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه 9 آذر 1402 در آیین افتتاح «ایستگاه مترو شهر جدید پرند» با اشاره به سفر آذرماه سال گذشته دولت به شهرستان رباط‌کریم و وعده تکمیل این ایستگاه و خطوط مواصلاتی آن در مدت یک سال، با قدردانی از روحیه همدلی و هماهنگی که امروز در میان بخش‌های گوناگون وجود دارد، گفت: «امروز بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به جای درگیر شدن به حاشیه‌ها تمام توان خود را صرف تلاش برای سازندگی کشور، خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات کرده‌اند و این بسیار ارزش دارد؛ در دولت تصمیم گرفته‌ایم که هرگز دچار حاشیه‌ها نشویم و بر این عزم استوار هستیم.»
یکی از اولویت‌های اصلی و دغدغه‌های اساسی حکمرانی در کشور ما، بهبود و اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است. دشمن نیز با درک اهمیت مسئله اقتصاد، سال‌هاست توان خود را برای ضربه زدن روی این بخش مهم متمرکز کرده و از ابزارهای گوناگونی، همچون تحریم و تلاش برای محدودسازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها استفاده کرده است. بدون شک، امروز مهم‌ترین اولویت کشور، تلاش شبانه‌روزی مسئولان در جهت رشد اقتصادی، مهار تورم، بالابردن سطح رفاه جامعه و رفع کاستی‌های معیشتی خانوارهاست. در زیر آتش سنگین دشمن، یکی از عوامل بسیار مهم موفقیت، اداره مدبرانه و هنرمندانه کشور با خودداری مسئولان کشور از ورود به حاشیه‌ها به‌صورت آگاهانه و غیرآگاهانه است. باید دانست مسائل و مشکلات، عوارض طبیعی مسیر پیشرفت هستند و نگاه به کاستی‌ها و ضعف‌ها باید با برنامه‌ریزی برای حل مسائل و تصحیح اشتباهات گذشته در ادامه مسیر کمک کند. گرفتار شدن در «حاشیه‌ها» عوارض طبیعی نیستند؛ بلکه تله‌ها و مین‌های مسیر راه هستند که انرژی می‌گیرد و هزینه‌سازی می‌کند. به‌ عبارتی هوشمندی و جامع‌نگری در کنار روحیه جهادی و کار شبانه‌روزی می‌تواند مصونیت روحیه جهادی را تضمین کند. تقویت بازسازی روابط دولت‌ـ دولت برای چشیدن طعم کارآمدی نیز بسیار مهم است. نمی‌توان در وزارت اقتصاد تصمیمی گرفت که برای وزارت صمت مقبولیت نداشته باشد یا بانک مرکزی هر دو یا یکی را رد کند. نمی‌شود بخشی از تیم دولت بخش دیگری را قبول نداشته باشد یا کوچک شمارد و بازگویی علت مشکلات در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور، مردم را خسته و ناامید کند. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم بزرگ‌ترین آسیبی که جامعه ایرانی در سال‌های گذشته متحمل شد، ضربه به امید مردم بود؛ امیدی که از یک‌سو با مشکلات فزاینده اقتصادی و سوءتدبیرها و سوءمدیریت‌ها تهدید می‌شد و از سوی دیگر با سیاه‌نمایی بی‌وقفه رسانه‌های مخالف نظام به آن دامن زده می‌شد. در واقع، سرمایه امید، مهم‌ترین سرمایه نظام حکمرانی در هر جامعه است. هر آنکه در جهت توسعه امید عامه مردم گامی بردارد، در جهت حفظ امنیت و اقتدار ملی حرکت کرده است.               

حسين عباسيان

 


▼ خبر ویژه

ضربه تعیین‌کننده‌ای تا مغز استخوان

شنیده‌ها حاکی از آن است که در روز هفتم اکتبر حماس توانسته است به یکی از مهم‌ترین مراکز اطلاعات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نفوذ کند و همه اطلاعات موجود و به روایتی مسئولان پایگاه «برکون» مرکز جاسوسی الکترونیک ارتش اسرائیل را به غنیمت و اسارت بگیرد. اسنادی که به دست کتائب قسام افتاده، شامل ۱ـ فایل‌های شنود، ۲ـ فایل‌های تصویری جاسوسی، ۳ـ اسامی عوامل سازمان موساد در کشورهای منطقه، از جمله مصر، ایران، اردن، لبنان و عراق و ۴ـ طرح و برنامه و پروژه‌های اطلاعاتی‌ـ امنیتی اسرائیل در منطقه است که سفر شتاب‌زده و همزمان رئیس موساد و رئیس سازمان سیا به قطر و تماس با نمایندگان حماس بر اهمیت و پیچیدگی موضوع می‌افزاید. به عبارت دیگر، رژیم صهیونیستی در جنگ اطلاعاتی و امنیتی در طوفان‌الاقصی ضربه تعیین‌کننده‌ای تا مغز استخوان دریافت کرده است.


 
▼ اخبار 

کاملاً فریب خوردیم!

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» روز گذشته در گزارشی از آنچه در 7 اکتبر گذشت به نقل از منابع امنیتی صهیونیستی به شکست سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی و جاسوسی این رژیم، از جمله امان و شاباک و موساد اعتراف و اعلام کرد، فرماندهی حماس توانست دستگاه اطلاعاتی اسرائیل را دور بزند. این روزنامه عبری به نقل از یک منبع امنیتی اسرائیلی گزارش داد، حماس قبل از آغاز حمله طوفان‌الاقصی به‌طور کامل اسرائیل را فریب داد و ارتش اسرائیل کاملاً کور بود و متحمل یک شکست راهبردی شد. «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام بسیار دقیق عمل ‌کرده و پیام‌ها را با روش‌های محرمانه رد و بدل ‌کردند. به‌گفته این منبع امنیتی صهیونیستی، السنوار و الضیف از نظارت اطلاعاتی اسرائیل به‌خوبی آگاهی داشتند و از روش‌های محرمانه برای ارسال پیام میان خودشان استفاده می‌کردند، این درحالی است که هیچ یک از سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و حتی موساد متوجه این مسئله نشدند.

اتحاد ایران، چین و روسیه و نظم جدید جهانی

قرار است چندی دیگر رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در خلیج فارس برگزار شود. تحلیلگران همکاری دفاعی ایران، روسیه و چین را یکی از ائتلاف‌های قدرتمند نظامی جهان می‌نامند. دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در این زمینه گفت: «سه کشور ایران و روسیه و چین کشورهای اصلی هستند و از پاکستان، برزیل، عمان، هندوستان و آفریقای جنوبی نیز دعوت شده‌ و این کشورها اعلام کردند ناوگروه‌های آنها  در این رزمایش حضور پیدا خواهد کرد.» به دنبال اعلام برگزاری این رزمایش، تحلیلگران نظامی نوشتند: «ائتلاف جدید ضد ناتو به آرامی در حال شکل گیری است. کره شمالی را می‌توان به این چهار کشور اضافه کرد. ما شاهد ائتلاف نظامی در جهان خواهیم بود که از نظر میزان تسلیحات، فناوری پیشرفته و تجربه نظامی یکی از قدرتمندترین‌هاست. باورنکردنی است که چگونه بایدن و دولت ناتوانش توانستند در عرض دو سال جهانی چند قطبی ایجاد کنند.»

جنایتی دیگر از رژیم اشغالگر قدس در سوریه

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از شهادت دو نفر از پاسداران رشید اسلام خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «در شرایطی که جهانیان شاهد تداوم جنایات گسترده و وحشیانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی تحت حمایت آشکار آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی علیه غزه و شهادت مظلومانه هزاران تن از مردم فلسطین به‌ویژه زنان و کودکان در این جنگ نابرابر و ناجوانمردانه هستند، پاسداران رشید و سرافراز اسلام «محمدعلی عطایی‌شورچه» و «پناه تقی‌زاده» حین انجام مأموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی به شهادت رسیدند و نشان دادند خط سرخ شهادت همچنان زنده و رهپویان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با اقتدا به مولای خود، راست‌قامت و جان‌برکف هستی خویش را پای دفاع از اسلام و ولایت و عزت و شرافت مسلمین خالصانه فدا می‌کنند.»

فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی در فرانسه؟

«الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه، از کابینه‌ خود خواست از استفاده پیام‌رسان‌های خارجی، نظیر تلگرام، واتساپ و سیگنال جلوگیری شود و پیام‌رسان بومی Olvid را جایگزین آنها کنند. دفتر الیزابت بورن به رویترز اعلام کرده است، نخست‌وزیر فرانسه با انتشار بخش‌نامه‌ای به وزرا و کارکنان آنها، از آنها خواسته است تا پیام‌رسان Olvid را روی دستگاه‌های خود نصب و از آن استفاده کنند. در اطلاعیه منتشر شده اعلام شده است، پیام‌رسان داخلی Olvid از سوی دو محقق حوزه‌ رمزنگاری کنترل می‌شود و از سیستم افزایش سرعت فرانسوی استفاده می‌کند؛ علاوه بر این برای افزایش امنیت در مکاتبات و اطلاعات محرمانه بهتر است این پیام‌رسان به جای پیام‌رسان‌های خارجی استفاده شود. تا هشتم دسامبر کابینه‌ وزرای فرانسه فرصت دارند دستور بورن را اجرایی کنند. 

 

 

▼ اخبار کوتاه

«اکبر منتجبی» سردبیر روزنامه سازندگی در سرمقاله روزنامه حزب کارگزاران با بیان اینکه این حزب، رئیس‌جمهورپرور است، مدعی می‌شود که برخی افراد شورای مرکزی از گذشته تاکنون در قد و قامت ریاست‌جمهوری هستند و از حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به ‌عنوان کاندیدای بالقوه برای 1404 یاد می‌کند. وی نوشته است، اگر شرایط فراهم باشد، کارگزاران می‌تواند دبیر کل خود(حسین مرعشی) را در مقام کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی کند و حتی معاون اول و اعضای دولت را نیز پیشاپیش اعلام کند.

 «سرلشکر محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بدو ورود به عراق در جمع خبرنگاران، گفت: «در این سفر دو روزه به کشور همسایه‌ و برادر عراق، ملاقات‌هایی را با مقامات ارتش و مسئولان سیاسی این کشور خواهم داشت، هدف از این سفر بررسی زمینه‌های توسعه روابط نظامی میان دو کشور همسایه است.» وی افزود: «ما از لحاظ امنیتی هیچ مشکلی با کشور عراق نداریم، این کشور به عنوان دوست و همسایه ماست و مسیر توسعه همکاری‌های نظامی را طی می‌کنیم.»

آمریکا و رژیم صهیونیستی گزارش مشترکی را درباره آنچه آنها «فعالیت‌های سایبری مخرب مرتبط با ایران» نامیدند، منتشر کردند و مدعی شدند، هکرهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملاتی را علیه زیرساخت‌های آنها انجام داده‌اند. همچنین، طی روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد، مقامات آمریکایی در حال تحقیق درباره حمله ادعایی هکرهای مرتبط با سپاه پاسداران ایران با نام «Cyber Av3ngers» به سیستم آب آلیکوئیپا در ایالت پنسیلوانیا هستند.

بانک مرکزی عراق اعلام کرد، به منظور ایجاد تنوع ارزی در مبادلات تجاری و حفظ ثبات مالی کشورش، دلار را از مبادلات تجاری با ترکیه حذف می‌کند. گفتنی است، سیاست دلارزدایی به شکل فزاینده‌ای میان کشورهای مختلف در حال گسترش است و سلطه دلار تهدید می‌شود. ایران یکی از پیشگامان طرح  پایان دادن به سلطه دلار در تجارت بین‌الملل است که این سیاست در حال تبدیل شدن به سیاست غالب در جهان است.

«علی بهادری‌جهرمی» سخنگوی دولت با بیان اینکه هر جا فساد رخ داده باشد، دولت تعارف ندارد و افراد در هر سطح و جایگاهی هم برکنار و هم پرونده در مرجع قضایی تشکیل می‌شود، گفت: «هر جا فساد باشد تا از بین نرود، دولت از پا نمی‌نشیند؛ از همین رو در دو سال گذشته بیش از 20 برکناری به خاطر تخلفات و سوء مدیریت داشته‌ایم.»

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وضعیت ناوگان تجاری کشورهای جهان نشان می‌دهد، ایران با 942 فروند کشتی تجاری بالاتر از آمریکا، آلمان و فرانسه، در جایگاه 25 جهان قرار دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات