صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): درباره‌ مصیبت حضرت اباالفضل(علیه‌الصلاه والسلام) یکی از بخش‌های مهم و جذابی که می‌تواند این مصیبت را بیان کند، همان زبان حال مادر حضرت اباالفضل است. صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع می‌کشد و نوحه‌سرائی می‌کند و حماسه می‌آفریند. همه‌اش اشک ریختن و تو سر زدن هم نیست‌ـ البته اشک ریختن هست، اشکالی هم ندارد‌‌ـ بلکه حماسه‌آفرینی است، افتخار به این جوان‌هاست.»(۱۳۹۰/۳/۲۵) *سالروز وفات ام‌الشهداء حضرت ام‌البنین(علیها‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
تاوان ترور!
رژیم جنایتکار صهیونیستی دو روز پیش در حمله موشکی به منطقه زینبیه در حومه دمشق «سردار سیدرضی موسوی» از مستشاران نظامی باسابقه و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه را‌ـ که از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بودـ به شهادت رساند.
ترور این سردار مقاومت در وضعیت فعلی آنقدر برای صهیونیست‌ها اهمیت داشته که در خبرها آمده است، وزیر خارجه این رژیم نامشروع با حضور در منطقه شمالی شخصاً فرمان پرتاب موشک‌ها را صادر کرده‌ است! عملیات تروریستی، موشک‌باران منزل و به شهادت رساندن یک فرمانده ایرانی که در عملیات مستشاری در خاک سوریه به سر می‌برد و منطقه درگیری و جنگ به حساب نمی‌آید، نه تنها ارزش نظامی و جنگی ندارد؛ بلکه نشان‌دهنده استیصال این رژیم جنایتکار در مدیریت میدان نبردی است که از طوفان‌الاقصی آغاز شده و هیمنه پوشالی او را در هم شکسته است. ضربه کاری مقاومت به رژیم صهیونیستی، این رژیم را با بحران موجودیت روبه‌رو کرده است؛ به‌گونه‌ای که پس از طوفان‌الاقصی همه اصول دکترین نظامی این رژیم با خدشه مواجه شده است.
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ضربه‌ای که به رژیم اشغالگر وارد شده، ترمیم‌ناپذیر است و وضعیت صهیونیست‌ها پس از گذشت حدود سه ماه از درگیری‌ها و جنایت و نسل‌کشی در غزه، بسامان نیست. صهیونیست‌ها به‌جز شکست تاریخی که در هفتم اکتبر از یک گروه مقاومت متحمل شدند، هیچ یک از طراحی‌های‌شان به کوچک‌ترین پیروزی و دستاورد منجر نشده است، به‌ویژه پس از ورود زمینی به غزه که هدف از آن را نابودی حماس، اخراج ساکنان غزه و آزادی اسرای‌شان اعلام کرده بودند، اما به هیچ یک از این اهداف نرسیدند.
پس از شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها در ۵ اکتبر، یکی از سناریوهای آنها تلاش برای گسترش دامنه جنگ از محیط سرزمینی غزه به وسعت منطقه غرب آسیا بود تا در پرتو آن و به حمایت از رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها به‌طور مستقیم وارد درگیری با جبهه مقاومت، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران شوند و رژیم شکست خورده که دیوانه‌وار مشغول جنایت جنگی است، خود را از کانون توجهات افکار عمومی دور نگه دارد تا هم شکست مفتضحانه‌اش بیش از این نمایان نشود، هم بدون فشارهای جهانی به جنایت و کودک‌کشی ادامه دهد.
با توجه به این رویکرد، یکی از اهداف اصلی این رژیم از حملات گاه و بی‌گاه به مقرهای سپاه در سوریه با همین نگاه اجرا می‌شود تا مسئولان جمهوری اسلامی را دچار خطای محاسباتی و تصمیم‌گیری کند و از اقدام متقابل برای اهداف شوم خود استفاده کند. روشن است که جمهوری اسلامی از چنین اقدام تروریستی که منجر به شهادت نیروهای مدافع حرم، به‌ویژه سردار موسوی شد، چشم‌پوشی نخواهد کرد؛ بلکه به شکل مناسب و به موقع پاسخ قاطعی به آن خواهد داد.         
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
جنجال طلافروشان بر سر مالیات
ماجرا از آنجا آغاز شد که سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای مبنی بر شرایط صدور صورت‌حساب الکترونیکی از سوی اشخاص حقیقی منتشر کرد. در بند ۳ این اطلاعیه آمده است، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء ۴ بند ب ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و با توجه به قانون تسهیل تکالیف مودیان صادر شده، از اول دی‌ماه سال ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی نوع ۱ یا ۲ از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورت‌حساب الکترونیکی هستند. همچنین، در تبصره ماده ۱۸ این قانون که در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونی وضع شده، آمده است، همه صنوف طلا و جواهر باید تمام موجودی خود را در سامانه ثبت کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر مشهد و برخی فعالان این بازار در سایر استان‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند و مدعی شدند، پیش‌زمینه صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی فراهم نیست و ثبت موجودی طلا و جواهرات در سامانه نیز به معنای کنکاش در زندگی مردم است. در این بین، برخی شایعات نیز گسترش یافت که دولت می‌خواهد از اصل سرمایه طلافروشان مالیات بگیرد؛ در حالی که مطلقاً چنین چیزی مطرح نبوده است.
طبق آمارهای سازمان امور مالیاتی، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر، ۲۰ درصد بین صفر تا پنج میلیون تومان، ۲۰ درصد بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۶ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون، ۶ درصد بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون و چهار درصد بالاتر از ۵۰ میلیون تومان است؛ یعنی ۷۰ درصد طلافروشان کمتر از ۱۵ میلیون تومان مالیات داده‌اند که به معنای این است که از کارمندان دولت نیز کمتر مالیات داده‌اند. برخی از طلافروشان نیز با شیوه‌های مختلف خریدار را قانع می‌کنند تا هزینه خرید طلا را کارت به کارت کند؛ در این شکل از معامله، مالیات بر ارزش افزوده از سوی خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود؛ ولی فروشنده به سازمان مالیاتی چیزی پرداخت نمی‌کند؛ در این حالت فرار مالیاتی رخ می‌دهد.
واقعیت ماجرا این است که سازمان امور مالیاتی قصد ندارد طبق این قانون از اصل سرمایه طلافروشان یا مردم مالیات بگیرد، بلکه می‌خواهد طلافروشان مانند سایر مشاغل و اصنافی که فعالیت اقتصادی می‌کنند، از سود عملکرد فعالیت‌شان، یعنی پس از کسر هزینه‌های‌شان از درآمدی که دارند و پس از کسب یک معافیت پایه مشمول مالیات بر عملکرد شوند و جنجالی که برخی در این عرصه به پا کرده‌اند، تنها برای فشار به دولت برای لغو این قانون است. به نظر می‌رسد، دولت برای اجرای عدالت در ادامه راه با چنین چالش‌هایی بیش از پیش مواجه باشد.   
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
گزارش محرمانه آژانس هسته‌ای علیه ایران!
بر اساس اعلام منابع آگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، ادعا کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است. در همین زمینه یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بدون اشاره به گزارش محرمانه آژانس درباره فعالیت های ایران هشدار داده و گفته است: «تشدید تنش هسته‌ای ایران در حالی نگران‌کننده‌تر می‌شود که گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و خطرناک خود در منطقه، از جمله حمله پهپادی مرگبار اخیر و سایر حملات در عراق و سوریه و حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ادامه می‌دهند.»
 
 
▼ اخبار 
تنها راه اخراج آمریکایی‌هاست
رئیس ائتلاف «نبنی» (می‌سازیم) عراق در واکنش به حمله آمریکا به مواضع نیروهای الحشدالشعبی که یک شهید و ۱۸ زخمی برجای گذاشت، اعلام کرد، ما این حمله را که نقض آشکار حاکمیت و کرامت عراق است، محکوم می‌کنیم. او همچنین گفت، تنها راه حل برای متوقف کردن این گونه حملات غیرقانونی و متجاوزانه، خروج نظامیان خارجی از عراق و تحقق حاکمیت کامل این کشور است. «عامری» از دولت عراق خواست برای خروج این نیروها در نزدیک ترین زمان ممکن، جدول زمانی تعیین کند؛ چرا که نه‌تنها نیازی به وجود این نیروها در عراق نیست، بلکه حضور این نیروها باعث نابودی کشور عراق و ریخته شدن خون فرزندانش می‌شود. وزارت دفاع آمریکا بنا به دستور رئیس‌جمهور این کشور اقدام به حمله به مواضع نیروهای الحشدالشعبی در استان بابل کرد. دولت عراق حمله آمریکا به نیروهای الحشدالشعبی را محکوم کرد و گفت، این حمله به روابط دو کشور صدمه می‌زند و نقض حاکمیت ملی عراق است.
 
جنایت ساواک به سقوط پهلوی سرعت داد
«مسعود بهنود» به تازگی در واکنش به مستند پرویز ثابتی با اذعان به جنایات دستگاه امنیتی رژیم پهلوی، گفت: «عملکرد ساواک به طور عجیب و غریبی در کشور اثر گذاشته بود؛ وقتی من از آمریکا برگشتم دیدم وضعیت جور دیگری است؛ کارتر آمده و همه نمی‌دانند که چه کار کنند و از طرفی شاه هم مریض شده بود.» بهنود استدلال ثابتی درباره علت فروپاشی رژیم را هم زیر سؤال می‌برد و می‌گوید: «آقای ثابتی مدعی است که در آن ۴،۵ سال که ما سخت می‌گرفتیم همه چیز خوب بود، اما بعد از‌ آن همه دم درآوردند! در حالی‌که استدلال من برعکس است. ساواک با زندانی کردن و آدمکشی همه آثار اقتصادی را از بین برد و در سال‌های پایانی که وضع اقتصادی کشور به‌هم ریخت، همه چیز از بین رفت.» وی تصریح می‌کند، یک نوع مردم‌آزاری و پلیدی در ساواک وجود داشت و می‌گوید: «مردمی که سال ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ به خیابان آمدند از هوا که نیامده بودند.»
 
رژیم قاچاقچی اعضای بدن!
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» از سرقت اعضای بدن شهدای نوار غزه به دست نظامیان رژیم صهیونیستی خبر داد. حماس طی بیانیه‌ای گفت، رژیم صهیونیستی بعد از آسیب زدن به پیکر ۸۰ شهید فلسطینی، آنها را در حال تجزیه ‌شدن در شهر «رفح» تحویل داد. به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، این جنبش توضیح داد: «اشغالگران اعضای بدن شهدا را سرقت کردند و مرتکب جنایت جنگی شدند که نشان‌دهنده وحشی‌گری و زوال اخلاقی آنهاست.» در این بیانیه تأکید شده است: «دشمن با تجاوز آشکار به حرمت و حیثیت شهدای غزه، نبش قبور کرده و به پیکر آنها دست درازی می‌کند.» همزمان با اخبار این جنایت رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که نخست‌وزیر این رژیم در نشست حزب لیکود گفته که تلاش‌ها برای یافتن کشورهایی که ساکنان غزه را به عنوان پناهجو بپذیرند، در حال انجام است.
 
مدیریت نرخ ارز بدون پول‌پاشی
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی در ماه‌های اخیر و تمجید از تدابیر دولت در این زمینه اظهار کرد: «در گذشته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، به ارزپاشی روی می‌آورد. یک بار این اتفاق در سال ۱۳۹۶ رخ داد که ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار وارد شد تا از نوسانات قیمت دلار جلوگیری کنند، اما نتوانستند بازار ارز را مدیریت کنند.» «غلامرضا مصباحی‌مقدم» افزود: «پیش از آن نیز ۵۰ تن طلا به صورت سکه وارد بازار شد، اما نتوانستند قیمت سکه و ارز را کنترل کنند.» وی ادامه داد: «در دوره فعلی مدیریت در بانک مرکزی شاهد کنترل درست بازار ارز هستیم، در این دوره پول‌پاشی و ارزپاشی نیز در بازار صورت نگرفته است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ «حسن روحانی» درباره حضور انتخاباتی خود گفت: «راهی غیر از صندوق رأی و انتخابات نداریم.» وی افزود: «صندوق رأی یعنی نه به دیکتاتوری و آنارشیسم. رهبر معظم انقلاب بیان دقیقی داشتند که اگر انتخابات نباشد یا دیکتاتوری رخ می‌دهد یا هرج‌و‌مرج پیش می‌آید. ما اگر الان نیاییم و حضور پیدا نکنیم، دو سال دیگر هم نیاییم و حضور پیدا نکنیم و سال‌های بعد هم حضور پیدا نکنیم؟ نتیجه آن چه خواهد بود جز ناامیدی و دیکتاتوری؟ با یکی از دوستان اصلاح‌طلب صحبت می‌کردم که موافق ثبت‌نام نبود و دلیل می‌آورد، گفتم همه اشکالاتی را که شما شمردید، من صد درصد قبول دارم، اما راه‌حل شما چیست؟ اینکه همه ما عقب بکشیم و برویم کنار و بگوییم خودشان می‌دانند.»
 
◄ سخنگوی دولت درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در هنگام بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی گفت: «لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و متن آن موجود است و هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.» «بهادری جهرمی» همچنین با اشاره به افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل در کشور یادآور شد: «تمام بنزینی که در کشور تولید می‌شود، استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ را دارد.»
 
◄ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: «در حال حاضر جبهه حق انقلاب اسلامی و مقاومت تعیین‌کننده است، صهیونیست در وضعیت بسیار اسفباری به سر می‌برد و هزاران کشته و مجروح داشته است.» سردار علی فدوی افزود: «در این بیش از ۸۰ روز گذشته رژیم منحوس صهیونیستی حتی نتوانسته یک پیروزی به دست بیاورد.»
 
◄ علی‌رغم صحبت‌هایی که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و البته اعتدالیون از ائتلاف کرده بودند، «حسین مرعشی» در گفت‌وگویی اعلام کرد: «هیچ ائتلافی با اصول‌گرایان میانه‌رو در دستور کار ما (اصلاحات) نیست و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.» 
 
◄ رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «در رویه واردات در ۹ ماه سال جاری ۲۸/۷ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸/۴ میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر ارزش ۱۲ درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.»
 
◄ طبق گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات گاز ایران در ۷ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ از لحاظ ارزشی با افزایش یک میلیارد ۳۷۹ میلیون دلاری معادل ۱۳۹ درصدی به دو میلیارد و ۳۷۴ میلیون دلار رسید. 
 
◄ «رضوانی‌فر» گفت: «همچنین در رویه صادرات کالا در ۹ ماه امسال ۱۰۱ میلیون تن کالا به ارزش ۳۶/۴ میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۲۶ درصد رشد کرده و از نظر ارزش تغییری نداشته است.»
 
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات