صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۲۳۹

یادداشت روزنامه‌های شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲

روزنامه وطن امروز

۳ راهکار برای تقویت امنیت جنوب شرق
 
مهدی بختیاری
در جریان حمله تروریستی -‌بامداد دیروز - جمعه به مقر مرزبانان انتظامی، 11 نفر به شهادت رسیدند. این چندمین بار است با حمله اشرار مسلح و گروهک‌های تروریست که عمدتاً در خارج از مرزهای کشورمان - پاکستان - مستقر هستند، تعدادی از سربازان و افسران مرزبانی را از دست می‌دهیم. مرزهای جنوب شرق کشور سالیان سال یکی از پرحاشیه‌ترین مرزها بوده که ناامنی‌های زیادی بویژه در سال‌های اخیر را در آن شاهد بودیم. شکل‌گیری گروهک‌های تروریست و اقدامات آنها به حدی بوده که ناامنی به داخل شهرهای مرزی کشیده شد و تعداد زیادی از هموطنان‌مان در عملیات‌های تروریستی این گروهک‌ها به شهادت رسیدند تا اینکه در یک اقدام تقویتی، تصمیم بر این شد بخش‌هایی از مرزهای کشور - نظیر قسمت‌هایی از جنوب شرق و شمال غرب - به سپاه پاسداران واگذار شود.
در طول 2 دهه اخیر، اقدامات فراوانی برای بالا بردن ضریب امنیت در این مناطق صورت گرفت که مهم‌ترین آنها مردمی‌سازی امنیت با به‌کارگیری افراد بومی و راه‌اندازی مراکز اقتصادی برای بالا بردن سطح رفاه منطقه بود که به تبع آن، ضریب ناامنی نیز کمتر شد. به نظر می‌رسد اگرچه سطح و شکل این ناامنی‌ها در سال‌های اخیر تغییر کرده و مناطق عمق و شهرها از امنیت بهتری برخوردار شدند اما همچنان به اقدامات بیشتری برای از بین بردن کامل اتفاقاتی نظیر آنچه اخیرا رخ داد، نیازمندیم که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
* تقویت یگان‌های مستقر در مرز
نیروهای مسلح کشورمان در سال‌های اخیر دستاوردهای زیادی در عرصه طراحی و ساخت تجهیزات داشتند که بسیاری از آنها با امور مرزبانی ارتباط مستقیم دارد. خودروهای «امرپ» که یکی از مهم‌ترین کارکردهایش، استفاده در مناطق مرزبانی برای حفاظت بیشتر از جان نیروهاست، بالاخره بعد از مدت‌ها اخیرا در تعداد محدودی تحویل این یگان‌ها شده است که این میزان باید بیشتر شود. تقویت استحکامات مرزبانی و تجهیز بیشتر آنها به تسلیحات به‌روز و مناسب جهت مقابله با گروهک‌های مسلح و به‌کارگیری سامانه‌های جدید نظیر پهپاد برای رصد دائم ‌و البته به‌کارگیری آنها در عملیات‌های رزمی، طبیعتا موجب افزایش ضریب امنیت جانی نیروها خواهد شد. این تقویت باید به شکل اساسی و در تمام شئون ساختاری صورت بگیرد و به نظر می‌رسد یگان‌های مرزبانی باید در اولویت قرار داشته باشند.
* افزایش رفاه منطقه
همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات سال‌های گذشته، توجه بیشتر به وضعیت زندگی مردم ساکن در این مناطق بوده است که عمدتا از مشکلات عدیده اقتصادی نظیر بیکاری رنج می‌برند و این وضعیت بستر مناسبی برای فعالیت گروهک‌های تروریست فراهم می‌کند.
* برخورد سخت با عوامل ناامنی در خارج از مرزها
بسیاری از گروهک‌های تروریست عمل‌کننده در جنوب شرق، در پاکستان مستقر هستند و رایزنی‌های مداوم در طول این چند سال با دولت پاکستان نیز ظاهرا ثمربخش نبوده است. بنابراین نیاز است همان سیاستی که در قبال گروهک‌های ناامن‌کننده در شمال غرب - مستقر در اقلیم کردستان عراق - صورت گرفت، در جنوب شرق هم اعمال شود. تجربه برخورد با تروریست‌ها در شمال غرب و به‌کارگیری سیاست مشت آهنین در قبال آنها، بخش زیادی از ناامنی‌ها را از بین برد، هرچند برای کمتر کردن آن همچنان باید سختگیری بر این گروهک‌ها در خارج از مرزها را بیشتر کرد. به نظر می‌رسد این ۳ راهکار ـ که ۲ مورد اول و سوم آن نیازمند فوریت و اولویت است ـ می‌تواند جلوی اتفاقات تلخ مشابه را در آینده تا حد زیادی بگیرد

عناوین اخبار روزنامه شرق در روز شنبه ۲۵ آذر

ادامه میهمانی چای عصرانه

مهرداد احمدی شیخانی
دوست و همکاری داشتم از بزرگان حرفه گرافیک که سال گذشته در حدود همین ایام و در اتفاقی دلخراش جان باخت؛ مرحوم استاد «مسعود سپهر». از مسعود سپهر که در گرافیک معاصر ایران، وزنه‌ای مهم به شمار می‌آمد، خاطرات بسیاری دارم، از آن جمله، نکات و سخنان بسیار دقیق و هوشمندانه‌ای که به فراخور حال، به زبان می‌آورد. مثلا بارها شده بود که می‌گفت «هر جا متوجه شدی که مسیر را اشتباه آمده‌ای، برگرد؛ حتی اگر یک قدم تا انتهای مسیر مانده باشد». گمان نمی‌کنم هیچ‌کس با این سخن مخالف باشد اما عجیب این است که با آنکه مطمئنم همه این سخن مرحوم سپهر را قبول دارند ولی در سیاست و جامعه، تقریبا کسی را نمی‌شناسم که بگوید فلان کار من اشتباه بوده و فلان مسیر را به‌خطا رفته‌ام و وقتی فهمیدم که مسیرم اشتباه بوده، از آن برگشته‌ام. فرق هم نمی‌کند ما به کدام طیف سیاسی وابسته باشیم، تقریبا همگی، از قبول اشتباه و اعتراف به آن پرهیز داریم و حتی وقتی می‌فهمیم مسیرمان اشتباه است، نه‌تنها تا انتهای مسیر می‌رویم بلکه برای آنکه نشان دهیم کارمان نه‌تنها خطا نبوده بلکه کاملا هم درست بوده، چند گام نیز جلوتر از انتهای مسیر می‌رویم تا ثابت‌قدم بودن خود را به همه نشان دهیم. احتمالا یادتان هست حدود سه سال پیش، بیش از 220 نفر از نمایندگان مجلس انقلابی شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به جناب ابراهیم رئیسی، «ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور»، از او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کردند و ایشان هم با قبول این دعوت قوی، اعلام کردند که برنامه‌ای 7000 صفحه‌ای (که هیچ‌وقت حتی یک صفحه‌اش منتشر نشد) برای اداره کشور تهیه کرده‌اند و قصد دارند هم تورم را ابتدا نصف و بعد تک‌رقمی کنند، هم سالی یک‌میلیون مسکن بسازند و هم سالی یک میلیون شغل جدید ایجاد کنند. بعد از آن هم تقریبا هر هفته و گاهی نیز هفته‌ای دوبار از حرکت قطار پیشرفت سخن راندند تا آنجا که اخیرا گفته‌اند که نه‌تنها قطار پیشرفت که ریل این قطار هم به حرکت درآمده است.

اما امروز پس از آن دعوت قدرتمند مجلس انقلابی از جناب رئیسی که بیاید و سکان هدایت قوه مجریه را به دست بگیرد و پس از تکمیل حلقه یکپارچکی اداره کشور و حذف گسترده تمام آنهایی که بر سر راه قطار پیشرفت مانع ایجاد می‌کردند، کار به‌جایی رسیده که همین مجلس انقلابی که برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور از آقای رئیسی دعوت کرده بود تا کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، کلیات لایحه بودجه تقدیمی ایشان به مجلس را رد می‌کند. نمی‌دانم آیا تاکنون چنین اتفاقی در تاریخ 45ساله جمهوری اسلامی رخ داده یا نه، ولی تا آنجایی که به یاد دارم، حتی در مجالسی که از نظر سیاسی در جبهه مقابل دولت وقت بوده‌اند (مانند مجلس هفتم و دولت اصلاحات آقای خاتمی یا حتی همین مجلس و دولت جناب روحانی) چنین برخوردی با لایحه بودجه نشده. حال ببینید که به‌قول آن ضرب‌المثل، آش چقدر شور شده که مجلس انقلابی و هم‌جهت با دولت انقلابی نه در جزئیات که کل لایحه بودجه را رد می‌کند و یکی از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه از تورم 44درصدی سال 1402 می‌گوید و آن‌طورکه از مفاد بودجه برمی‌آید، این تورم نه‌تنها در سال آینده کم نخواهد شد که به احتمال بسیار، با این حرکتی که از قطار پیشرفت می‌بینیم، بر آن افزوده خواهد شد. با وجود این و با آنچه در تنظیمات انجام‌شده برای انتخابات مجلس پیش‌رو مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد این قطار قرار است به همین شکل به حرکت خود ادامه دهد.

اما موضوع فقط این نیست که در ساختار حاکمیت یکدست، کسی آنچه اتفاق افتاده را گردن نمی‌گیرد و با وجود آنکه وضعیت حاصل از یکدستی سه قوه، برای نمونه خود را در «یک استکان چای دبش» نشان داده، قرار است همین روند ادامه پیدا کند که در طرف مقابل هم گویا در بر همان پاشنه که در این پنج سال و به‌خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل چرخیده، بچرخد. موضوع این است که سیاست‌ورزی یعنی تلاش برای بهبود وضعیت زندگی مردم حتی به اندازه یک سر سوزن یا حداقل جلوگیری از بدترشدن اوضاع. به من خرده می‌گیرند که اصرار تو برای شرکت در انتخابات در این سال‌ها وقتی که حضور یا عدم حضور تأثیری ندارد، اصرار بی‌جایی است. بسیار خب، اصرار من بی‌جاست ولی این عدم حضور باید یک جایی در زندگی مردم اثری داشته باشد یا خیر؟ اینکه بگوییم کاری نمی‌شود کرد که معنای سیاست‌ورزی نیست. این عین عدم سیاست‌ورزی است. بالاخره بعد از پنج سال از انتخابات مجلس سیزده هم نه، بعد از همین سه سال و تشکیل این دولت و قطار پیشرفتی که به آن مباهات می‌کند، نتیجه مثبت این عدم حضور در انتخابات بر زندگی جاری مردم چه بوده؟ لوایح اصل هشتادوپنجی؟ آیا جز این است که گویا همین مجلس و همین ساختار نیز قرار است یکدست‌تر بشود؟ آیا باید هیچ کاری نکنیم تا از درونش چند استکان چای دیگر بیرون بیاید؟ حاکمیت یکدست به کنار، آنهایی که معتقدند این میهمانی چای عصرانه، حاصلش می‌شود همین بودجه‌ای که کسی قبولش ندارد، هدف‌شان از سیاست‌ورزی چیست؟ آیا «ادامه هیچ‌کاری نکردن» و هیچ برنامه‌ای نداشتن و امید بستن به اینکه خودش یک‌جوری درست بشود؟

 

عناوین اخبار روزنامه آرمان ملی در روز شنبه ۲۵ آذر

بودجه متوازن و انضباط مالی

مهدی پازوکی

تحلیل‌های بسیاری در خصوص لایحه بودجه سال 1403 و رد آن از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که اخیرا آنچه در فضای مجازی شایع شده است که گویی آقای قالیباف گفته آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به شورای نگهبان نامه زده که در برنامه هفتم برای اصلاح حقوق بازنشستگان اعتبار نداریم و از طرف دیگر در مجلس موقع تحویل لایحه بودجه گفته شده که این مورد را در بودجه دیده‌ایم و طبیعتا برای آن بودجه هم داریم.

 آقای قالیباف هم گفته که این نمی‌شود شما از سویی به شورای نگهبان نامه بزنید که برای بازنشستگان اعتبار نداریم و از طرف دیگر خلاف آن را می‌گویید و همین مساله نیز باعث شده تا کلیات لایحه بودجه در مجلس رای نیاورد. بنابر این برای اینکه جامعه نیز از مساله و ریز جزئیات آن باخبر شوند قوا باید به طور شفاف تر همه چیز را ارائه و به مردم گزارش دهند. از طرفی آنطور که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده بودجه ارائه شده 400 همت کسری دارد و اگر این گزارش حقیقی را مفروض بگیریم باید اذعان داشت بودجه ای که با کسری مواجهه است ایراد دارد و باید دولت مخارج غیر ضرور را کاهش دهد و یک بودجه متوازن ارائه دهد تا مورد تایید مجلس نیز قرار گیرد. اگر بودجه متوازن باشد می‌تواند انضباط مالی برقرار کند و جلوی تورم را بگیرد. عدم توازن دربودجه به معنای کسری در بودجه است. جالب است که مجلس مطرح می‌کند دولت با 400 همت کسری بودجه مواجه است، اما خود دولتی ها می‌گویند هیچ کسری بودجه ای برای سال آینده نداریم. در حالی که باید ریز مخارج و درآمدهای دولت مشخص شود و ببیند که این توازن وجود دارد یا خیر. از طرفی اینکه اخیرا بسیار در مورد رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری و ... صحبت می‌شود باید گفت که اساسا افزایش نرخ رشد با افزایش نرخ بودجه به دست نمی‌آید و این رشد در فضای مناسب کسب و کار برای تولید ملی به دست می‌آید. برای اینکه فضای کسب و کار مناسب باشد باید شفافیت به اقتصاد ایران بازگردد و به عبارتی رانت و فساد اقتصادی نباشد. دوم اینکه رقابت سالمی بین بنگاه‌های اقتصادی صورت بگیرد و دیگر اینکه هر گونه انحصاری از بین برود. چرا که انحصار موحب فساد ، پایین آمدن کارایی و مانع رشد تولید ملی خواهد بود.

روزنامه همشهری

انتقام سخت فراجا از تروریست‌ها

محمد اسماعیل کوثری

فراجا از نقاط مرزی تا عمق کشور، در تمامی شهرها و روستاهای کشور ایران مسئولیت و مأموریت ایجاد آرامش و امنیت را عهده‌دار است و همین موضوع را می‌توان نشانی از عظمت کار و رسالت این دستگاه مهم کشور دانست که در هر بخشی از کشور حضور داشته و حافظ جان، مال و امنیت مردم ایران است و مردم هم در بسیاری از مقاطع چشم به این نیرو دارند.
 باید گفت به لطف خداوند، این نیروی مقتدر با تلاش و تکاپویی که در سالیان اخیر با وجود سختی‌ها و مشقات فراوان از خود نشان داده است، توانسته در کشور امنیت و آسایش را برای مردم عزیز فراهم کند. اما ضدانقلاب وابسته و نیروهای بیگانه دشمن، چشم دیدن این امنیت برقرار‌شده در کشور را ندارند؛ امنیتی که بخش قابل‌توجهی از آن ثمره تلاش‌ها و اقداماتی است که نیروی انتظامی انجام داده است.
بنابراین نیروهای ضدانقلاب با حمایت‌های کشورهای متخاصم که در رأس آن صهیونیسم و استکبار جهانی قرار دارد، در برهه‌هایی برای برهم‌زدن آرامش و ضربه‌زدن به عاملان ایجاد امنیت که بخش مهم آن فراجاست، خرابکاری‌ها و ترورهایی را انجام می‌دهند که نمونه اخیر آن را می‌توان در اقدامی دانست که اخیرا تروریست‌های مسلح در سیستان و بلوچستان انجام دادند؛ به یکی از مراکز فراجا حمله کردند و تعدادی از عزیزان ما در نیروی انتظامی را به شهادت رساندند.
اما باید دانست که قطعا و یقینا این نیروهای خرابکار از سوی نهادهای امنیتی کشور و خود فراجا رها نخواهند شد؛ چراکه بزرگ‌تر از این تروریست‌ها و خرابکارها که در کشور عزیزمان ایران دست به اقدامات خرابکارانه زدند، توسط حافظان امنیت کشور و فراجا دستگیر شده و در نهایت در دادگاه‌های ایران مجازات شدند.
بسیاری از این خرابکاران، فریب‌خورده‌هایی هستند که برای پول بسیار کمی خود را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهند تا بیایند و امنیت این کشور را بر هم بزنند و مخل آسایش مردم شوند اما مردم و سایرین باید خوب بدانند که در برابر اینها ایستادگی خواهد شد و آنان را کنار خواهیم زد؛ چرا‌که از این گروه‌ها بزرگ‌تر و خطرناک‌تر، در اوایل انقلاب که هنوز خبری از فراجا، سپاه، ارتش کنونی و دستگاه‌های امنیتی مثل وزارت اطلاعات نبود، در برابر نیروهای ما شکست خوردند و به حاشیه رفتند.
بر همین اساس ابدا نباید شک کرد که این گروه‌ها هم توسط نهادهای ما و در رأس آنان خود فراجا ضربه سهمگینی در آینده دریافت می‌کنند و تک‌تک این خرابکاران دستگیر و به سزای اعمال جنایتکارانه خود خواهند رسید؛ امید و آرزوی برهم‌زدن آرامش و امنیت کشور توسط دشمن از بین خواهد رفت و با کمک خدا آنان به این هدف نخواهند رسید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات