صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۵۵

پاسخی سخت به ناامن سازان

 سپاه پاسداران بامداد دیروز (سه‌شنبه) با چندین فروند موشک بالستیک، اهدافی در سوریه و عراق را از ۳ منطقه مجزا از داخل ایران (آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان) مورد اصابت قرار داد.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

 سپاه پاسداران بامداد دیروز (سه‌شنبه) با چندین فروند موشک بالستیک، اهدافی در سوریه و عراق را از ۳ منطقه مجزا از داخل ایران (آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان) مورد اصابت قرار داد.
این عملیات در کنار اینکه (طبق اطلاعیه‌های سپاه) بخشی از انتقام اقدامات تروریستی داعش (در کرمان) و صهیونیست‌ها (در ترور فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت) بود، از برخی زوایای دیگر هم با عملیات‌های گذشته موشکی سپاه علیه اهداف برون‌مرزی تفاوت‌هایی داشت. سپاه پیش از این، در چند مورد دیگر اقدام به موشکباران مقرهای داعش در سوریه و پایگاه آمریکایی‌ها در عراق کرده بود اما عملیات اخیر علاوه بر اینکه از بقیه آنها دوربردتر محسوب می‌شود، از لااقل 3 محل مجزا (خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی) علیه ۲ منطقه متفاوت به صورت همزمان اجرا شد. اهداف مورد اصابت در سوریه، متعلق به گروه‌های تکفیری بویژه داعش بود که در منطقه «ادلب» در شمال این کشور قرار دارد.

داعش مسؤولیت عملیات تروریستی اخیر در کرمان که منجر به شهادت مظلومانه ۹۳ نفر از هموطنان‌مان شد را برعهده گرفت؛ از این رو یکی از اهداف اصلی سپاه در حمله موشکی بود که این بار مقرهایش در «ادلب» در فاصله حداقل 1200 کیلومتری از جنوب ایران قرار دارد.

سپاه برای زدن مقرهای داعش در ادلب در مجموع 13 فروند موشک به سمت ادلب شلیک کرد که 4 فروند آنها از نوع «خیبرشکن» (محل پرتاب؛ جنوب خوزستان) بوده است.این موشک‌ها از جمله دقیق‌ترین موشک‌های ایران هستند که نخستین تجربه برون‌مرزی خود در میدان عملیاتی را تجربه کردند.

 ایران نشان داد که در حوزه اطلاعاتی از اشراف بسیار بالایی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که مقر مخفی موساد و ایادی آن در کیلومترها دورتر از مرزهای ایران تحت رصد قرار گرفته و نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی رژیم‌صهیونیستی زیر ضرب موشک‌های سهمگین سپاه قرار می‌گیرند.

حمله 26 دی ثابت کرد که برای ایران، امنیت ‌ملی مهم‌تر از روابط دیپلماتیک، حتی با همسایگانی است که پیوندهای عمیقی هم با آنان دارد و اگر شرایط ایجاب کند، ایران بدون تعارف اقدامات امنیتی خود را در کشورهای ثالث انجام خواهد داد.

 پرتاب 24 فروند موشک از سه نقطه مختلف حاوی پیام مهم برای دشمنان ایران، به‌خصوص اسرائیل است. هم از لحاظ توزیع موشک‌ها که نشان‌دهنده پر بودن خشاب نیروی هوافضای سپاه در نقاط مختلف کشور است و هم عملیاتی‌کردن برد بلند موشک‌ خیبرشکن. بسیاری از کارشناسان، این موشک تاکتیکی را مختص اسرائیل دانسته و حمله به مقر تروریست‌ها در سوریه را می‌توان تست میدانی بزرگ این موشک دانست که دقت عمل و قدرت بالای این موشک، پیام واضحی برای رژیم صهیونیستی به‌همراه دارد.

 عملیات موشکی 26 دی، برهم زننده محاسبات آمریکا و اسرائیل و خط‌بطلانی بود به‌روی آنچه که عدم تمایل ایران برای پاسخ به شرارت دشمنان در منطقه نامیده می‌شود. این حمله موشکی در مقطع کنونی و شرایط ملتهب منطقه، نشان داد که تصورات غربی‌ها در خصوص انفعال ایران، محلی از اعراب ندارد و آنجایی که ضرورت و منافع ایجاب کند، قدرت سخت برای امنیت و منفعت کشور وارد عمل شده و قواعد ترسیم‌شده غربی‌ها را بر هم خواهد زد.

 این قدرت‌نمایی برون‌مرزی، پاسخ عملی به تهدیدهایی بود که پس از بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه از سوی اسرائیل به‌زبان رانده می‌شد و به‌عبارتی اصابت موشک‌ها به مقر موساد و همچنین موضع تروریست‌هایی که صهیونیست‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند، خنثی‌سازی تهدیدها و لفاظی‌‌های رژیم اسرائیل در طول دو ماه گذشته محسوب می‌شود. ایران به‌صورت عملی نشان داد که همچنان به ایده اصلی خود مبنی بر آغازگرنبودن یک جنگ منطقه‌ای باور داشته اما در صورت تجاوز و حمله به خود یا منافعش، با نهایت قدرت وارد و او شیوه پایان و زمان اتمام نبرد را تعیین خواهد کرد.

در آخرین بیانیه منتشره سپاه از انتقام خون شهیدان صحبت و بر ادامه عملیات‌های تهاجمی تاکید شده است و همین مسئله مشخص می‌کند که راهبردها از پدافندی به سمت آفندی‌شدن در حال حرکت و تغییر است. تاکید بر ادامه چنین حملات تهاجمی یعنی اینکه هنوز پروسه انتقام از عوامل حوادث تروریستی اخیر کامل نشده و عملیات 26 دی، تنها بخشی از راهبرد تهاجمی سپاه به‌شمار می‌رود. باید تاکید کرد که نیروهای مسلح هر زمان به‌شکل صریحی از مقابله و پاسخ سخن گفته‌اند، به تهدیدها جامه عمل پوشانده و به معتبرسازی تهدید‌ها روی آورده‌اند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که تا رسیدن به نقطه هدف که همانا انهدام تروریست‌ها و همچنین مقابله و خنثی‌سازی عملی تهدیدهای اسرائیل است، چنین عملیات‌هایی در سطوحی دیگر و حتی کلان‌تر ادامه خواهد یافت. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات