صبح صادق >>  راهبرد >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۳۹

اخبار

 «مهدی رحمانیان» درباره ائتلاف انتخاباتی اصلاحات و اعتدال گفت: «صحبت از جریان اعتدال هم شوخی‌ای بیش نیست. الآن به چه کسی می‌توان اعتدالی گفت؟ اگر سر جریان اعتدال را آقای روحانی بدانیم، کل سبد رأی‌اش را از جریان اصلاحات گرفت. بنابراین اساساً جریانی به اسم اعتدال نداریم که بخواهیم درباره آن بحث کنیم.» رحمانیان گفت: «امکان وجود ندارد که جریان‌های همساز با هم ائتلاف کنند.» 
 
روزنامه «آرمان ملی» درباره لیست انتخاباتی ندادن اصلاح‌طلبان گفته که آنها از نداشتن رأی می‌ترسند. این رسانه اصلاح‌طلب نوشت: «واقعیت این است که دلیل اصلی این موضوع نیز این بود که نتیجه رویکرد سلبی به خصوص در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی منفی شد و با نارضایتی شدیدی که به وجود آمد، سرمایه جریان اصلاحات از بین رفت و میزان مشارکت نیز کاهش پیدا کرد.»
 
«مصطفی کواکبیان» با اذعان به این موضوع که بخشی از کاهش مشارکت محصول عملکرد مجلس دهم و دولت اعتدال است، مدعی شد: «با این وضعیتی که وجود دارد مشارکت در کلانشهرها به ۳۵ درصد هم نمی‌رسد. در شهرهای کوچک‌تر تا ۵۰ درصد می‌رسد. در انتخابات یازدهم گفتند که ۶۰ درصد غایب بودند. این انتخابات پیش‌رو هم میزان مشارکت در همین محدوده است.»
 
رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به نتایج موج اول پیمایش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، گفت: «اولین موج پیمایش‌های انتخاباتی با عنوان «مشارکت سیاسی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آبان ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر کشورمان به صورت حضوری اجرا شده است که بر این اساس ۳/۵۳ درصد اظهار می‌کنند قطعاً و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند و ۷/۲۸ درصد در حال بررسی بوده و هنوز تصمیم نگرفته‌اند.» «حسن مسلمی نائینی» در ادامه گفت: «می‌توان انتظار داشت پس از تأیید صلاحیت نامزدهای نهایی مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مشارکت جدی‌تر شود و به تدریج افزایش ‌یابد، در این زمینه لازم است چهار اصل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، یعنی امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات پیش‌رو، مورد توجه همه مسئولان مربوطه قرار گیرد.»
 
«محمود علیزاده‌طباطبایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه این حزب خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: «جمع‌بندی اصلاح‌طلبان به این ترتیب بود که در انتخابات شرکت کنند، اما با طرح پیش‌ ثبت‌نام که در مجلس تصویب شد، امکان حضور را از اصلاح‌طلبان گرفتند که این اقدام برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب است که بر حضور حداکثری تأکید کردند. در حقیقت مجلس و شورای نگهبان با تصویب این قانون، عملاً با نظر رهبری در مورد انتخابات و برگزاری انتخابات پر شور مخالفت کردند.»
 
«ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «من فکر می‌کنم در شرایط کنونی طیف‌های زیادی از اصلاح‌طلبان وارد انتخابات نخواهند شد. مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند و توجهی ندارند که اصلاح‌طلبان می‌خواهند چه کار کنند چه رسد به آنکه به نیروهای ناشناسی که خود را به عنوان اصلاح‌طلب جا می‌زنند، رأی دهند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات