صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۴۲

حافظ دموکراسی آمریکایی هستم!

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان/ گروه جهان
بعد از ردشدن صلاحیت ترامپ در دادگاه کلرادو و احتمال افزایش این آرا در سایر ایالات آمریکا، جمهوری‌خواهان خواستار ورود دیوان عالی این کشور به بحث رد صلاحیت ترامپ شدند و به نظر می‌رسد این دیوان درخواست آنها برای ایالت کلرادو را پذیرفته است. نتیجه این ورود می‌تواند منع ایالت‌های مختلف از رد صلاحیت ترامپ باشد که اقدامی بسیار مهم در  راستای تثبیت ترامپ در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ است. 
دیوان عالی آمریکا در همین راستا، ۸ فوریه را برای شنیدن استدلال‌های شفاهی درخصوص این پرونده تعیین کرد.
نام ترامپ فعلاً علی‌رغم حکم دیوان عالی ایالت کلرادو در برگه‌های رأی این ایالت قرار دارد؛ زیرا ترامپ حکم دادگاه رده‌ پایین‌تر را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و بنابراین نام او تا زمان صدور رأی نهایی دادگاه بالاتر در برگه‌های رأی قرار خواهد داشت. دو حالت وجود دارد که نام ترامپ می‌تواند از برگه‌های رأی در ایالت کلرادو حذف شود. حالت اول اینکه دیوان عالی آمریکا اظهارنظر درخصوص حکم کلرادو را نمی‌پذیرفت. این احتمال در حال حاضر با توجه به موافقت دیوان عالی آمریکا با صدور حکم در پرونده منتفی شده است. حالت دوم این است که دیوان عالی حکم دادگاه رده ‌پایین‌تر را تأیید و آن را ابقا کند. دیوان عالی ایالت کلرادو حدود سه هفته پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ به استناد بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا نمی‌تواند در این ایالت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود. 
منتقدان ترامپ معتقدند که اقدامات او در روز ۶ژانویه۲۰۲۱ مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است.
در آن روز، هنگامی که قانون‌گذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره حضور داشتند، گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به ساختمان کنگره حمله کردند. دونالد ترامپ معتقد بود که پیروزی جو بایدن در انتخابات با تقلب صورت گرفته است و نتیجه انتخابات بایستی ابطال شود. 
سالگرد حمله به ساختمان کپیتول هیل در واشنگتن، با این حال به بهانه‌ای در دست بایدن تبدیل شده که ترامپ را با شدیدترین انتقادها در معرض حمله قرار دهد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به مناسبت فرارسیدن سومین سالگرد حمله ۶ ژانویه هواداران ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده با ایراد یک سخنرانی تند به رأی‌دهندگان، به انتخاب مجدد دونالد ترامپ هشدار داد و از نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به عنوان تهدیدی اساسی برای «دموکراسی» این کشور به صورت جدی انتقاد کرد.
جو بایدن در حین سخنرانی خود مطرح کرد: «امروز ما اینجا هستیم تا به مهم‌ترین سؤال پاسخ دهیم: اینکه آیا دموکراسی هنوز هدف مقدس آمریکاست؟» وی در پاسخ به سؤالی که مطرح کرده بود، گفت: «امروز من این تعهد مقدس را به شما می‌دهم که دفاع، حفاظت و حفظ دموکراسی آمریکایی همانطور که تاکنون هدف ما اصلی ما بوده، از الان به بعد نیز عامل اصلی ریاست‌جمهوری من باقی خواهد ماند.» وی در انتقاد شدید از اقدامات و عملکرد رقیب انتخاباتی‌اش یعنی «دونالد ترامپ» وی را به این موضوع متهم کرد که تلاش می‌کند تا سیستم حکومتی آمریکا را تضعیف کرده و به این موضوع اشاره کرد که ترامپ بارها و بارها وعده «تلافی» علیه دشمنان و رقبای سیاسی خود را داده و گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ در اولین روز از دور دوم ریاست‌جمهوری خود، به عنوان یک «دیکتاتور» بر آمریکا حکومت می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به این نکته اشاره کرد که کمپین انتخاباتی ترامپ تنها درباره خود ترامپ است و نه آمریکا و نه مردم آمریکا هیچ نقشی در آن ندارند. وی این کمپین را از این جهت که بیشتر به گذشته توجه می‌کند تا آینده آمریکا در معرض انتقاد قرار داده و در این رابطه نیز هشدار داد که حمله ترامپ به دموکراسی آمریکایی تنها بخشی از اقداماتش در گذشته وی نبوده است؛ بلکه این همان چیزی است که او برای آینده هم وعده آن را به هوادارانش داده است.
سخنرانی بایدن یک روز پیش از سالگرد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱، به کنگره آمریکا انجام گرفت. سالگرد روزی که گروهی از حامیان ترامپ در تلاشی خشونت‌آمیز برای براندازی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که بر پیروزی بایدن گواهی می‌داد، به ساختمان کنگره این کشور یورش بردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات