صبح صادق >>  پاسدار >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۰۹۴
گزارش صبح صادق از رونمایی کتاب خاطرات «نصرالله فتحیان» از دوران دفاع مقدس

سردار بهداری رزمی

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هفته گذشته میزبان مهمانانی از جنس پزشکی و بهداری رزمی بود. بهانه این مجلس هم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان به روایت «سردار نصرالله فتحیان»، مسئول بهداری جنگ در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(صل الله علیه و آله) با عنوان بهداری رزمی بود[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان/ گروه سپاه
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هفته گذشته میزبان مهمانانی از جنس پزشکی و بهداری رزمی بود. بهانه این مجلس هم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان به روایت «سردار نصرالله فتحیان»، مسئول بهداری جنگ در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(صل الله علیه و آله) با عنوان بهداری رزمی بود.
 
غبطه بر حافظه سردار فتحیان
«سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی» که مهمان و سخنران ویژه این مراسم بود، با اشاره به جنگ در غزه و مقاومت مردم فلسطین گفت: «لعنت خدا بر ظالمین و لعنت خدا بر قوم صهیونیست که این‌گونه، بیش از ۱۵هزار شهید، حدود ۶هزار شهید هم زیر آوارها ماندند که هزاران نفر هم زن هستند. آنها به زن و کودک رحم نکردند. اما شکست خواهند خورد و این وعده الهی است.»
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه مردم غزه مقاومت را از ایرانی‌ها یاد گرفته‌اند، یادآور شد: «مردم غزه که متشکل از دومیلیون نفر هستند، از غزه خارج نشدند و دارند مقاومت می‌کنند. آنها از ۶۰ روز پیش دارند مقاومت می‌کنند. این مقاومت نتیجه مقاومت ملت ایران است که در مقابل هشت سال مقاومت کردند.»
وی جبهه مقاومت را محصول دفاع مقدس برشمرد و گفت: «محصول دفاع مقدس جبهه مقاومت شد، جبهه مقاومت در فلسطین تجهیز شد. ببینید انصارالله دارد چه‌کار می‌کند، هم آمریکایی‌ها و هم اسرائیلی‌ها را می‌زند.»
سردار صفوی در ادامه با اشاره به آشنایی بیش از ۴۴ساله خود با سردار نصرالله فتحیان یادآور شد: «۲۲بهمن۱۳۵۷ ما در اصفهان سپاه را تشکیل دادیم، سردار فتحیان سال ۱۳۵۸ سپاه شاهین‌شهر را تشکیل داد و فرمانده سپاه شاهین‌شهر شد. با شروع جنگ در کردستان «شهید بروجردی» ایشان را به کردستان فرستاد.»
وی افزود: «اردیبهشت ۱۳۵۹ در سنندج، بعد سقز، مریوان، سردشت درگیر جنگ ناجوانمردانه‌ای بودیم. واقعاً جنگ بدی بود. ولی این جنگ به ما یاد داد که برای دفاع مقدس آب‌دیده شویم. اصلاً یک تجربه بود. خدا می‌خواست این میدان را تهیه کند. بهداری که در کردستان تشکیل شد، سردار فتحیان کنار ما آمد. وضع ما خیلی پیچیده بود. باور کنید هیچ‌چیزی نداشتیم. آن زمان وقتی به دستور «شهید یوسف کلاهدوز» به اهواز رفتم، در جلسه‌ای که با آقای «شمخانی» داشتیم از نقشه گردشگری برای توضیح منطقه استفاده می‌شد.»
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به اینکه اولین ایستگاه بهداری را سردار فتحیان ایجاد کرد، گفت: «سر بنده ترکش خورد و در این بهداری سر من را بخیه زدند.»
وی با اشاره به گستردگی فعالیت و مسئولیت سردار فتحیان بیان کرد: «۲۰بهمن۱۳۶۴ ساعت ۱۰:۳۰ عملیات فاو را شروع کردیم، ۷۰هزار نیرو را از اروند عبور دادیم. در فاو همان شب اول من از رودخانه عبور کردم. «سردار غلامپور» با من آمدند. آقای فتحیان مسئول بهداری بود. آنجا ایشان بیمارستان فاطمه زهرا(س) را راه‌اندازی کرده بود، ولی در بیمارستان نبود.»
سردار صفوی افزود: «همان شب اول عملیات ایشان سوار قایق شد و به آن‌ طرف رودخانه آمد تا ببیند وضعیت بچه‌ها چگونه است و از دو روز بعد در خود منطقه فاو پست امداد توسط یگان‌های خط‌شکن مثل لشکر ۲۷، لشکر عاشورا، لشکر ۲۵ کربلا ایجاد شد. وقتی عراقی‌ها در روز دوم غافلگیر شدند، بمباران شیمیایی را شروع کردند. روزی ۳۰۰ سوتی بمباران شیمیایی بود.»
سردار صفوی با اشاره به کتاب تاریخ شفاهی سردار فتحیان گفت: «من قسمت زیادی از این کتاب را خوانده‌ام، ایشان صادقانه نوشته است که من به حافظه ایشان حسرت می‌خورم، حافظه خوبی دارد، دقیق نوشته است، از نقش ارتش، سپاه، بسیج، هوانیروز و جهاد سازندگی نوشته است.»
 
نام فتحیان یعنی بهداری رزمی جنگ
اما دیگر سخنرانان این مراسم نیز هریک به نقش سردار فتحیان در امر حیایی بهداری جنگ اشاره داشتند. رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این رابطه گفت: فتحیان؛ مترادف بهداری در دفاع مقدس است
«سردار دکتر علی‌محمد نائینی» با اشاره به اینکه ساماندهی کادر درمان در منطقه بر عهده مراکز و فرماندهان بهداری جنگ در قرارگاه‌ها بود، گفت: «سردار فتحیان نام‌آشناترین فرمانده بهداری دفاع مقدس بودند. در کنار همه فرماندهان و در همه نبردها حضور داشت. مجاهد بزرگ، خوش‌نام، صمیمی و از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس هستند و پس از جنگ هم به ثبت تاریخ جنگ اهتمام داشته‌اند.»
 
فرهنگ‌سازی انقلابی با دفاع مقدس
همچنین «دکتر محققی» معاون وزیر بهداشت که در این مراسم حضور داشت، در سخنرانی خود گفت: «نافذترین شیوه ترویج فرهنگی در حوزه سلامت، معرفی ارزش‌های دفاع مقدس است.» وی افزود: «این اقدام تأثیر عجیبی روی نسلی که در دوران دفاع مقدس اصلاً به دنیا نیامده دارد. لذا در این حوزه تلاش‌های بسیار زیادی لازم است و اگر این تلاش‌ها انجام نشود ما مرتکب ظلمی می‌شویم و آن این است که حقوق سلامت مردم را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهند.»
محققی گفت: «کتاب حاضر یکی از اساسی‌ترین تلاش‌ها برای محقق چنین هدفی است؛ چراکه اصلی‌ترین فرمانده و مدیر بهداری در دفاع مقدس در این رابطه سخن گفته است.»
 
ثمرات دفاع مقدس
«دکتر پیرحسن کلیوند»، رئیس جمعیت هلال‌احمر هم در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار فتحیان» با بیان اینکه روحیه‌ای که اکنون نیروهای داوطلب هلال‌احمر دارند، نشئت‌گرفته از همین اقدامات ارزشمند در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس است، اظهار داشت: «در حال حاضر حدود سه‌میلیون نفر داوطلب در جمعیت هلال‌احمر داریم که همه منتج از روحیه دفاع مقدس در این صحنه حضور دارند، بسیاری داوطلب حضور در غزه هستند. درصورت فراهم‌شدن شرایط، سه بیمارستان صحرایی و تعداد زیادی نیروی امدادی آماده خدمت‌رسانی به مردم مظلوم و جنگ زده غزه هستند.»
 
خاطرات یک رسته از جنگ
«سردار حسین علایی»، فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس و اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه هم که رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی وی انجام شده بود، در این مراسم گفت: «تاریخ شفاهی سردار فتحیان سرشار از ایثارگری، فداکاری، شجاعت و تلاش‌های کادر درمان و پزشکی است. این تاریخ شفاهی سردار فتحیان نه ‌فقط خاطرات شخص ایشان بلکه از ایثارگری، فداکاری، شجاعت و تلاش‌های جمعیت عظیمی سخن گفته‌ است.»
 
تکلیف رهبری
در این مراسم درنهایت مستمع سخنان خود راوی بودیم؛ سردار نصرالله فتحیان، مسئول بهداری رزمی در قرارگاه مرکزی خانم‌الانبیاء(صل الله علیه و آله) در این مراسم گفت: «بهداری رزمی در دوران هشت سال دفاع مقدس سه‌هزار شهید تقدیم کرده است. به علت تکلیفی که رهبر معظم انقلاب بر فرماندهان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس گذاشتند، بنده هم بر تکلیف خود عمل کرد و اهتمام به بیان تاریخ شفاهی داشتم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات