صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 12 دی‌ماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): زن را به چشم آن عنصر اصلی تشکیل خانواده در نظر بگیرید؛ که خانواده اگرچه از مرد و زن تشکیل می‌شود و هر دو در تشکیل خانواده و موجودیت آن مؤثرند، اما آسایش فضای خانواده، آرامش و سکونتی که در فضای خانه است، به برکت زن و طبیعت زنانه است. با این چشم به زن نگاه کنند تا معلوم شود که او چگونه کمال پیدا می‌کند و حقوقش در چیست.»(1371/9/25)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

میزان رأی ملت

انقلاب اسلامی را می‌توان مردمی‌ترین انقلاب تاریخ دانست که همه امور و مراحل آن با حضور تمام‌عیار مردم محقق شد. این نقش‌آفرینی مردمی در تداوم راه انقلاب و پس از شکل‌گیری جمهوری اسلامی نیز تداوم یافت و مردم ارکان قدرت را در عرصه حکمرانی در دست گرفتند. حضرت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امور كار كشور را به مردم سپرد و با برگزاری انتخابات متعدد از ایشان خواست تا در ساختن كشور سهیم باشد. اوج این نگاه «مردم‌سالار» را می‌توان در اظهارات ایشان خطاب به مخالفان در آستانه شکل‌گیری مجلس خبرگان قانون اساسی مشاهده کرد كه با صراحت اعلام می‌دارد اعضای مجلس خبرگان تنها وکیل ملت بوده و قانون تدوین شده باید به تأیید ملت برسد: «مجلس مؤسسان اگر اعتبار دارد برای این است كه مجلس مبعوث از ملت است. خود ملت، حق ندارد رأی بدهد، لكن وكیل ملت حق دارد؟! این چه غلطی است. خود من حق ندارم تصرف بكنم در مالم، وكیل من حق دارد؟! خود شما حق ندارید رأی بدهید، وكیل شما حق دارد؟! وكلا برای این حق دارند كه وكیل شما هستند والّا چه حقی دارند، یك نفر چه حقی دارد برای 35 میلیونی جمعیت رأی بدهد؟ این حق برای این است كه شما می‏خواهید رأی بدهید، رأی شماست، میزان رأی ملت است، ملت یك وقت خودش رأی می‏دهد، این اساس، یك وقت یك عده‏ای را تعیین می‏كند كه آنها رأی بدهند، آن در مرتبه دوم صحیح است، والاَّ مرتبه اول، حق مال خود ملت است.» (1358/3/25) از همین اظهارات بود كه گزاره «میزان رأی ملت است» بر سر زبان‌ها افتاد و به منزله یكی از آموزه‌های اساسی مكتب سیاسی حضرت امام(ره) مورد توجه قرار گرفت. امروز پس از گذشت 44 سال، همچنان میزان رأی ملت است و هیچ کس نتوانسته خللی در آن ایجاد کند و تحقق عینی آن را می‌توان در انتخاباتی دنبال کرد که در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.  تحقق چنین دکترینی نیازمند اعتمادی عمیق به مردم است و واقعیت آن است که امام(ره) چنین بود و «همیشه، مردم در چشم امام، اصل بودند.»(1371/3/14) به تعبیر امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «یکی از بزرگ‌ترین هنرهای امام راحل ما این بود که نیروی مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت؛ و به مردم اعتماد کرد.»(1385/5/31) باوری که شاگرد خلف حضرت امام(ره) در طول بیش از سه دهه زعامت، آن را در جمهوری اسلامی نهادینه کرده‌اند و به بیان دوست و دشمن جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها به‌واقع امانت‌دار صالح رأی مردم بوده‌اند.

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز 

 نبرد ماهیت‌ها؛ ایران ثبات‌آفرین و آمریکای بحران زیست

«تایمز اسرائیل» در گزارشی نوشت: «ناو جنگی البرز ایران از تنگه باب‌المندب گذشته و وارد دریای سرخ شده است. کشتی‌های جنگی ایران از سال 2009 برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در منطقه فعالیت می‌کنند. حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن در هفته‌های اخیر به بیش از 20 کشتی در مسیر کشتیرانی دریای سرخ حمله کرده‌اند. ایران مدعی شده است حوثی‌ها مستقل عمل می‌کنند.» این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های صهیونیستی داشته است. تا آنجا که رسانه‌های صهیونیستی معتقدند، حضور ناو ایران در منطقه پس از خروج ناو جنرال فورد آمریکا اوضاع جنگ غزه را در کنترل ایران نگه می‌دارد. حضور ناو البرز در دریای سرخ از آن رو اهمیت ویژه‌تری می‌یابد که آمریکا در مقابله با تهدیدات ارتش یمن در دریای سرخ درصدد ایجاد ائتلاف دریایی با حضور ده کشور از جمله انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا برآمده است تا عملیاتی موسوم به «نگهبانان سعادت» را در این منطقه به اجرا درآورد. به نظر می‌رسد، حضور ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد فورد آمریکا در دریای سرخ نیز بی ارتباط با این عملیات نبوده است؛ اما اکنون با خروج سه کشور اروپایی، از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از این ائتلاف ناقوس فروپاشی ائتلاف دریایی آمریکا نواخته شده است و به نظر می‌رسد آمریکا بیش از این، حضور ناو جرالد فورد در منطقه را به صلاح نمی‌داند. پر واضح است که این عملیات نشئت گرفته از ماهیت بحران زیست بودن آمریکاست؛ چراکه زیست او و حفظ هم‌پیمانانش از طریق ایجاد بحران در این منطقه ممکن است. ایجاد یک جنگ چند ملیتی در دریای سرخ، با توجه به اهمیت ژئوپلیتیکی که این منطقه، به ویژه تنگه باب‌المندب دارد، موجب ناامنی منطقه غرب آسیا می‌شد. بنابراین، هرچند این طرح با شکست مواجه شده است، اما ماهیت واقعی آمریکا را بیش از پیش نشان داده و از طرفی دیگر قدرت هژمونی آمریکا را نیز زیر سؤال برده است تا آنجا که روزنامه «دیلی اکسپرس» در گزارشی به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هشدار داده بود: «هیچ کس عملیات دریایی او را جدی نمی‌گیرد.» اکنون ناو جنگی البرز متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ مستقر شده تا مأموریت اصلی خود، یعنی ایجاد ثبات و امنیت را پیگیری کند. در واقع، حضور ناوهای جنگی ایران در دریای سرخ به دلیل حفظ امنیت نفتکش‌های ایرانی ضرورت پیشینی داشته است؛ اما در حال حاضر با توجه به اتفاقات اخیر، حضور ناوهای ایرانی و کاهش حضور ناو‌های آمریکایی می‌تواند موجب کاهش بحران و تنش‌ها در منطقه نیز بشود. راهبرد نجات‌بخش منطقه غرب ‌آسیا، ارتباط و پیوستگی درون منطقه‌ای و اخراج نیروهای بیگانه است. تجربه نیز به خوبی نشان داده است، حضور عوامل خارجی جز بحران و ناامنی، آورده دیگری نداشته است.

محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه 

 سرانجام تأیید صلاحیت‌های خبرگان

سخنگوی شورای نگهبان درباره شایعات مربوط به ردّ صلاحیت برخی از چهره‌های شاخص برای مجلس خبرگان  گفت: «این مباحثی که درباره بررسی صلاحیت خبرگان مطرح می‌شود و این اخباری که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها می‌شنوم، واقعاً برای من هم تازگی دارد.» «هادی طحان نظیف» همچنین درباره سرانجام بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان گفت: «شورای نگهبان در حال برگزاری آزمون برای افرادی است که باید از آنها آزمون گرفته شود، زیرا اعضای فعلی و سابق خبرگان و کسانی که یک بار آزمون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول شده‌اند، طبیعتاً بر اساس قانون به آزمون مجدد نیاز ندارند و هنوز وارد بررسی صلاحیت خبرگان نشده‌اند و بعد از اتمام مباحث آزمون کم‌کم بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد شد.» وی با تأکید بر اینکه این نهاد نگاهی سیاسی ندارد، افزود: «اگر شورای نگهبان واقعاً نگاه جناحی و سیاسی داشت، ما شاهد این تنوع در دولت‌های مختلف نبودیم. مجالس شورای اسلامی نیز هم به این صورت بوده است.»

 

▼ اخبار

فرار از شکست با نام‌های ساختگی

«محمدعلی ایازی» از اعضای مجمع محققین درباره نشست مجمع محققین و مجمع روحانیون مبارز گفت: «با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شد، نظر مجمعین در مجموع این نبود که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند یا دعوت نکنند. نظرشان بیشتر این بود چگونه به جامعه گفته شود که وضعیت کشور درباره انتخابات چگونه است. بی شک امروز زمینه‌های رقابت وجود ندارد، به دلیل اینکه برای افرادی زمینه ثبت‌نام فراهم نشده است و کسانی که به صورت نادر ثبت‌نام کرده‌اند، رد صلاحیت شده‌اند.» این ادعای حیرت‌انگیز در حالی مطرح می‌شود که بیش از ۲۵ هزار داوطلب برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده‌اند و هنوز نتایج بررسی صلاحیت‌ها مشخص نشده است! به نظر می‌رسد اظهاراتی از این دست بیش از نگرانی درباره انتخابات بهانه‌ای برای فرار از شکست با اسم رمز تحریم یا مشارکت مشروط باشد.

وظیفه ما برگزاری انتخابات رقابتی است

«سیدابراهیم رئیسی» در جلسه مشترک هیئت دولت با استانداران، یکی از مهم‌ترین کارهای پیش‌روی دولت و مدیران استانی را زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات مشارکتی، رقابتی، ایمن و سالم دانست و گفت: «همه مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداران، فرمانداران و بخشداران وظیفه دارند زمینه برگزاری رقابت انتخاباتی را به گونه‌ای فراهم کنند که هیچ گروه سیاسی، حزب، جریان و عموم مردم در معرفی یا انتخاب نامزدهای مورد نظر خود احساس محدودیت نداشته باشند.» رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مجموعه دولت و دستگاه‌های اجرایی در انتخابات پیش‌رو هیچ نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت تصریح کرد: «دولت در این انتخابات صرفاً برای خود نقش مجری و برگزارکننده قائل است و تلاش خواهد کرد با کمک ناظران و هیئت‌های اجرایی ، انتخاباتی بی‌نقص برگزار کند.»

هم‌پیمانان هم به تل‌آویو پشت کردند؟

«گاردین» با بررسی وضعیت رژیم اشغالگر و سردرگمی آن، می‌نویسد: «اسرائیل هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به جنگ در غزه ندارد.» یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت، این گروه در موضع خود قاطع است که بدون آتش‌بس دائمی، هیچ اسیری آزاد نخواهد شد. اسرائیل نیز در این شرایط پایان دادن به جنگ را نمی پذیرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می گوید که حماس باید پس از حملات 7 اکتبر نابود شود. وضعیت وحشتناک مرگ و رنج در غزه، اسرائیل را در سطح بین‌المللی منزوی کرده است و حتی متحدانی، مانند بریتانیا اکنون خواستار «آتش‌بس پایدار» هستند. همچنین پایان حمایت بی قید و شرط آمریکا در سال آینده قابل پیش بینی است. در چنین شرایطی احتمالاً  آمریکا مقامات اسرائیلی را تحت فشار قرار می‌دهد تا حداقل مراحل پایان جنگ را کلید بزنند.

دستاورد بزرگ دیگر برای صنعت نفت

«عباس غریبی» مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اعلام کرد: «در آینده نزدیک در سواحل مکران فاز اول بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور خارج از خلیج فارس را به بهره‌برداری خواهیم رساند و پایانه جاسک به‌عنوان پنجمین پایانه نفتی به شرکت پایانه‌های نفتی  ایران ملحق می‌شود.» وی افزود: «با الحاق پایانه نفتی جاسک توان عملیاتی و قدرت رقابت‌پذیری خودمان را با سایر ترمینا‌ل‌های نفتی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان ارتقا می‌دهیم.» مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران بیان کرد: «با افتتاح این پایانه در حوزه صادرات 500 مایل دریایی نسبت به خارک به مشتریان نفتی خود نزدیک‌تر می‌شویم. با راه‌اندازی این پایانه در عمل صادرات نفت کشور از خلیج‌فارس خارج و به‌ سواحل دریای عمان منتقل می‌شود.»

 

▼ اخبار کوتاه

◄ فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: «نمی‌شود هم قوی نبود هم تسلیم نشد؛ این امکان ندارد. در نقشه سیاسی جهان برای ضعفا جایی نیست؛ این منطق امروز قدرت‌های شیطانی برای تسلط بر جهان است؛ باید این منطق را خاموش کنیم. دشمن همه صحنه‌های زندگی ما را به جنگ تبدیل کرده، برای همین باید با مدل جهاد عمل کنیم.» سرلشکر حسین سلامی تأکید کرد: «ما در جست‌وجوی ساخت یک ایران قوی بر اساس مکتب اسلام هستیم و این ایران قوی در ترکیب با اسلام، صفحات یک تمدن بزرگ را رقم خواهد زد، بنابراین هدف ما این است که یک ایران قوی و اسلامی بسازیم.»

 پارلمان یمن در واکنش به شهادت 10نفر از نیروهای دریایی این کشور به دست آمریکا، تأکید کرد: «با حضور واشنگتن و لندن و همپیمانان آنان در آبهای منطقه‌ای یمن به عنوان اهداف متخاصم برخورد خواهد شد.» این نهاد یمنی ضمن محکومیت شدید تنش‌زایی آمریکایی در منطقه و تلاش این کشور برای نظامی کردن دریای سرخ، گفت: «آمریکا با حمله به کشتی‌های یمن به دنبال گسترش درگیری در جهان عرب است تا از این طریق، از کشتارهای وحشیانه علیه ملت فلسطین حمایت کند.»

◄ خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) گزارش کرد، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا همکاری‌های دفاعی خود را با هدف مقابله با برنامه اتمی و موشکی کره شمالی افزایش داده‌اند. «کیم جونگ اون» در واکنش به همکاری سئول و واشنگتن، به فرماندهان نظامی خود گفت: «اگر دشمن رویارویی نظامی و اقدامات تحریک‌آمیز علیه کره شمالی را برگزیند، ارتش باید بدون لحظه‌ای تردید، ضربه مهلکی را برای نابودی کامل آنها از طریق بهره‌گیری از سخت‌ترین ابزارها و پتانسیل‌ها وارد کند.»

«حسین مرعشی» گفت: «برای کارگزاران انتخابات 1404 (ریاست جمهوری) از معبر 1402 (مجلس شورای اسلامی) می‌گذرد، لذا درصدد تشکیل اقلیت نیرومند در مجلس دوازدهم هستیم.» وی درباره دیدگاه اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات گفت: «درباره بحث‌های شکل‌گرفته در این جبهه تاکنون تحریم انتخابات رأی نیاورده و مشارکت بدون قید و شرط هم طرفدار ندارد و مشارکت مشروط در دستور کار است و ما از این ایده دفاع می‌کنیم.»

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار از سوی مرکز آمار ایران در پاییز 1402 منتشر شد .بررسی نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر نشان می‌دهد، 7/6 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (پاییز 1401)، 0/6 درصد کاهش یافته است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات