صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۷۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

علیزاده برمی: به مرز خودکفایی در تولید گندم نزدیک شده‌ایم

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی: به بیان بهتر سال ۹۹ که دولت چهار و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خرید مجبور به واردات نزدیک به ۷ میلیون تن گندم از خارج شد در حالی که امسال خوشبختانه نزدیک به ۱۱ میلیون تن تولید داشته‌ایم.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با علی‌اکبر علیزاده برمی

به گزارش بصیرت، خودکفایی در کالا‌های اساسی مثل گندم که از جمله کالا‌های استراتژیک و اصلی‌ترین غذای جامعه به شمار می‌رود موضوع مهمی است که اصولا دولت‌ها آن را دنبال می‌کنند. به نظر می‌رسد با تلاش مجلس و دولت این مهم محقق شده است. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین اخبار خرید تضمینی و تولید گندم کشور اطلاعاتی به بصیرت داده است.

علی‌اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بصیرت در خصوص فرآیند رو به رشد خرید گندم تضمینی و افزایش قیمت و نزدیک شدن به خودکفایی در عرصه تولید گندم گفت: در زمان تشکیل مجلس یازدهم یعنی در سال اولی که نمایندگان مجلس فعلی حضور داشتند در سال ۹۹ مجموعاً دولت چهار و نیم میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرد در حالی که در همان سال نزدیک به ۷ میلیون تن واردات گندم ثبت گردید.

وی در این خصوص خاطر نشان شد: یکی از مهمترین فعالیت‌های مجلس یازدهم در این حوزه اصلاح قوانین مربوط به قانون خرید محصولات اساسی کشاورزی است به طوری که نتیجه این اصلاحات، تغییرات اساسی در نرخ خرید تضمینی گندم و کسب رضایت کشاورزان است.

علی‌اکبر علیزاده برمی در این‌باره یادآور شد: بر اساس عمده تمرکز مجلس و دولت در نتیجه تا پیش از این دولت که کمتر از ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌کرد اینک موفق به خرید نزدیک به ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان شده است به طوری که در سال زراعی گذشته یعنی در مهرماه سال در پایان سال زارعی دولت موفق شد ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص منافع خرید تضمینی گندم و حمایت از گندمکاران گفت: به نسبتی که تولید گندم داخلی افزایش می‌یابد، شاهد کاهش واردات هستیم. به بیان بهتر سال ۹۹ که دولت چهار و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خرید مجبور به واردات نزدیک به ۷ میلیون تن گندم از خارج شد در حالی که امسال خوشبختانه نزدیک به ۱۱ میلیون تن تولید داشته‌ایم.

علی‌اکبر علیزاده برمی معتقد است: تولید گندم و تامین نیاز‌های داخلی به معنای خودکفایی در این حوزه است. در صورت حمایت هرچه بیشتر از گندمکاران حتی می‌توانیم ذخیره استراتژیک کشور را از داخل تامین کنیم بدون اینکه گندم وارد کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است: در صورتی که خداوند متعال به مردم ایران عنایت کند و بارندگی‌های خوبی در پیش رو داشته باشیم بر این باوریم که سال زارعی آینده بتوانیم بیش از ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم، یعنی علاوه بر تامین نیاز داخلی و خودکفایی ذخیره استراتژیک خود را هم از داخل کشور تامین می‌کنیم. این مساله بدین جهت حائز اهمیت است چرا که شاید بتوانیم قسمتی از گندم تولیدی داخل را به خارج از کشور صادر کنیم.

علی‌اکبر علیزاده برمی درخصوص تغییر روال در موضوع تصمیم‌گیری خرید قیمت تضمینی گندم گفت: تا پیش از این وزرای دولت از جمله وزیر جهاد کشاورزی و عده‌ای از دولتی‌ها و تعدادی از تعاونی‌های کشاورزی گندمکاران قیمتی را برای خرید گندم تعیین می‌کردند در حالی که قیمت تعیین شده همواره مورد اعتراض شدید گندمکاران بود، اما به همت دولت و مجلس فعلی با اصلاح قانون سه نفر از کشاورزان هم در جلسه برای تعیین قیمت گندم حضور دارند ضمن اینکه سایر وزرا در این‌باره اظهار نظر نمی‌کنند، چرا که پیش‌تر حتی وزیر میراث فرهنگی و وزیر آموزش و پرورش در هیئت دولت درباره تعیین نرخ گندم نظر می‌دادند در حالی که این موضوع ربطی به حوزه کاری دیگر وزرا ندارد، اما اینک وزارت جهاد نظر نهایی را در خصوص قیمت تضمینی گندم می‌دهد.

وی در این‌باره گفت: به بیان دیگر در حال حاضر مصوبه کمیسیون اعتباری دارد که قبلا مصوبه دولت داشت در نتیجه اصلاح قانون گندمی که با نرخ ۳۲۰۰ تومان خریداری می‌شد با جهشی امسال نزدیک به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است چرا که تلاش شده تا قیمت تضمینی گندم براساس نرخ تورم تعیین شود تا سود گندمکاران لحاظ شود و شاهد افزایش رغبت کشاورزان برای کاشت گندم باشیم.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: در نتیجه اصلاحات قانونی مرتبط باخرید تضمینی شاهد هستیم چهار و نیم میلیون تنی که در سال ۹۹ از دولت از کشاورزان گندم خرید امسال ۱۱ میلیون تن شده است این روند افزایشی نشان می‌دهد خوشبختانه کشاورزان شوق کاشتن پیدا کرده‌اند و مجلس تلاش کرده با اصلاح قوانین زمان پرداخت پول گندمکاران را کاهش دهد بنابراین این عوامل منجر به افزایش امید کشاورزان و گندمکاران به تولید بیشتر گندم شده به طوری که تصور می‌شود میزان تولید گندم درکشور به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات