صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۹۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز هفدهم دی‌ماه در مشهد، یک اجتماع عظیمی، تظاهراتی از زنان مسلمان با شعار «حفظ حجاب» راه افتاد. ما آنوقت در تبعید بودیم؛ خبر آن را شنیدیم که زنان مؤمن و مسلمان و شجاع یک چنین حرکتی را به راه انداختند. این، گوشه‌ای از فجایع رژیم طاغوت بود؛ نابود کردن آرمان‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی، پیشرفت‌های اقتصادی، عزت بین‌المللی و خلاصه بر باد دادن سرمایه‌های یک ملت جزو کارهایی بود که آن رژیم طاغوت و سیاهکار انجام داد.(۱۳۸۶/۱۰/۱۹)
 
 
▼ حرف روز
آقای زیباکلام، لجبازی چرا؟
در حادثه تروریستی کرمان، زیباکلام استدلال کرده که حادثه تروریستی نمی‌تواند کار صهیونیست‌ها باشد؛ چون «اسرائیل آدم عادی نمی‌کشد!» اما کمی آن سوتر خبرنگار آمریکایی منتقدانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به گوشه رینگ می‌برد که وقتی شما علیه مصدق کودتا کردید، هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کردید و... چگونه باور کنم که ترور کرمان طراحی شما نیست؟ این مطلب محلی برای مقایسه این دو رویکرد نیست؛ بلکه صحه بر این مطلب است که اگر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۴ فرمودند: «روشنفکری در ایران بیمار متولد شد.» این بیماری هنوز در وجود برخی روشنفکر نماهای ایرانی وجود دارد.
این رویه نه فقط در موضع‌گیری‌های سیاسی زیباکلام دیده می‌شود؛ بلکه برای نمونه در صفحه ۲۶ اثرش پیرامون رضاشاه به سادگی از همه متون تاریخی گذر می‌کند تا بگوید اصلاً رضاشاه انگلیسی نبود. این لجبازی یا به قول اروپایی‌ها کاتولیک‌تر از پاپ شدن در حالی است که «یحیی دولت‌آبادی» در صفحه ۳۴۳ حیات یحیی خاطره‌ای نقل می‌کند که شخص رضاشاه در جلسه‌ای در منزل مصدق اعتراف می‌کند و می‌گوید: «من را انگلیسی‌ها سر کار آورده‌اند.» جلسه‌ای که «حسین مکی» در کتابش آن را روایت کرده است؛ لذا روایتی متواتر محسوب می‌شود.
البته این صرفاً رویکرد کسی، مانند زیباکلام نیست؛ نویسندگانی با سطوح بالاتر، مانند «عبدالکریم سروش» نیز چنین رویکردی دارند. سروش سال‌ها قبل هنگامی که در مباحثه با فرد عالمی، مانند آیت‌الله سبحانی به در بسته خورد، بلافاصله برای منحرف کردن مطلب، متن «دولت احمدی، معجزه سبحانی» را نوشت و آیت‌الله سبحانی را به این متهم کرد که احمدی‌نژاد او را مجبور به نوشتن مطلب کرده است. یا در پاسخ «محمود دولت‌آبادی» او را به غارنشینی متهم کرد و هتاکانه نوشت: «به جست‌وجو برآمدم که قصه چیست و محمود دولت‌آبادی کیست؟ خبر آوردند خفته‌ای است در غاری نزدیک دولت‌آباد که پس از ۳۰ سال ناگهان بی‌خواب شده و دست و رو نشسته به پشت میز خطابه پرتاب شده و به حیا و ادب پشت کرده است.»
زیباکلام، سروش و... را نباید از دریچه موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان دید، بلکه آنها را باید تداوم روشنفکران بیماری دید که به جای حل مسئله و ارائه راهکار می‌نشینند، غر می‌زنند، پز روشنفکری می‌دهند و...؛ دریغ از یک مثقال ارائه راهکار. اینکه در مقابل این قمپز در کردن‌ها چه باید کرد سؤلی است که از زمان طالبوف و آخوندزاده تا به امروز مطرح بوده و بی جواب مانده است؛ هر چند که باز برمی‌گردیم به بیانات مقام عظمی ولایت که فرمودند: «من بارها گفته‌ام که روشنفکری در ایران بیمار متولد شده است.»       
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
بروکراسی آزاردهنده!
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت سیزدهم به استان زنجان، در مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان که با حضور آحاد مردم زنجان برگزار شد، اظهار داشت: «برنامه ما در دولت عبور کردن از کنار چاله‌ها و مشکلات نیست، بلکه برنامه ما حل مسائل است.» وی در ادامه افزود: «شأن بنده، همکاران من و مدیران محترم استان زنجان، خدمت‌گزاری به مردم است. وقتی کسی به اداره و سازمانی مراجعه می‌کند، باید با رضایت برگردد. اینکه اداره و سازمانی با روابط ناسالم و بروکراسی آزاردهنده و پیچ دادن کارها موجب تأخیر در امور مردم می‌شود، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.» امروزه بروکراسی اغلب به عنوان یک بیماری که سازمان‌های بزرگ به آن مبتلا هستند، برداشت می‌شود و ذهن مردم خود به خود به سوی کاغذبازی و تشریفات اداری بیهوده و ناکارآمدی هدایت می‌شود. سازگاری با شرایط در حال تغییر در بروکراسی‌ها به ‌شدت کند است و می‌تواند مستعد آلوده‌ شدن به تعاملات بیهوده باشد. علاوه‌بر این، بروکراسی اداری گاهی اوقات می‌تواند به کمبود نوآوری و خلاقیت منجر شود، زیرا مقامات ممکن است بیشتر بر پیروی از قوانین و رویه‌ها به جای یافتن راه‌حل‌های جدید و بدیع برای مشکلات تمرکز کنند. عواملی از جمله محقق نشدن دولت الکترونیک، ضعف سامانه‌های شفاف‌سازی توأم با برخی پنهان‌کاری و شفافیت‌گریزی‌ها در رسیدگی به فساد اداری، وجود امضاهای طلایی، مخدوش ‌بودن حقوق ارباب رجوع و شکنندگی بالای آن در دستگاه بروکراسی کشور و... بسترهای این بیماری در کشور هستند. قوانین و رویه‌های پیچیده و سفت و سخت حاکم بر سیستم‌های بروکراتیک می‌تواند مسیریابی و درک نحوه دسترسی به خدمات عمومی را برای شهروندان دشوار کند. افزون بر این، سیستم‌های بروکراتیک ممکن است نیازهای خود سیستم را نسبت به نیازهای شهروندانی که به آنها خدمت می‌کند در اولویت قرار دهند، که این امر منجر به پاسخگو نبودن و همچنین عدم انعطاف‌پذیری لازم می‌شود. مشارکت ‌دادن شهروندان و ذی‌نفعان حقیقی در طراحی و اجرای سیستم‌های بروکراتیک، سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه برای مقامات بروکراتیک جهت ایجاد مهارت‌ها و ظرفیت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات عمومی با کیفیت بالا، به‌ موقع و مؤثر، نگاه ویژه به خدمات آنلاین و استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ (Big Data) برای افزایش کارایی و بهبود تصمیم‌گیری البته با در نظر گرفتن و تدبیر با رویکرد اخلاقی برای چالش‌های مهمی از نظر حریم خصوصی، امنیت، عدالت و انصاف از جمله راهکارهای اصلاح بروکراسی آزاردهنده خواهد بود. تجربه طولانی بروکراسی جدید ایران نشان می‌دهد، اقدامات جزئی و پراکنده یا موسمی و نگریستن به مسائل بروکراسی از دیدگاهی صرفاً فنی و بدون بررسی و تحلیل جامعه شناختی ساختار اداری، راه درمان بیماری مزمن دستگاه اداری کشور نخواهد بود و جز با اصلاحات اساسی مسائل فراوان موجود در نظام اداری، به ویژه فساد اداری حل نخواهد شد.        
حسین عباسیان
 
▼ خبر ویژه
فعالیت انتخاباتی ممنوع است!
شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از جریانات جبهه اصلاحات ایران ضمن منع هرگونه فعالیت انتخاباتی، تأکید کرده‌اند در صورت ائتلاف با هر یک از جریانات سیاسی بیانیه شدیداللحن صادر خواهند کرد. طیفی که هم اکنون در قامت هیئت رئیسه جبهه اصلاحات ایران فعال هستند، تأکید دارند که هیچ یک از احزاب و همچنین نامزدهای اصلاح‌طلب «هنوز» مجوز تبلیغات انتخاباتی با بیلبورد اصلاحات یا اصلاح‌طلبان نخواهد داشت. همچنین منابع آگاه گفته‌اند پس از تأیید صلاحیت چهره‌های شاخص جریان موسوم به اعتدال، همچون محمدباقر نوبخت، مسعود پزشکیان، علی مطهری و غلامرضا تاج‌گردون، لیست واحدی از سوی جریان نزدیک به علی لاریجانی و حسن روحانی منتشر خواهد شد و بخش‌های جریان اصلاحات نیز در حال رایزنی برای قرار گرفتن در این ائتلاف هستند. این اتفاق در پی نام‌نویسی نکردن چهره‌های اصلاح‌طلب و به منظور فعالیت گسترده‌تر انتخاباتی این طیف از اصلاح‌طلبان انجام خواهد شد.
 
 
▼ اخبار 
برای شکست دادن دشمنان قدرت‌سازی می‌کنیم
فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین الحاق ناو شهید ابومهدی و ۱۰۰ شناور موشک‌انداز به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: «در شکل مطلوب و مناسب نقطه محوری و کانونی قدرت ما به‌شکل شکست دادن دشمن است. ما برای شکست نخوردن تلاش نمی‌کنیم. برای شکست دادن دشمنان قدرت‌سازی می‌کنیم. تبدیل تفکر و اندیشه دفاعی از میدان به کارخانه و عرصه طراحی انجام می‌شود تا ما بر اساس یک منطق دقیق بتوانیم توسعه قدرت را پیاده‌سازی کنیم، بنابراین در عقبه این قدرتی که می‌بینید، جریان وسیعی از اندیشه و تفکر نوآورانه وجود دارد.» سردار حسین سلامی تأکید کرد: «ما ضعف‌های دشمن را می‌شناسیم. بسیاری از این ضعف‌ها ذاتی هستند و جبران‌پذیر نیستند و دشمن نمی‌تواند این ضعف‌ها را از جمله عظیم‌الجثه بودن و کم‌تحرک بودن را جبران کند.»
 
محتوای نامه آمریکا به ایران چه بوده است؟
«الجزیره» به نقل منابع آگاه خود از ارسال پیام ایالات متحده آمریکا در چند روز اخیر خبر داده و نوشته است، این پیام چارچوبی چندگانه دارد و همزمان شامل عقب‌نشینی، تشویق، بازدارندگی و هشدار است. این خبرگزاری اضافه کرده است، گفته می‌شود (به طور غیر رسمی) این پیام حول این محورهاست: ۱ـ اطلاعاتی درباره آینده جنگ غزه و اعلام اینکه واشنگتن معتقد است، نتانیاهو تنها کسی است که می‌خواهد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد. ۲ـ واشنگتن چندان به نتانیاهو تکیه ندارد و او را بخشی از راه حل سیاسی این مناقشه نمی‌داند. ۳ـ واشنگتن برای پذیرش بقای حماس، و حفظ برخی از قابلیت‌های این گروه در غزه به عنوان بخشی از هر راه حل سیاسی پس از پایان جنگ، آمادگی دارد. ۴ـ بیان خطرها و نتایج محتمل حوادث دریای سرخ و باب المندب به واسطه سیاست‌هایی است که انصارالله یمن اتخاذ کرده است.
 
غزه باید نابود شود!
«تزیپی هوتوولی» سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس شهر غزه را به زعم خود شهر «تروریستی وحشتناک» توصیف کرد و گفت: «همه مدارس، مساجد و خانه‌های آن باید منهدم شود. «هوتوولی» در مصاحبه ای با رادیو LBC انگلیس همچنین مدعی شد، همه آنها (خانه‌ها و مدارس و مساجد) با شبکه تونل حماس مرتبط هستند! هنگامی که «ایان دیل» مجری برنامه که حمایت خود از رژیم اسرائیل را پنهان نمی‌کند، از هوتوولی پرسید که آیا این یک فراخوان واقعی برای تخریب غزه و همه ساختمان‌های آن است، او پاسخ داد: «تو راه حل دیگری دارد؟» آخرین آمار دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه از جنایات وحشیانه و ویرانگری‌های رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد ۲۲ هزار و ۶۰۰ شهروند فلسطینی شهید و ۵۷ هزار و ۹۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اکثریت این شهدا و زخمی‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.
 
یمن درس پشیمان‌کننده به آمریکا می‌دهد
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در «رأی‌الیوم» با اشاره به تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا علیه ارتش یمن آورده است: «آمریکا به شکل شتاب‌زده در راستای دفاع کورکورانه از منافع رژیم صهیونیستی و حمایت از کشتاری که این رژیم در غزه از سه ماه قبل به راه انداخته است، در مسیر دامی که در دریای عرب و سرخ پهن شده است، حرکت می‌کند.» وی نوشت: «آمریکا اگر وارد جنگ با یمن و یمنی‌ها در دفاع از رژیم صهیونیستی شود، به شدت پشیمان و نادم خواهد شد؛ زیرا یمنی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند و با قدرت خواهند جنگید و منتظر روزی هستند که به آمریکا و اسرائیل درسی فراموش نشدنی بدهند و آنها را به فهرست شکست خوردگان بیفزایند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی گفت: «شما ممکن است بتوانید پیکر فرزندان حاج قاسم را با بمب‌های خود ناجوانمردانه از ما بگیرید، اما مکتب حاج قاسم می‌ماند، مگر با شهادت امام حسین مکتب حسینی از بین رفت؟ حسین(ع) اکبر و عباس و قاسم داد تا دین خدا بماند. ما هم می‌گوییم زن و کودک و جوان می‌دهیم؛ اما از نظام و ولایت دست برنمی‌داریم.» نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: «ضمن اینکه هرگز از موضع خود مبنی بر غده سرطانی بودن اسرائیل کوتاه نمی‌آییم؛ اما انتقام خود را به موقع و به جا می‌گیریم و فریب بازی شما را نمی‌خوریم.»
 
دادستان کرمان اظهار داشت: «تمام منطقه گلزار شهدا قبل از مراسم با وسایل فنی و الکترونیکی و سگ‌های مواد منفجره‌یاب چک شد و این شایعه است که مواد منفجره داخل سطل زباله بوده است.» «مهدی بخشی» با تأکید بر اینکه هر دو انفجار کرمان انتحاری بود، تصریح کرد: «آنها نتوانستند مواد منفجره کار بگذارند.» وی از دستگیری عناصری از داعش در کرمان طی ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: «۲۳ عنصر داعشی که آماده عملیات انتحاری در استان کرمان بودند، طی این مدت دستگیر شدند.»
 
دادستانی تهران علیه برخی چهره‌‍‌ها به‌‍‌دلیل اظهارات خلاف قانون پس از حادثه تروریستی کرمان، اعلام جرم کرد. برهمین اساس، متهمان که شامل هفت چهره مشهور فضای مجازی هستند، برای ارائه توضیحات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند. همچنین دادسرای عمومی و انقلاب تهران علیه صادق زیباکلام نیز که ادعاهایی را درباره حادثه تروریستی کرمان مطرح کرده بود نیز اعلام جرم کرده است.
 
در حال حاضر، تنها ۴ درصد مساحت کشور پوشش برف داریم، درحالی‌که این رقم در سال‌های نرمال (متوسط درازمدت) باید در این وقت سال حدود ۹ درصد باشد. درواقع، با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سطح بارش برف در کشور مواجهیم. بررسی داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد، در سال آبی جاری با کاهشی ۳۵ درصدی بارش‌ها نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجهیم.
 
«محسن هاشمی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی طی یادداشتی برای روزنامه «اعتماد» نوشت: «بعید نیست که در یک ماه آینده اگر وضع به همین صورت پیش رود، شاهد انتخاباتی با مشارکت پایین در کلانشهرها و عدم رقابت واقعی باشیم. امنیت و سلامت در اختیار مجریان و امنیتی‌هاست که امیدوارم درست عمل کنند.»
 
با گذشت کمتر از سه دهه از شروع تمرکز ایرانی‌ها بر نیروگاه‌سازی، ژورنال بین‌المللی McCOY گزارش داد، ایران در کنار آمریکا، آلمان و ژاپن کشورهای دارنده فناوری ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با بیشترین سهم از بازار هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات