صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۵۸

در مسیر انتخابات/ ذره‌بینی برای کنکاش/ از پیش ثبت‌نام تا اخذ رای

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که قطعاً با برنامه‌ریزی‌های مختلفی از یک سال پیش و شاید بیشتر و کمتر همراه بوده است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین‌پور

کمتر از دو ماه دیگر شاهد یک اتفاق سیاسی بزرگ یا به تعبیر برخی کارشناسان امر یک مرصاد سیاسی مهم در کشور هستیم. مرصادی که قرار است سرنوشت خانه ملت و مجلس خبرگان را توامان مشخص کند. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که قطعاً با برنامه‌ریزی‌های مختلفی از یک سال پیش و شاید بیشتر و کمتر همراه بوده است؛ برنامه‌ریزی‌هایی از سوی گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف و دستگاه‌ها و متولیان امر برای حضور و اجرای برنامه‌های سیاسی و سرنوشت‌ساز خود و از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌هایی از سوی دشمنان این نظام و انقلاب برای تخریب و سنگ اندازی، سیاه نمایی و مشکل تراشی در مسیر این مرصاد بزرگ سیاسی؛ از هوچی‌گری در خصوص صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌های سفارشی و انتخاب شده تا سیاه نمایی در خصوص بی‌فایده بودن مشارکت توسط دشمن تشنه به خون این ملت و انقلاب!

فعالیت‌های دشمنان و بدخواهان کشور حاکی از اهمیت بالای انتخابات برای آن‌هاست انتخاباتی که خودمان هم به خوبی به اهمیت و نقشش در سرنوشت و تحول آفرینی در کشور واقفیم و می‌دانیم مشارکت در آن چه اهمیت و ارزش بزرگی برای کشور دارد! انتخاباتی که قطعا با برنامه ریزی دستگاه‌های مختلف بایستی در محیطی امن و سالم و با میدانی باز برای همه گروه‌ها و احزاب در چهارچوب قوانین کشور پیش برود.

از میدان باز سیاسی تا رعایت قوانین
رهبر معظم انقلاب اسلامی هم چهار خصوصیت الزامی برای انتخابات پیش‌رو را مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت برشمردند و تصریح داشتند که شرکت در انتخابات وظیفه است و ایجاد احساس وظیفه نسبت به انتخابات وظیفه مهم مجاهدان جهاد تبیین است.
میدان باز سیاسی و حضور اقشارو احزاب مختلف از آن مواردی است که با بررسی روند انتخابات به خوبی به آن خواهیم رسید؛ بررسی عملکرد شورای نگهبان و استنتاج ازخروجی‌ها در این چهل و اندی سال خود نشان می‌دهد که هیچگاه نگاه سیاسی یا گزینشی براساس سفارش مطابق آنچه دشمن هوچی گری می‌کند نبوده است چرا که از ابتدای انقلاب تاکنون دولت‌ها و مجالس مختلف با رویکرد‌های سیاسی مختلف آمده‌اند و به قدرت رسیدند و منشا آثاری نیز بوده‌اند. دولت‌ها و مجالسی که رویکرد‌های مختلف از همه سلایق در انتخابات داشته و با هم در برنامه‌ها و اجرا متفاوت بوده اند.
شورای نگهبان با نگاهی غیرجناحی و سیاسی شکل گیری مجالس شورای اسلامی با رویکرد‌های مختلف و حضور احزاب مختلف را رقم زده و در چهارچوب قانون وظایف خود را پیش برده است؛ چنانچه شاهد تفاوت‌های آشکاری میان مجلس دهم و یازدهم بودیم.

از صلاحیت تا عدم احراز
باید اذعان داشت قانون در مسیر انتخابات سه وضعیت تایید صلاحیت، عدم تایید صلاحیت و عدم احراز را در مرحله هیئت‌های اجرایی ودپیش ازرشورای نگهبان پیش بینی کرده است که هر کدام در جای خود معنا و مفهوم خاصی به همراه دارند. چنانچه به گفته مسئولان امر فردی که شرایط لازم برای احراز را داشته باشد تایید و فردی که شرایط را نداشته باشد عنوان عدم تایید را می‌گیرد و از طرفی گاهی اوقات برخی از موارد قابل شناسایی نیستند و هیچ اطلاعاتی نسبت به فرد وجود ندارد و علی رغم تلاش برای شناسایی هیچ اطلاعاتی نسبت به وی به دست نمی‌آید یا بین ادله تعارضی غیر قابل حل که نمی‌توان فرد را رد یا تایید صلاحیت کرد چنین افرادی در مسیر و روند انتخابات عنوان عدم احراز می‌گیرند و اصلا هیچ دلیلی برای خروج وی از مسیر وجود ندارد.
به گفته سخنگوی شورای نگهبان هیات‌های اجرایی مستقل هستند و ترکیبی ۱۱ نفره دارند که ۸ نفر از آن‌ها شخصیت‌های منطقه‌ای و افرادی هستند که معمولاً مورد شناخت مردم آن منطقه هستند؛ یک نفر فرماندار، یک نفر رئیس ثبت احوال و یک نفر هم به انتخاب رئیس دادگستری آن منطقه است. این ترکیب ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. در حال حاضر هیات اجرایی بررسی کرده است و نظراتشان را نیز اعلام کرده‌اند و شورای نگهبان هم در آن مقطع اعلام کرد هر کسی نسبت به نظرات هیات اجرایی اعتراضی دارد می‌تواند به هیات‌های نظارت شکایت کند و برخی افراد آمدند و در سامانه‌ای که اعلام کرده بودیم شکایت کردند. بعد از این هم شورای نگهبان یک ماه یعنی ۱۹ دی تا ۱۹ بهمن فرصت دارد.

قانون اصلاح شده و اطمینان بیشتر
باید تاکید داشت با توجه به اصلاح قانون انتخابات هیات اجرایی زمان بیشتری در اختیار داشت و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی با اطمینان و آرامش بیشتری به بررسی صلاحیت‌ها پرداختند. اصلاح قانون انتخابات باعث شد حقی از داوطلبان ضایع نشود و روند تایید صلاحیت‌ها شفاف‌تر شود.
عنوان می‌شود علیرغم تبلیغات دشمن برای آلوده کردن اذهان جامعه روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی در مجلس در این دوره هوشمندانه‌تر انجام شده است.

از آغاز تا امروز/ روندی برای رسیدن به خانه ملت
مسئولان می‌گویند انتخابات مجلس دوازدهم، با قانون جدید برگزار می‌شود؛ قانونی که در مردادماه سال جاری تصویب و ابلاغ شد و براساس آن زمان ثبت‌نام داوطلبان چند ماه قبل از ثبت‌نام اصلی مقرر شد و بر همین اساس از ۱۶ مرداد به مدت هفت روز، فرآیند پیش‌ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد؛ از هفتم تا ۱۹ مهر، هیأت‌های اجرایی مرکزی انتخابات و هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه تشکیل شدند. پس از آن، ثبت‌نام نهایی داوطلبان در ۲۷ مهر انجام و در خلال آن تا سوم آبان ماه، تعداد ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر ثبت‌نام قطعی شدند.

از ۲۸ مهر تا ۱۳ آبان، سوابق داوطلبان در مراجع پنج‌گانه (وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه‌قضاییه) مورد بررسی قرار گرفت.
از ۱۹ دی تا ۱۹ بهمن به مدت یک‌ماه بررسی شکایات و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیأت نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداران، صورت خواهد گرفت. اول اسفندماه نیز نظر نهایی شورای نگهبان درخصوص ردصلاحیت همه داوطلبان ردصلاحیت شده به داوطلبان مربوطه ابلاغ می‌شود و اسامی نامزد‌های تاییدشده نیز انتشار خواهد یافت.

تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها از سوم اسفند آغاز می‌شود و تا ۹ اسفندماه ادامه خواهد یافت؛ روز دهم اسفند یعنی یک روز پیش از انتخابات هم هرگونه تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و سرانجام یازدهم اسفند ماه با مشارکت گسترده مردم، اخذ رأی از واجدین شرایط انجام خواهد شد. پس از طی این مراحل و برگزاری مرصاد سیاسی منتخبین هر حوزه جهت طی مراحل نهایی اعلام می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات