صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۴۱

مسئولیت‌های متعدد

«چندشغله بودن» معضلی است که متأسفانه بسیاری از بخش‌های نظام حکمرانی را به خود مبتلا کرده است. این وضعیت حتی مراکز علمی را نیز در امان نگذاشته و استادان دانشگاه و حوزه‌های علمیه را هم چند شغله کرده است. البته این معضل شاید در سطح جهانی نیز فراگیر باشد و کمتر کشوری است که با این معضل در دنیای مدرن مواجه نباشد.
فارغ از این انتقاد که به بخش‌های گوناگون اداره کشور و همه آنها که بیش از توان‌شان مسئولیت پذیرفته‌اند، وارد است، نباید فراموش کرد که عضویت در خبرگان شغلی تمام وقتی نیست که صبح تا شب وقت اعضا را بگیرد! بلکه کافی است اعضای خبرگان وقت وافی را برای این امر مهم و خطیر بگذارند تا بتوانند در قبول تعهدی که نسبت به موکلان خود دارند، پاسخگو باشند.
اما اینکه واقعاً یک عضو مجلس خبرگان چه اندازه در روز یا در ماه نیازمند وقت‌گذاری برای انجام صحیح وظیفه است، سؤالی است که باید برای آن مطالعه دقیق علمی صورت گیرد و در مسیر ارتقای مجلس خبرگان باید به آن توجه شود تا با این کار بر اعتبار این مجلس افزوده شود.
از سویی دیگر، برخی از این سمت‌ها به نحوی است که اعضای خبرگان، نمایندگی رهبری را در امور گوناگون برعهده دارند. به واقع بخشی از علما و بزرگان شهرها و استان‌های کشور که به نمایندگی از مردم وارد مجلس خبرگان رهبری می‌شوند، کسانی هستند که به واسطه لیاقت و شایستگی‌ای که از آن برخوردارند، مورد اعتماد رهبری نیز بوده و ایشان در امور گوناگون از آنها استفاده می‌کنند. به ویژه آنجایی که رهبری قصد دارند تا نمایندگانی برای استان‌های مختلف برگزینند یا امامت جمعه و جماعت را به آنها بسپارند. طبیعی است که بهترین گزینه افرادی هستند که از وجاهت عمومی لازم برخوردارند. اینجاست که نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری گزینه‌ مناسبی برای این جایگاه نیز به شمار می‌آیند. این اشتراک البته می‌تواند زمینه سوءبرداشت‌هایی را فراهم آورد که باید برای آن چاره کرد؛ اما به دلیل وجود این مسئله نمی‌توان بخشی از صاحبان صلاحیت را از سمتی محروم کرد. 
نکته دیگر آنکه بخشی از بزرگان یاد شده در طول سه دهه اخیر اغلب نمایندگان امام و ائمه جمعه منصوب ایشان بوده‌اند که پس از ارتحال ایشان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نیز آنان را جابه‌جا نکرده‌اند. به طور کلی باید گفت، تقریباً هیچ یک از نمایندگان امام در سمت‌های مختلف از سوی رهبری جابه‌جا نشده‌اند، مگر آنکه یا فوت کرده یا آنکه خود خواهان کناره‌گیری یا جابه‌جایی بوده‌اند. حال همین افراد برای عضویت در مجلس خبرگان رهبری نیز نامزد شده و با رأی ملت وارد مجلس شده‌اند. به واقع، آنان پیش از آنکه نماینده رهبری بوده باشند، افراد امین مورد توجه حضرت امام(ره) و مردم به شمار می‌آیند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات